Potential of the metaverse in enhancing learning experiences
Keywords:
education, metaverse, technologyAbstract
Metaverse is nothing new, but it has only been widely discussed by people recently. Technology that continues to develop and is driven by influential people has made this technology attract the world's attention for its presence. It cannot be denied that in the current era, humans or not, like or not, live side by side with technology. Technology can be used by people of various ages and in various fields, including the field of education. The increasing demands in the world of education mean that the learning given to students must be more meaningful and reflect the daily life they go through to become functional human beings when they enter society. Metaverse is a new way to provide meaningful learning to students. Metaverse presents an authentic environment in a virtual world that allows students to continue interacting while learning more enjoyably. This can trigger students to be more enthusiastic about learning, and teachers can use various learning methods so the class does not get bored. This research uses a literature study method. This research aims to discover how Metaverse can play a role in the world of education.
Abstrak
Teknologi yang terus berkembang mendorong penggunaannya pada bidang pendidikan untuk memberikan pengalaman pembelajaran yang lebih bermakna dan mencerminkan pada keseharian yang mereka lalui agar dapat menjadi manusia yang dapat berguna saat terjun ke lingkungan masyarakat. Metaverse dapat dijadikan sebagai solusi permasalahan tersebut dengan menghadirkan lingkungan yang sebenarnya pada dunia virtual dan memungkinkan kolaborasi peserta didik. Implementasi metaverse dalam pembelajaran tidak berjalan mulus, terdapat beberapa kendala yang dijumpai. Penelitian ini menyoroti konsep metaverse dalam pendidikan mencakup manfaat penggunaan, platform pembelajaran, tantangan, dan solusi penerapannya. Penelitian ini menggunakan metode studi literatur untuk mendapatkan hasil penelitian secara luas. Sumber yang digunakan berasal dari artikel jurnal ilmiah terbaru yang disaring dengan kriteria khusus. Temuan penelitian metaverse sebagai media pembelajaran yang menyenangkan dan memiliki berbagai platform dengan visual 3D memerlukan dukungan untuk pengembangan sumber daya. Dukungan dari pemerintah untuk menciptakan kurikulum dan kebijakan kemajuan teknologi pendidikan sangat diperlukan untuk mendukung penggunaan metaverse dalam media pembelajaran di Indonesia.
Kata Kunci: Metaverse; pendidikan; teknologi
References
Alinata, R. H., & Marsudi, M. (2024). Pemanfaatan Roblox sebagai media promosi sekolah Metaverse SMP Negeri 3 Sumenep. Malcom: Indonesian Journal of Machine Learning and Computer Science, 4(1), 57-70.
Amirurrahmah, S. D. E., Zakha, F. & Bayani, N. (2024). Metaverse integration in higher education curriculum: A systematic literature review. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 177-188.
Cahyani, D. A., Sari, D. M., & Rahma, D. F. (2024). Literature review study: Effectiveness of using GoMeta for Metaverse learning media. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 127-138
Camilleri, M. A. (2024). Metaverse applications in education: A systematic review and a cost-benefit analysis. Interactive Technology and Smart Education, 21(2), 245-269.
Dewi, K. S. (2024). Pendidikan di era Metaverse: Tantangan dan solusi. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(6), 153-163.
Elman, M. (2024). Inovasi pembelajaran pendidikan agama Islam berbasis Metaverse. Dirosat: Journal of Islamic Studies, 9(1), 97-108.
Endarto, I. A., & Martadi, M. (2022). Analisis potensi implementasi Metaverse pada media edukasi interaktif. Barik-Jurnal S1 Desain Komunikasi Visual, 4(1), 37-51.
Erdwiyana, N. V., Fadhilah, A. I., & Bukhori, F. B. S. (2024). Metaverse in education in the era society 5.0: A systematic literature review. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 37-48
Fauziah, D. P. N., Yulianto, M. D., & Fasha, S. A. (2024). Analysis of the effectiveness and potential of the learning media tool in the modern era. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 203-214.
Gattullo, M., Laviola, E., Evangelista, A., Fiorentino, M., & Uva, A. E. (2022). Towards the evaluation of augmented reality in the metaverse: Information presentation modes. Applied Sciences, 12(24), 1-14.
Gonaygunta, H., Meduri, S. S., Podicheti, S., & Nadella, G. S. (2023). The impact of virtual reality on social interaction and relationship via statistical analysis. International Journal of Machine Learning for Sustainable Development, 5(2), 1-20.
Hasannah, N., Afina, A. F., Nuraeni, P, & Hadiapurwa, A. (2024). Is education possible in the metaverse especially in Indonesia?. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 13-24.
Herlambang, Y. T., & Abidin, Y. (2023). Pendidikan Indonesia dalam menyongsong dunia Metaverse: Telaah filosofis semesta digital dalam perspektif pedagogik futuristik. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1630-1640.
Humaira, A., Haq, M. J., & Fitri, T. N. (2024). Metaverse in higher education. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 87-100.
