Teachers' views on optimizing Kurikulum Merdeka in SMK Kencana accounting department
DOI:
https://doi.org/10.64014/hipkin-jer.v2i1.45aKeywords:
accounting, curriculum management, curriculum optimization, Kurikulum MerdekaAbstract
Curriculum transformation represents a strategic initiative the government took to improve the quality of learning, adjusting to the needs of an ever-evolving era. The Kurikulum Merdeka, present as an educational innovation, is designed to provide schools with freedom to achieve relevant learning objectives. This study aims to analyze the management of Kurikulum Merdeka at SMK Kencana, especially in the Accounting department, to support a quality learning system. This research uses a qualitative approach with in-depth interview techniques with school management to explore experiences, challenges encountered and strategies employed during curriculum implementation. The results showed that curriculum management at SMK Kencana has improved significantly, both from the perspective of teachers and school management. SMK Kencana successfully implemented Kurikulum Merdeka in the AKL department through subject integration, experiential projects, and collaboration with industry. This curriculum enhances teacher innovation, learning, and the relevance of materials to work needs. Despite adaptation challenges, this implementation effectively supports students' readiness for the world of work. This study concludes that the synergy between teachers and school management is the key to optimizing the management of Kurikulum Merdeka. These findings provide practical recommendations for further development in curriculum implementation in a Vocational High School environment, especially the Accounting Department.
Abstrak
Perubahan kurikulum merupakan langkah strategis yang dilakukan oleh pemerintah untuk meningkatkan mutu pembelajaran, menyesuaikan dengan kebutuhan zaman yang terus berkembang. Kurikulum Merdeka, hadir sebagai inovasi pendidikan, dirancang untuk memberikan kebebasan kepada sekolah dalam mencapai tujuan pembelajaran yang relevan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengelolaan Kurikulum Merdeka di SMK Kencana, khususnya pada jurusan Akuntansi, guna mendukung sistem pembelajaran berkualitas. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik wawancara mendalam kepada manajemen sekolah untuk menggali pengalaman, tantangan, serta strategi yang diterapkan selama implementasi kurikulum. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengelolaan kurikulum di SMK Kencana telah mengalami peningkatan signifikan, baik dari perspektif pendidik maupun manajemen sekolah. SMK Kencana berhasil menerapkan Kurikulum Merdeka di jurusan AKL melalui integrasi mata pelajaran, proyek berbasis pengalaman, dan kolaborasi dengan dunia industri. Kurikulum ini meningkatkan inovasi pendidik, pembelajaran, dan relevansi materi dengan kebutuhan kerja. Meskipun ada tantangan adaptasi, penerapan ini efektif mendukung kesiapan peserta didik menghadapi dunia kerja. Penelitian ini menyimpulkan bahwa sinergi antara pendidik dan manajemen sekolah menjadi kunci utama dalam mengoptimalkan pengelolaan Kurikulum Merdeka. Temuan ini memberikan rekomendasi praktis untuk pengembangan lebih lanjut dalam penerapan kurikulum di lingkungan Sekolah Menengah Kejuruan, khususnya Jurusan Akuntansi.
Kata Kunci: akuntansi; kurikulum merdeka; optimalisasi kurikulum; pengelolaan kurikulum
References
Al Asy'Ari, M. A., Rirmawati, R., Akbar, M. I., & Irsad, H. M. (2024). Bimbingan karir berbasis teaching factory di Smk Muhammadiyah 2 Andong. Ristekdik: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 9(1), 140-145.
Andini, S., & Rusmini, R. (2022). Project-based learning model to promote students critical and creative thinking skills. Jurnal Pijar Mipa, 17(4), 525-532.
Anggraini, D. L., Yulianti, M., Nurfaizah, S., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Peran guru dalam mengembangan kurikulum merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sosial, 1(3), 290-298.
Arta, G. Y. (2024). Asesmen dalam pendidikan: Konsep, pendekatan, prinsip, jenis, dan fungsi. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(3), 170-190.
Clark, N., & Shin, S. (2024). Designing a novice teacher training program for project-based learning. International Journal of Designs for Learning, 15(3), 79-93.
