Strategies for improving teachers' pedagogical competence in Dinas Pendidikan Kota Palangka Raya
DOI:
https://doi.org/10.64014/jik.v22i4.188Keywords:
learning program evaluation, teacher competency, teacher trainingAbstract
Improving teacher competence is a top priority for Dinas Pendidikan Kota Palangka Raya in creating human resources that are superior, professional, and adaptive to the times. This study aims to determine the strategies employed by Dinas Pendidikan Kota Palangka Raya to enhance teachers' pedagogical competence, encompassing the planning, implementation, monitoring, and evaluation stages. The research employed a qualitative approach, utilizing data collection techniques that included interviews, observation, and documentation. The research subjects consisted of the heads of the education and teaching staff sections, administrators, and staff in the field of personnel development and education data management. The study's results indicate that planning is conducted through the development of APBD-based training programs that encompass all levels of education. Implementation is realized through workshops, training, and the use of information technology in collaboration with universities and Google for Education. Monitoring and evaluation are conducted routinely through observation, performance assessments, and feedback from teachers. Obstacles such as time constraints and technological limitations of some teachers are overcome through online training and mentoring. This program has a positive impact on improving teacher professionalism and equalizing the quality of education in Palangka Raya City.
Abstrak
Peningkatan kompetensi guru merupakan prioritas utama Dinas Pendidikan Kota Palangka Raya dalam menciptakan sumber daya manusia yang unggul, profesional, dan adaptif terhadap perkembangan zaman. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi Dinas Pendidikan Kota Palangka Raya dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru yang mencakup tahap perencanaan, pelaksanaan, serta monitoring dan evaluasi. Metode penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Subjek penelitian terdiri atas kepala seksi pendidik dan tenaga kependidikan, pengelola, serta staf bidang pembinaan ketenagaan dan pengelolaan data kependidikan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perencanaan dilakukan melalui penyusunan program pelatihan berbasis APBD yang mencakup seluruh jenjang pendidikan. Pelaksanaan diwujudkan melalui workshop, pelatihan, dan pemanfaatan teknologi informasi bekerja sama dengan perguruan tinggi serta Google for Education. Monitoring dan evaluasi dilakukan secara rutin melalui observasi, penilaian kinerja, dan umpan balik dari guru. Hambatan seperti keterbatasan waktu dan kemampuan teknologi sebagian guru diatasi melalui pelatihan daring dan pendampingan. Program ini berdampak positif terhadap peningkatan profesionalisme guru dan pemerataan kualitas pendidikan di Kota Palangka Raya.
Kata Kunci: evaluasi program pembelajaran; kompetensi guru; evaluasi program pembelajaran
References
Abidin, Z., Hindriana, A. F., & Arip, A. G. (2024). Workshop technological pedagogical and content knowledge dalam pengembangan kompetensi guru. Empowerment, 7(1), 92-99.
Agustyaningrum, N., & Pradanti, P. (2022). Teori Perkembangan Piaget dan Vygotsky: Bagaimana implikasinya dalam pembelajaran Matematika sekolah dasar?. Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 5(1), 568-582.
Ahyar, A., & Herlambang, Y. T. (2025). Strengthening pedagogical competence of elementary teachers in the digital era. Curricula: Journal of Curriculum Development, 4(1), 909-924.
Balimulia, S. O., Martono, W. C., Fitriani, I. I., Sitio, E. F. S., & Aisyah, S. (2020). Profil kompetensi guru PAUD di Palangka Raya. Jurnal Pendidikan dan Psikologi Pintar Harati, 16(2), 18-32.
Bukit, S., & Tarigan, E. (2022). Kompetensi pedagogik guru dalam membentuk karakter peserta didik sekolah dasar (Teacher's pedagogical competence in shaping the character of elementary school students). Widya Genitri: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu, 13(2), 110-120.
Cevikbas, M., Koenig, J., & Rothland, M. (2024). Empirical research on teacher competence in mathematics lesson planning: Recent developments. ZDM-Mathematics Education, 56(1), 101-113.
Dacholfany, M. I., Antoni, R., Sulissusiawan, A., Rijal, S., Utiarahman, A., Alam, H. V., & Bagea, I. (2024). The effectiveness of teacher professional development program on classroom and behavior management: A systematic review. Journal of Education Culture and Society, 15(2), 451-470.
