Transformation of Civics education through digital-interactive models: Strategies for strengthening students' civic responsibility

Authors

  • Rika Sartika Universitas Pendidikan Indonesia
  • Intan Indah Megasari Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.64014/jik.v22i4.187

Keywords:

civic education, civic responsibility, open educational resources, Technological Pedagogical Content Knowledge, TPACK

Abstract

The development of digital technology has changed the paradigm of learning in higher education, including in Civic Education (PKn) courses. This transformation presents opportunities for pedagogical innovation and challenges in shaping students' civic character. This study aims to analyze the effectiveness of a digital-interactive PKn learning model in strengthening students' civic responsibility at the Indonesia University of Education and the Bandung Institute of Technology. Using an exploratory sequential mixed methods design, this study involved five qualitative informants (lecturers and students) and 53 quantitative respondents. The results show that the digital-interactive model increases participation in discussions, strengthens critical thinking skills, and fosters digital ethics and constitutional awareness. However, obstacles remain in lecturers' TPACK competence, infrastructure readiness, and students' perceptions of PKn as a general course. This study concludes that the digital-interactive model is effective in building civic responsibility when supported by lecturer training, adaptive curriculum, and equitable access to technology. Recommendations aim to strengthen institutional policies and develop open educational resources (OER) to realize transformative PKn learning in the digital era.

 

Abstrak

Perkembangan teknologi digital telah mengubah paradigma pembelajaran di pendidikan tinggi, termasuk dalam mata kuliah Pendidikan Kewarganegaraan (PKn). Transformasi ini menghadirkan peluang inovasi pedagogis sekaligus tantangan dalam pembentukan karakter kewarganegaraan mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektivitas model pembelajaran PKn digital-interaktif dalam memperkuat civic responsibility mahasiswa di Universitas Pendidikan Indonesia dan Institut Teknologi Bandung. Menggunakan desain exploratory sequential mixed methods, penelitian ini melibatkan lima informan kualitatif (dosen dan mahasiswa) serta 53 responden kuantitatif. Hasil menunjukkan bahwa model digital-interaktif meningkatkan partisipasi diskusi, memperkuat kemampuan berpikir kritis, dan menumbuhkan etika digital serta kesadaran konstitusional. Namun, kendala masih ditemukan pada kompetensi TPACK dosen, kesiapan infrastruktur, dan persepsi mahasiswa terhadap PKn sebagai mata kuliah umum. Penelitian ini menyimpulkan bahwa model digital-interaktif efektif membangun tanggung jawab kewarganegaraan bila didukung pelatihan dosen, kurikulum adaptif, dan akses teknologi yang merata. Rekomendasi diarahkan pada penguatan kebijakan institusional dan pengembangan open educational resources (OER) untuk mewujudkan pembelajaran PKn yang transformatif di era digital.

Kata Kunci: pendidikan kewarganegaraan; sumber belajar terbuka; tanggung jawab kewargaan; Technological Pedagogical Content Knowledge; TPACK

References

Ardiansyah, D. R., Sari, I. A., Benu, P. J., Takaeb, A. E., & Nayoan, C. R. (2025). Efektivitas model pembelajaran berbasis tim dalam meningkatkan kolaborasi mahasiswa di lingkungan kampus. Jurnal Penelitian Multidisiplin Bangsa, 2(2), 245-253.

Ariaty, M. E., Ariandini, N., Alfira, E., & Mustari, U. A. (2025). Pengaruh media digital interaktif terhadap motivasi belajar siswa sekolah. Jurnal Kependidikan Media, 14(2), 88-95.

Barokah, N., & Mahmudah, U. (2025). Transformasi pembelajaran matematika SD melalui deep learning: Strategi untuk meningkatkan motivasi dan prestasi. Bilangan: Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa, 3(3), 48-61.

Belladonna, A. P., & Anggraena, S. N. (2019). Penguatan pengetahuan kewarganegaraan (civic knowledge) dalam meningkatkan kesadaran hukum mahasiswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 3(2), 196-210.

Bond, M., Buntins, K., Bedenlier, S., Zawacki-Richter, O., & Kerres, M. (2020). Mapping research in student engagement and educational technology in higher education: A systematic evidence map. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1), 1-30.

Chen, C. L., Lin, Y. C., Chen, W. H., Chao, C. F., & Pandia, H. (2021). Role of government to enhance digital transformation in small service business. Sustainability, 13(3), 1-26.

Coelho, M., & Menezes, I. (2021). University social responsibility, service learning, and students’ personal, professional, and Civic education. Frontiers in Psychology, 12(1), 1-8.

Dalilah, W. K., & Utami, I. I. S. (2025). Pandangan guru terhadap penerapan pembelajaran TGT berbasis digital dalam mata pelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 4(1), 103-117.

Eryanto, D., Nurseha, E., Mintarsih, M., Prajamukti, R. L., Dinihari, Y., & Herawati, M. (2025). Pembelajaran interaktif dengan Google Sites di SDN Cikampek Selatan I Karawang. Kapas: Kumpulan Artikel Pengabdian Masyarakat, 4(1), 82-92.

Fauzi, R., & Roza, P. (2019). Implementasi nilai kebajikan warga negara (civic virtues) di Institut Teknologi Bandung. Jurnal of Moral and Civic Education, 3(2), 92-106.

Fazira, A., Budimansyah, D., & Mahpudz, A. (2024). Transformasi pendidikan Kewarganegaraan di era society 5.0: Menerapkan filosofi pendidikan Ki Hajar Dewantara. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 809-824.

Halimi, M., Rahmat, R., Nugraha, R. A., & Pratiwi, E. D. (2022). Young digital citizen answers: Can online learning improve the quality of civic education learning? Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 19(1), 99-109.

