Application of augmented reality in education
Keywords:
augmented reality, education era 5.0, educational technologyAbstract
The development of character and human resource quality can be improved by sustainable educational innovation in teaching methods and media, so educators must create an attractive and informative learning environment. One of these innovations is using augmented reality (AR) in education, which can produce generations of creative, innovative, and competitive individuals. This study uses the literature review (literature review) analysis method by analyzing the urgency of applying augmented reality (AR) in education in the era of society 5.0. This study aims to examine the development of AR technology in Indonesia's education world and its impact on improving the quality of education in Indonesia both now and in the future. The study results show that AR has the potential to improve the quality of education in Indonesia. AR can increase students' motivation and interest in learning, improve students' understanding of learning concepts, and make the learning process more interactive and engaging. In addition, AR can help prepare young people for a dynamic future.
Abstrak
Pengembangan karakter dan peningkatan kualitas sumber daya manusia dapat ditingkatkan dengan inovasi pendidikan yang berkelanjutan dalam metode dan media pembelajaran, maka penting bagi pendidik untuk menciptakan lingkungan belajar yang menarik dan informatif. Salah satu inovasi tersebut adalah dengan menggunakan augmented reality (AR) ke dalam pendidikan yang dapat mampu menghasilkan generasi individu yang kreatif, inovatif dan kompetitif. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji perkembangan teknologi AR dalam dunia pendidikan di Indonesia dan dampak yang dihasilkan dari penggunaan AR dalam meningkatkan kualitas pendidikan di Indonesia baik sekarang maupun di masa depan. Penelitian ini menggunakan metode analisis kajian pustaka (literatur review) dengan menganalisis tentang urgensi penerapan augmented reality (AR) pada pendidikan di era society 5.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa AR memiliki potensi untuk meningkatkan kualitas pendidikan di Indonesia. AR dapat meningkatkan motivasi dan minat peserta didik untuk belajar, meningkatkan pemahaman peserta didik tentang konsep pembelajaran, dan membuat proses pembelajaran lebih interaktif dan menarik. Selain itu, AR dapat membantu mempersiapkan generasi muda untuk masa depan yang dinamis.
Kata Kunci: pendidikan 5.0; realitas tertambah; teknologi pendidikan
References
Ahsan, M. G. K., Miftahudin, & Cahyono, A. N. (2020). Designing augmented reality-based Mathematics mobile apps for outdoor Mathematics learning. Journal of Physics: Conference Series, 1567(3), 1-6.
Akbar, J. S., & Djakariah. (2023). Opportunities and challenges for using augmented reality-based learning media in learning Chesmistry in the era of society 5.0. Cognitive Development Journal, 1(2), 60-66.
AlGerafi, M. A., Zhou, Y., Oubibi, M., & Wijaya, T. T. (2023). Unlocking the potential: A comprehensive evaluation of augmented reality and virtual reality in education. Electronics, 12(18), 1-29.
Alzahrani, N. M. (2020). Augmented reality: A systematic review of its benefits and challenges in e-learning contexts. Applied Sciences (Switzerland), 10(16), 1-21.
Amalia, D., Pratiwi, D., Afrianingsih, A., & Zulfahmi, M. N. (2024). Eksplorasi dunia satwa melalui pelatihan augmented reality bagi guru KB IT Ratu Kalinyamat Jepara. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPkMN), 5(2), 1554-1560.
Aprinaldi, A., Rahmawati, Y., & Komaro, M. (2019). Implementation of Augmented Reality (AR) android based in learning. Journal of Physics: Conference Series, 1402(7), 1-5.
Ardani, S. C., & Fitriyah, I. J. (2023). Analisis studi literatur pengaruh media pembelajaran berbasis Augmented Reality (AR) terhadap motivasi belajar IPA siswa SMP. Proceedings of Life and Applied Sciences, 1(1), 506-519.
Ashari, D. (2023). Analisis Pemanfaatan media pembelajaran Augmented Reality (AR) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Khazanah Pendidikan-Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(1), 176-185.
Avila-Garzon, C., Bacca-Acosta, J., Duarte, J., & Betancourt, J. (2021). Augmented reality in education: An overview of twenty-five years of research. Contemporary Educational Technology, 13(3), 1-29.
Belani, M., & Parnami, A. (2020). Augmented reality for vocational education training in K12 classrooms. 2020 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality Adjunct (ISMAR-Adjunct), 1(1), 317-320.
Chen, P., Liu, X., Cheng, W., & Huang, R. (2017). A review of using augmented reality in education from 2011 to 2016. Innovations in Smart Learning, 1(1), 13-18.
Dewi, L. R., & Anggaryani, M. (2020). Pembuatan media pembelajaran Fisika dengan augmented reality berbasis android pada materi alat optik. Inovasi Pendidikan Fisika, 9(3), 369-376.
Fauzziyah, N. (2019).The potential of augmented reality to transform education into smart education. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 3(4), 966-973.
Fitriani, N. (2024). Transformasi pendidikan pada era revolusi industri 4.0 dan masyarakat 5.0: Tantangan dan solusi. Sindoro Cendikia Pendidikan, 4(9), 48-58.