Dewi, L. A. N., Rahmawati, M., & Setiawati, C. R. (2025). Kompetensi pedagogik guru sekolah dasar dalam implementasi kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 10(1), 65-78.
Fahmi, F., & Liadi, F. (2022). Penerapan penilaian manajemen mutu di Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya. Jurnal Terapung: Ilmu-Ilmu Sosial, 4(2), 22-30.
Fina, F., & Rahman, D. (2024). Efektivitas pelatihan dan pengembangan sumber daya manusia pada lembaga pendidikan. Nazzama: Journal of Management Education, 3(2), 210-224.
Firdaus, M. A., Jamal, M. Y. S., & Arifin, B. S. (2023). Improving student learning outcomes through project-based learning in islamic religion lessons. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 4(2), 241-254.
Hamdi, S., Triatna, C., & Nurdin, N. (2022). Kurikulum merdeka dalam perspektif pedagogik. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1), 10-17.
Haris, F., Jayanti, S., Pakpahan, H. S., & Ichsan, M. (2024). Workshop peningkatan kompetensi guru-guru bahasa Inggris Sekolah Menengah Pertama (SMP) dikota Palangka Raya. Jurnal Pengabdian Masyarakat-PIMAS, 3(2), 98-104.
Hidayat, A. S., Mutaqin, G. S., & Hermawati, M. (2024). Penguatan kompetensi pedagogik guru dalam penggunaan media informasi dan komunikasi (TIK) pada proses pembelajaran. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(01), 51-65.
Hilmiatussadiah, K. G., Ahman, E., & Disman, D. (2024). Teacher competency: Descriptive study of guru penggerak. Inovasi Kurikulum, 21(1), 149-162.
Hoesny, M. U., & Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan solusi untuk meningkatkan kompetensi dan kualitas guru: Sebuah kajian pustaka. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2), 123-132.
Hutauruk, M., Hutapea, E., Indrawati, N., Solin, N., & Susianti, S. (2022). Kegiatan monitoring dan evaluasi dalam peningkatan kualitas kerja tenaga kependidikan di sekolah SMP Negeri 1 Sarudik Kabupaten Tapanuli Tengah. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 3(3), 196-203.
Inegbedion, H. E. (2024). Influence of educational technology on peer learning outcomes among university students: The mediation of learner motivation. Education and Information Technologies, 29(16), 21241-21261.
Julaiha, S. (2024). Pemanfaatan sumber belajar digital dalam pembelajaran PAI. Analysis, 2(1), 179-186.
Khofifah, J. M., Nurdin, D., & Herawan, E. (2025). Enhancing teacher professionalism through academic supervision : A CIPP model evaluation. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 6(2), 380-392.
Kyriakides, L., Antoniou, P., & Dimosthenous, A. (2021). Does the duration of school interventions matter? The effectiveness and sustainability of using the dynamic approach to promote quality and equity. School Effectiveness and School Improvement, 32(4), 607-630.
Lestari, M. (2024). Implementasi kurikulum merdeka di Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD): Tinjauan kritis dari perspektif guru. Pernik, 7(1), 43-51.
Munip, A., Andriani, N., Subrayanti, D., Priyantoro, D. E., Sakti, B. P., & Siminto, S. (2024). Manajemen SDM guru: Strategi peningkatan kualitas pembelajaran di kelas. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 2983-2991.
Muthmainnah, A., Falasifah, F., Yadi, N., & Halimah, L. (2025). Strategi peningkatan kompetensi guru di era digital untuk sekolah dasar. Jurnal Wahana Pendidikan, 12(1), 229-240.
Nika, S. S., & Rahayu, N. (2024). Pengembangan profesionalitas guru melalui Pendidikan Profesi Guru (PPG) dalam peningkatan mutu pendidikan Indonesia. Nizhamiyah, 14(1), 81-98.
Nugroho, P. J. (2017). Pengembangan model pelatihan inovatif untuk meningkatkan kompetensi guru SD daerah terpencil. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 26(2), 101-115.
Nurdin, S. M., Azizah, V., & Veronica, Z. (2023). Hubungan antara kompetensi pedagogi guru sekolah dasar dengan implementasinya pada penerapan kurikulum merdeka belajar di sekolah dasar dan sekolah penggerak. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 4077-4084.