Judijanto, L., Sitepu, E., & Baruno, Y. H. E. (2024). Analisis Bibliometrik tentang penggunaan realitas virtual (VR) dalam pendidikan. Sanskara Pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 150-162.
Khaira, M., Lesmana, D. C., & Agustina, P. (2024). Utilization of the metaverse in the context of interactive learning. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 151-162.
Kraus, S., Kanbach, D. K., Krysta, P. M., Steinhoff, M. M., & Tomini, N. (2022). Facebook and the creation of the metaverse: Radical business model innovation or incremental transformation?. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 28(9), 52-77.
Kurdi, M. S. (2021). Realitas virtual dan penelitian pendidikan dasar: Tren saat ini dan arah masa depan. Cendekia: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 1(4), 60-85.
Kurniawan, C., & Sutabri, T. (2024). Implementasi teknologi Metaverse dengan metode kualitatif pada Man Insan Cendekia Oki. Merkurius: Jurnal Riset Sistem Informasi dan Teknik Informatika, 2(6), 234-242.
Lin, H., Wan, S., Gan, W., Chen, J., & Chao, H. C. (2022). Metaverse in education: Vision, opportunities, and challenges. 2022 IEEE International Conference on Big Data (Big Data), 1(1), 2857-2866. IEEE.
Miko, N. A., Subroto, D. E., Rahayu, T. B., Umar, Z. A. M., & Nurhidayah, N. (2024). Metaverse era: Analisis mahasiswa generasi Z Kota Makassar terkait anxiety for online learning. Innovation and Applied Education Journal, 3(2), 31-38.
Pangestu, D. M., & Rahmi, A. (2022). Metaverse: Media pembelajaran di era society 5.0 untuk meningkatkan kualitas pendidikan Indonesia. Journal of Pedagogy and Online Learning, 1(2), 52-61.
Panuntun, S., & Sipayung, Y. R. (2023). Transforming education in Indonesian higher education through the use of metaverse to improve learning quality. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 6(7), 2987-2993.
Praja, W. N., Affandi, A. F. M., & Gumelar, A. (2024). Pelatihan aplikasi Metaverse berbasis kearifan lokal untuk memperkuat karakter siswa di era Society 5.0. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 4(2), 112-119.
Putri, M. R., Farhan, A. A., & Hanif, S. M. (2024). Use of Metaverse as innovation into educational technology to drive curriculum progress. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 25-36.
Rewara, N., Faridah, N. A., Wijay, T. T. (2024). Inhibiting factors of metaverse adoption in Indonesian education: A literature review. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 75-86.
Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-51.
Santoso, G. (2022). Revolusi pendidikan di era society 5.0: Pembelajaran, tantangan, peluang, akses, dan keterampilan teknologi. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(2), 18-28.
Saufi, A. ., & Santiani, S. (2024). Analisis Bibliometrik perkembangan pendidikan agama Islam berbasis Metaverse menggunakan VosViewer pada tahun 2020-2024. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(3), 95-102.
Setyowati, E., Fuada, S., Anwar, K., Danuarteu, M. D., Purba, S. T. F., & Wijaya, A. (2023). Introducing 6G technology to support Metaverse for telecommunication engineering students in Universitas Pendidikan Indonesia. Community Empowerment, 8(2), 210-222.
Solechan, A., & Putra, T. W. A. (2022). Literatur peview: Peluang dan tantangan Metaverse. Informatika: Jurnal Teknik Informatika dan Multimedia, 2(1), 62-70.
Susanti, D. A., Saleh, H. B., & Winoto, Y. (2023). Analisis kesiapan perpustakaan perguruan tinggi Indonesia dalam mengadaptasi teknologi Metaverse melalui teknik Delphi. Media Pustakawan, 30(1), 43-55.
Syahputra, F., Naufal, T., Haqnizo, E., Ramadhi, W., Pranatasyah, N., Fachruzi, F., & Virenzia, R. (2024). Penggunaan teknologi augmented reality pada aplikasi bangun ruang sederhana berbasis unity dan vuforia engine. Neptunus: Jurnal Ilmu Komputer dan Teknologi Informasi, 2(4), 84-95.
Wijayanto, P. W., Thamrin, H. M., Haetami, A., Mustoip, S., & Oktiawati, U. Y. (2023). The potential of metaverse technology in education as a transformation of learning media in Indonesia. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 9(2), 396-407.
Yuda, U. W., Rhamadani, M., Pratama, M. B., & Sutabri, T. (2024). Implementasi Metaverse pada proses pembelajaran. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 2(1), 1-12.
Zhang, X., Chen, Y., Hu, L., & Wang, Y. (2022). The metaverse in education: Definition, framework, features, potential applications, challenges, and future research topics. Frontiers in Psychology, 13(1), 1-18.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Deden Riandi Putra, Ilhamuddin Marzuq, Salwa Tsabitah Navisa Eka Putri (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.