Hardianti, H., Risnawati, R., & Ananta, N. (2024). Enhancing personalized learning and engagement through technology in modern education. Educia Journal, 2(1), 46-55.

Hartanto, R. V. P., Ariana, Y., Gunawati, D., Rejekiningsih, T., & Noventari, W. (2025). Pelatihan dan pendampingan pengembangan materi pendidikan Pancasila pada elemen Pancasila dan UUD NRI Tahun 1945 berorientasi TPACK. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Patikala, 4(4), 1320-1329.

Johan, R. C., Emilia, E., Syahid, A. A., Hadiapurwa, A., & Rullyana, G. (2020). Gerakan literasi masyarakat berbasis media sosial. Berkala ilmu perpustakaan dan informasi, 16(1), 97-110.

Kesuma, S. K., Wuriyani, E. P., & Matondang, Z.(2025). Development of interactive digital media to improve descriptive writing learning outcomes. Inovasi Kurikulum, 22(4), 2145-2160.

Kusuma, M. T. A., & Muharom, F. (2025). Transformasi peran pendidik dan tren pembelajaran digital di era teknologi. Indonesian Journal of Community Engagement, 1(2), 84-97.

Mella, B., Wulandari, I. G. A. A., & Wiarta, I. W. (2022). Bahan ajar digital interaktif berbasis problem based learning materi keragaman budaya. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 127-136.

Nugroho, A., Sari, I. P., & Lazuardi, D. R. (2025). Transformasi pembelajaran di SMA Negeri 5 Lubuklinggau: Pendampingan pembuatan media edukatif yang menarik dan efektif. Bakti Nusantara Linggau: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 5(1), 14-21.

Pangalila, T. (2017). Peningkatan civic disposition siswa melalui pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn). Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 91-103.

Pitriani, H., Handayani, N. F., Hardoko, A., & Majid, N. (2025). Transformasi peran guru PPKn SMP melalui pemanfaatan media Canva: Analisis kerangka TPACK dalam pembelajaran era digital. Jurnal Penelitian Pendidikan, 25(2), 272-284.

Pizzolorusso, F. (2022). Citizenship Education during digital transformation. Post-pandemic scenario as a time of pedagogical reflection to an onlife civic experience. Formazione & Insegnamento, 20(1), 621-629.

Purwanto, A., Purba, J. T., Bernarto, I., & Sijabat, R. (2023). Investigating the role digital transformation and human resource management on the performance of the universities. International Journal of Data and Network Science, 7(4), 2013-2028.

Rahayu, D. A., Ulum, B., & Putra, A. P. E. (2025). Digital literacy in scientific-based Civics learning to strengthen students' civic disposition. Jurnal Media Informatika, 6(3), 1642-1649.

Rahman, H., Faisal, M., & Syamsuddin, A. F. (2024). Meningkatkan motivasi belajar peserta didik melalui model pembelajaran problem based learning berbantuan multimedia interaktif. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 9(1), 12-24.

Roza, P. (2020). Digital citizenship: Menyiapkan generasi milenial menjadi warga negara demokratis di abad digital. Jurnal Sosioteknologi, 19(2), 190-202.

Sabri, S. M., Ismail, I., Annuar, N., Rahman, N. R. A., Abd Hamid, N. Z., & Abd Mutalib, H. (2024). A conceptual analysis of technology integration in classroom instruction towards enhancing student engagement and learning outcomes. Integration, 9(55), 750-769.

Seftriyana, E., & Megasari, I. I. (2025). Teacher perceptions of educational board games based on Pancasila values to increase student learning interest in Civics learning. Inovasi Kurikulum, 22(2), 723-736.

Siboro, R. L. (2024). Implementasi pembelajaran PPKn melalui pendekatan TPACK dalam meningkatkan berpikir kritis siswa kelas VIII SMP Negeri 7 Pematangsiantar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(2), 209-219.

Sihombing, R. A., & Lukitoyo, P. S. (2021). Peranan penting Pancasila dan pendidikan Kewarganegaraan sebagai pendidikan karakter di masa pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1), 49-59.

Supriandi, S., Rais, M., Muin, A., Nurhikmah, H., & Bahri, B. (2025). Development of digital teaching materials in English subject at senior high school. Inovasi Kurikulum, 22(3), 1197-1212.

Supriyanto, & Fitriyana, N. (2025). Inovasi pembelajaran Pancasila: Strategi peningkatan kompetensi guru melalui integrasi deep learning yang adaftif dalam pendidikan. Jurnal Pengabdian Indonesia (JPI), 1(2), 210-219.

Yaseen, H., Mohammad, A. S., Ashal, N., Abusaimeh, H., Ali, A., & Sharabati, A. A. A. (2025). The impact of adaptive learning technologies, personalized feedback, and interactive AI tools on student engagement: The moderating role of digital literacy. Sustainability, 17(3), 1-13.

Zhanbayev, R. A., Maksimov, D. G., Sagintayeva, S. S., Madenova, A. E., Tansykbayeva, G. O., & Kalabayev, N. B. (2024). The influence of demographics and sustainable “net zero” transition on the demoeconomic quality of life in the implementation of “Demoethics” values. Bulletin of the Karaganda University Economy Series, 11429(2), 49-64.

Zhang, T., Shi, Z. Z., Shi, Y. R., & Chen, N. J. (2022). Enterprise digital transformation and production efficiency: Mechanism analysis and empirical research. Economic Research-Ekonomska Istrazivanja , 35(1), 2781-2792.

Published

28-11-2025

Similar Articles

41-50 of 86

You may also start an advanced similarity search for this article.