Pawartani, T., & Suciptaningsih, O. A. (2024). Pengembangan kompetensi guru untuk mendukung implementasi kurikulum merdeka. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 2182-2191.
Pertiwi, P. S., & Lion, E. (2022). Penguasaan kompetensi pedagogik guru Ppkn antara yang bersertifikasi pendidik dan belum bersertifikasi pendidik di SMK Negeri 2 Palangka Raya. Jurnal Paris Langkis, 3(1), 25-38.
Pinardi, J., Rahman, A., Basuki, B., Artuti, E., & Ratnawati, O. A. (2025). Persepsi guru pamong tentang kompetensi pedagogik mahasiswa PPG Prajabatan FKIP Universitas Palangka raya dalam praktik pengalaman lapangan. Jurnal Pendidikan (JPN), 25(1), 22-33.
Pimdee, P., Ridhikerd, A., Moto, S., Siripongdee, S., & Bengthong, S. (2023). How social media and peer learning influence student-teacher self-directed learning in an online world under the ‘New Normal’. Heliyon, 9(3), 1-15.
Purwati, E., & Sukirman, D. (2024). Teacher competence development in kurikulum merdeka implementation: A literature study. Inovasi Kurikulum, 21(1), 41-54.
Putu, G., Arimbawa, A., Indra, I. M., Wikanta, A., Sumarno, I. W., Dantes, R., Indrawan, G., Agus, I. M., & Gunawan, O. (2024). Exploring the digital literacy levels of junior high school Indonesian language teachers : A DigCompEdu perspective. Jurnal Edutech Undiksha, 12(2), 322-333.
Rani, R. (2022). Faktor penghambat guru mengikuti kegiatan pengembangan profesi guru dalam penguatan sumber daya manusia unggul berpendidikan pada era digital: Talis analisis. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 5(1), 893-897.
Rusconi, L., & Squillaci, M. (2023). Effects of a Universal Design for Learning (UDL) training course on the development teachers’ competences: A systematic review. Education Sciences, 13(5), 1-21.
Sa’adah, N., Faizah, S., & Saraswati, S. (2023). Program pendampingan guru SMP dalam meningkatkan kompetensi pedagogik. Jompa Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 1-6.
Sari, G. I., Winasis, S., Pratiwi, I., Nuryanto, U. W., & Basrowi. (2024). Strengthening digital literacy in Indonesia: Collaboration, innovation, and sustainability education. Social Sciences and Humanities Open, 10(1), 1-20.
Sele, Y., & Sila, V. (2022). Problematika kompetensi pedagogik guru dalam pembelajaran. Biocaster: Jurnal Kajian Biologi, 2(4), 225-230.
Sui-Ni, N. (2023). Peran pemerintah pusat dan daerah dalam menyediakan pendidikan dasar bermutu untuk mewujudkan visi Indonesia 2045. Papernia-Multidisciplinary Scientific Journal for Innovative Research, 1(1), 16-20.
Sulivyo, L., & Dewi, F. M. (2023). Strategy management analysis in the face of business competition. ADI Journal on Recent Innovation, 5(1), 1-8.
Tamsuri, A. (2022). Literatur review penggunaan metode Kirkpatrick untuk evaluasi pelatihan di Indonesia. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2723-2734.
Usmani, N. Y., & Nurhadi, A. (2022). Rencana strategi diklat pengembangan sdm dalam pengembangan organisasi pendidikan islam di era digital. Al-Fikrah: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 5(1), 68-82.
Wuryandari, N. E. R., Apriani, A., & Widayati, C. C. (2022). Peningkatan kompetensi guru dalam penguasaan TIK (Teknologi Informasi dan Komunikasi) di tengah pandemi COVID-19. Jurnal Pengabdian Masyarakat (Andhara), 1(2), 44-51.
Zainullah, Z., Amin, N. F., & Fudholi, M. (2024). Inovasi pembelajaran sebagai strategi peningkatan kualitas guru di MI Miftahul Ulum Karamat Pamekasan. Halimi: Journal of Education, 5(1), 1-17.
Zyuro, H. S. N., & Komalasari, D. (2020). Analisis masalah kompetensi pedagogik guru PAUD tersertifikasi di Kecamatan Lamongan. PAUD Teratai, 9(1), 1-7.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hapijah, Siminto, Sapuadi (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.