Fricticarani, A., Hayati, A., R, R., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi pendidikan untuk sukses di era teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 56-68.
Guntur, M. I. S., Setyaningrum, W., Retnawati, H., & Marsigit. (2020). Can augmented reality improve problem-solving and spatial skill?. Journal of Physics: Conference Series, 1581(1), 1-8.
Harahap, N. J., Limbong, C. H., & Sinaga Simanjorang, E. F. (2023). The education in era society 5.0. Jurnal Eduscience, 10(1), 237-250.
Krüger, J. M., Palzer, K., & Bodemer, D. (2022). Learning with augmented reality: Impact of dimensionality and spatial abilities. Computers and Education Open, 3(1), 1-20.
Kusandi, M. (2024). Strategi penggunaan teknologi augemented reality dalam pembelajaran SMK. Adiba: Journal of Education, 4(2), 221-226.
Legi, H., Damanik, D., & Giban, Y. (2023). Transforming education through technological innovation in the face of the era of society 5.0. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(2), 102-108.
Marlina, Rahim, A., Awaliyah, M., Irhas, & Patty, E. N. S. (2023). Analisis bibliometrik pada augmented reality dalam pendidikan: Bagaimana pemetaannya?. Upgrade: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 33-41.
Martini, E., Kusnadi, E., Darkam, D., & Santoso, G. (2019). Competency based citizenship 21st century technology in Indonesia. International Journal of Recent Technology and Engineering, 8(12), 759-763.
Midik, R. R. D., Prasetya, F., A, Y., & Rifelino, R. (2023). Efektivitas Media pembelajaran augmented reality untuk meningkatkan minat belajar siswa pembelajaran CNC pada kelas XI SMKN 5 Padang. Vokasi Mekanika, 5(2), 18-24.
Mustaqim, M., & Nanang, N. (2018). Pengembangan media pembelajaran PAI berbasis augmented reality. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 21(1), 59-72.
Nisrina, K. (2021). Penerapan augmented reality dalam media pembelajaran. Jurnal Sistem Informasi, J-SIKA, 3(1), 1-6.
Nurdiyanto, R., Praherdhiono, H., & Degeng, M. D. K. Augmented reality integrated chatbot to improve learning outcomes in secondary school students. Inovasi Kurikulum, 21(2), 1041-1068.
Permana, R., Mandala, E. P. W., Putri, D. E., & Yanto, M. (2022). Penerapan teknologi augmented reality dan virtual reality dalam peningkatan pembelajaran siswa sekolah dasar. Majalah Ilmiah UPI YPTK, 9(1), 7-12.
Puspitarini, A., & Marlena, D. (2022). Studi literatur penerapan augmented reality pada pendidikan. J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(2), 108-113.
Rachim, M. R., Salim, A., & Qomario, Q. (2024). Pemanfaatan augmented reality sebagai media pembelajaran terhadap keaktifan belajar siswa dalam pendidikan modern. JRIP: Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 4(1), 594-605.
Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49-54.
Retnaningtiyas, T. A., Suprapto, N., & Achmadi, H. R. (2021). Studi literatur pemanfaatan media augmented reality untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis peserta didik. IPF: Inovasi Pendidikan Fisika, 10(1), 39-49.
Sakiinah, A. N., Mahya, A. F. P., Santoso, G. (2022). Revolusi pendidikan di era society 5.0; Pembelajaran, tantangan, peluang, akses, dan keterampilan teknologi. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 1(2), 18-28.
Saraswati, I. D. A. I., Putra, I. M. A. W., & Gunawan, I. M. A. O. (2023). Pengembangan media edukasi pengenalan profesi bagi PAUD melalui augemented reality menggunakan Assemblr. Jurnal Informasi dan Teknologi, 5(4), 348-357.
Shelton, B. E. (2002). Augmented reality and education: current projects and the potential for classroom learning. New Horizons for Learning, 9(1), 1-7.
Skobelev, D. S. P. O., & Borovik, D. S. S. Y. (2017). On the way from industry 4.0 to industry 5.0: From digital manufacturing to digital society. International Scientific Journal Industry 4.0, 2(6), 307-311.
Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104(1), 333-339.
Sungkono, S., Apiati, V., & Santika, S. (2022). Media pembelajaran berbasis teknologi augmented reality. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 459-470.
Supriyanto, Joshua, Q., Abdullah, A. G., Tettehfio, E. O., & Ramdani, S. D. (2023). Application of Augmented Reality (AR) in vocational education: A systematic literature review. Jurnal Pendidikan Vokasi, 13(2), 196-204.
Tarsidi, I., Rochyadi, E., Susetyo, B., Sunardi, S., Meggy, H., Nurkholifah, D. R., ... & Fajrin, N. C. (2024). Augmented reality-based training to enhance teachers' knowledge of reproductive health for special needs students. Inovasi Kurikulum, 21(4), 2089-2100.
Tasrif, E., Mubai, A., Huda, A., & Rukun, K. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis augmented reality menggunakan aplikasi Ar_Jarkom pada mata kuliah instalasi jaringan komputer. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 8(3), 217-223.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raden Mochamad Arivya Trikotama, Mohammad Nazwan Nurrohman, Debora Keisha Hutajulu (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.