Development of local wisdom-based flipbook to strengthen tolerance in elementary school

Authors

  • Juliana Dwi Arifin Lubis Universitas Negeri Medan Author
  • Surya Dharma Universitas Negeri Medan Author
  • Anita Yus Universitas Negeri Medan Author

DOI:

https://doi.org/10.64014/jik.v22i4.126

Keywords:

flipbook, local wisdom, pocket book, tolerance attitude

Abstract

Flipbook in elementary schools serves as an interactive medium that helps present learning materials attractively and strengthens students’ understanding. This study aims to examine the results of developing a Flipbook pocketbook based on North Sumatran local wisdom, which is feasible, practical, and effective in fostering tolerant attitudes among students at SDN 101802 Namorambe. The research employed a Research and Development approach using the Borg and Gall model, which includes the stages of identifying problems, designing and developing products, and testing products. The feasibility of the media was assessed by experts in content, design, and language, all of whom provided evaluations that placed the product in the highly feasible category. The practicality of the Flipbook pocketbook was tested through trials involving students of different levels, and the results showed that the product met the criteria of practicality in both individual and small group settings. The effectiveness of the Flipbook was evaluated through pre-test and post-test activities conducted in two elementary schools, which demonstrated a clear improvement in students’ tolerance attitudes. Based on these findings, it can be concluded that the developed Flipbook pocketbook, grounded in North Sumatran local wisdom, is feasible, practical, and effective in fostering tolerance among elementary school students.

 

Abstrak

Flipbook di sekolah dasar berfungsi sebagai media interaktif yang membantu menyajikan materi pembelajaran secara menarik dan memperkuat pemahaman siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji hasil pengembangan buku saku Flipbook berbasis kearifan lokal Sumatera Utara yang layak, praktis, dan efektif dalam menumbuhkan sikap toleransi pada siswa di SDN 101802 Namorambe. Penelitian ini menggunakan pendekatan Penelitian dan Pengembangan dengan model Borg dan Gall, yang meliputi tahapan identifikasi masalah, perancangan dan pengembangan produk, dan uji coba produk. Kelayakan media dinilai oleh para ahli dalam konten, desain, dan bahasa, yang semuanya memberikan evaluasi yang menempatkan produk dalam kategori sangat layak. Kepraktisan buku saku Flipbook diuji melalui uji coba yang melibatkan siswa dari berbagai tingkat, dan hasilnya menunjukkan bahwa produk tersebut memenuhi kriteria kepraktisan baik dalam pengaturan individu maupun kelompok kecil. Efektivitas Flipbook dievaluasi melalui kegiatan pra-tes dan pasca-tes yang dilakukan di dua sekolah dasar, yang menunjukkan peningkatan yang jelas dalam sikap toleransi siswa. Berdasarkan hasil temuan tersebut dapat disimpulkan bahwa buku saku Flipbook berbasis kearifan lokal Sumatera Utara yang dikembangkan layak, praktis, dan efektif untuk memperkuat toleransi siswa Sekolah Dasar.

Kata Kunci: buku saku; flipbook; kearifan lokal; sikap toleransi

References

Amalia, S. N. (2023). Pengembangan media pembelajaran flipbook untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V pelajaran IPS. Joyful Learning Journal, 12(1), 53-58.

Aprilutfi, D. N. (2022). Flipbook tematik: alternatif media pembelajaran pendidikan Pancasila berbasis fliphtml5 di SD. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(9), 650-655.

Arfika, N., Adillah, R., Putri, F., Purba, Y., & Yus, A. (2023). Analisis media belajar digital di generasi Alpha era society 5.0 mendukung Kurikulum Merdeka. Jurnal Generasi Ceria Indonesia, 1(2), 84-87.

Ariyanto, H., Utami, S., & Ismaya, E. A. (2022). The development of digital pocketbook media based on inquiry on plant growth materials elementary school students. Uniglobal Journal of Social Sciences and Humanities, 1(1), 9-16.

Buana, Y. T., & Arisona, R. D. (2022). Internalisasi nilai-nilai kearifan lokal budaya karawitan sebagai upaya peningkatan sikap toleransi siswa MTS PGRI Gajah Sambit Ponorogo. JIIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 2(2), 151-170.

Casram, C. (2016). Membangun sikap toleransi beragama dalam masyarakat plural. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya, 1(2), 187-198.

Gadari, F., Amirfakhraei, A., & Kiani, S. (2024). Measuring online learning stress: psychometric validation of a scale tailored for Iranian students. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 15(4), 324-342.

Hasibuan, L. R. (2022). The concept of restorative justice in the juvenile criminal justice system: A narrative review of the Indonesian context. Scholars International Journal of Law, Crime and Justice, 5(7), 263-272.

Inayah, N., Aeni, A. N., & Hanifah, N. (2024). Pengembangan media e-flipbook materi keragaman sosial budaya terhadap sikap toleransi peserta didik kelas IV. Islamika, 6(4), 1655-1665.

Kim, K. T. (2019). The structural relationship among digital literacy, learning strategies, and core competencies among South Korean college students. Educational sciences: Theory and Practice, 19(2), 3-21

Kusumo, G. (2017). Pengembangan bahan ajar terintegrasi dengan pendidikan karakter pada mata pelajaran bahasa Indonesia SD kelas IV. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(1), 1-18.

Litaay, S. C. H., Manuputty, F. M. L., Afdhal, A., & Makaruku, N. D. (2025). Local culture-based education in the hidden curriculum to promote tolerance and peace in secondary schools in Maluku. Society, 13(1), 192-207.

Mahfud, A., & Budi, E. S. (2025). Evolution of the kurikulum merdeka: Evaluation and recommendations for the future curriculum. Inovasi Kurikulum, 22(2), 857-872.

Martatiyana, D. R., Novita, L., & Purnamasari, R. (2022). Pengembangan bahan ajar flipbook manfaat energi kelas IV di sekolah dasar. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 44-57.

Nawawi, R. I., & Bedi, F. (2025). Pendidikan karakter berbasis kearifan lokal untuk menghadapi isu-isu strategis terkini di era digital. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 949-955.

Noerdiansyah, I., & Sudiana, I. N. (2023). Meningkatkan hasil belajar mata pelajaran PPKn kelas V melalui buku saku digital. Pendasi Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(1), 59-70.

Nuswantari, N. (2018). Model pembelajaran nilai-nilai toleransi untuk anak sekolah dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 8(1), 41-53.

Puspitaningrum, D. (2022). Sastra anak cerita rakyat nusantara dalam pembentukan pondasi karakter moderat. Asghar: Journal of Children Studies, 2(2), 93-102.

Putri, S. A. C., Ayriza, Y., Khumalo, J., & Joitun, F. A. (2024). The impact of folklore-based storytelling on empathy behavior in Kindergarten Children. International Journal of Islamic Educational Psychology, 5(1), 142-160.

Rahman, W., Rahayu, H. M., & Amri, A. F. (2025). The development of an ethnobotanical pocketbook on traditional games in Kapuas Hulu Regency. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 11(7), 609–618.

Rajaloa, N. I., Hasmawati, H., & Djumat, I. (2023). Building tolerance among elementary school students in multicultural education from elementary school to college. Mimbar Sekolah Dasar, 12(3), 648-665.

Ramli, M. (2023). The effectiveness of using media technology in Islamic religious education in an independent curriculum: Technocultural study of religious education. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 8(1), 335-349.

Sa’diyah, K. (2021). Pengembagan e-modul berbasis digital flipbook untuk mempermudah pembelajaran jarak jauh di SMA. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1298-1308.

Safitri, E. R., Raharjo, M., Saputra, A., Pandesha, F. L., & Islamia, N. (2022). The role of validation expert in improving the quality of material, language and visuals in the development of hybrid learning guides-based on OBS Application. Pedagogia, 20(3), 181-190.

Samsudin, A., & Raharjo, T. J. (2023). The effectiveness of Contextual Teaching Learning (CTL) and Problem Based Learning (PBL) models in class VI science subjects on creativity and learning outcomes. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(11), 9324-9331.

Santoso, R., & Wuryandani, W. (2020). Pengembangan bahan ajar PPKN berbasis kearifan lokal guna meningkatkan ketahanan budaya melalui pemahaman konsep keberagaman. Jurnal Ketahanan Nasional, 26(2), 229-248.

Sari, T. I., Sihite, D. L., Dharma, S., Yunita, S., & Djufri, E. (2024). Membangun rasa nasionalisme dan cinta tanah air melalui pendidikan Kewarganegaraan di sekolah dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan ke-SD-an, 10(3), 251-259.

Siswoko, H., Hajaroh, M., Eliasa, E. I., Azizah, N., & Fauzi, L. A. (2023). Life lesson in school: Exploring tolerance among students of SMP N 1 Bontang. Counsenesia Indonesian Journal of Guidance and Counseling, 4(2), 141-147.

Supriatna, N., Winarti, M., & Wiyanarti, E. (2025). The effectiveness of using flipbooks as an interactive medium in social studies learning based on local wisdom to enhance critical thinking skills. Review of Integrative Business and Economics Research, 14(2), 603-618.

Takiddin, T., Slam, Z., & Waliyadin, W. (2025). The role of cultural literacy on elementary school students’ attitudes of tolerance: A case in Indonesia. IJORER: International Journal of Recent Educational Research, 6(4), 1068-1080.

Toro, K., Utomo, S., & Suad, S. (2021). Pengembangan buku saku berbasis mind mapping materi bentuk keberagaman di Indonesia untuk peningkatan hasil belajar PPKn sekolah dasar. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 4(1), 23-47.

Widiastari, N. G. A. P., & Puspita, R. D. (2024). Penggunaan media pembelajaran digital dalam mengembangkan motivasi belajar siswa kelas IV SD Inpres 2 Nambaru. Elementary: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 4(4), 215-222.

Yustikarini, R. (2023). Discrepancy evaluation of social reconstruction-based curriculum implementation at Sekolah Rimba Indonesia. Curricula: Journal of Curriculum Development, 2(2), 213-232.

Published

28-11-2025

Similar Articles

1-10 of 15

You may also start an advanced similarity search for this article.