Depita, T. (2024). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran aktif (active learning) untuk meningkatkan interaksi dan keterlibatan siswa. Tarqiyatuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 55-64.
Diman, V. I. S., & Syah, M. F. J. (2023). Pembelajaran berbasis kurikulum merdeka pada program keahlian akuntansi dan keuangan lembaga kelas XI di SMK Negeri 1 Banyudono. Buletin Literasi Budaya Sekolah, 5(2), 70-82.
El Amirurrahmah, S. D., Zakha, F., & Bayani, N. (2024). Metaverse integration in higher education curriculum: A systematic literature review. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 177-188.
Fahrurrizal, F., Marwan, M., & Bahri, S. (2024). Efektifitas pengelolaan pemberian tunjangan profesi dalam optimalisasi kinerja profesional guru. Research and Development Journal of Education, 10(2), 725-738.
Hartono, H., Putri, R. I. I., Inderawati, R., & Ariska, M. (2022). The strategy of science learning in curriculum 2013 to increase the value of sciences Program for International Student Assessment (PISA). Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(1), 79-85.
Hasim, M. S., Setialaksana, W., Aminuddin, A., & Fadhillah Umar, N. (2023). PKM pelatihan implementasi kurikulum merdeka pada SMK. Vokatek: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 310-325.
Hazimah, G. F., Cahyani, S. A., Azizah, S. N., & Prihantini, P. (2022). Pengelolaan kurikulum dan sarana prasarana sebagai penunjang keberhasilan pembelajaran siswa sekolah dasar. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 9(2), 121-129.
Hilmin, H., Noviani, D., & Nafisah, A. (2022). Kebijakan pemerintah daerah dalam penerapan kurikulum merdeka. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 2(2), 148-162.
Indarta, Y., Adi, N. H. (2022). Relevansi kurikulum merdeka belajar dengan model pembelajaran abad 21 dalam perkembangan era society 5.0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011-3024.
Issa, H. B., & Khataibeh, A. (2021). The effect of using project based learning on improving the critical thinking among upper basic students from teachers' perspectives. Pegem Journal of Education and Instruction, 11(2), 52-57.
Khaira, H. S., Al Hafizh, M. F., Darmansyah, P. S. A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). Analysis of needs and teachers' perception towards business teaching materials at SMA Labschool UPI. Curricula: Journal of Curriculum Development, 2(2), 299-314.
Larsson, P., & Löwstedt, J. (2023). Distributed school leadership: Making sense of the educational infrastructure. Educational Management Administration & Leadership, 51(1), 138-156.
Lince, L. (2022). Implementasi kurikulum merdeka untuk meningkatkan motivasi belajar pada sekolah menengah kejuruan pusat keunggulan. Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 1(1), 38-49.
Nahar, L. (2023). The effects of standardized tests on incorporating 21st century skills in science classrooms. Integrated Science Education Journal, 4(2), 36-42.
Nurjanah, E. A., & Mustofa, R. H. (2024). Transformasi pendidikan: Menganalisis pelaksanaan implementasi kurikulum merdeka pada 3 SMA Penggerak di Jawa Tengah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 69-86.
Pham, P. A., & Unaldi, A. (2022). Cross-curricular collaboration in a CLIL bilingual context: The perceptions and practices of language teachers and content subject teachers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(8), 2918-2932.
Purnawanto, A. T. (2022). Perencanaan Pembelajaran Bermakna Dan Asesmen Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy, 20(1), 75-94.
Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34-54.
Rama, A., Ambiyar, A., Lapisa, R., & Verawardina, U. (2024). Vocational technology education innovation: Building a generation of experts in the digital age. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 1079-1097.
Rohmah, N. N. S., Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254-1269.
Ropiyah, R., Suriswo, S., & Mulyono, T. (2024). Analisis kesiapan guru dalam implementasi kurikulum merdeka di SMK Negeri 2 Slawi. Journal of Education Research, 5(1), 408-416.
Rosyiddin, A. A. Z., Fiqih, A., Hadiapurwa, A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). The effect of interactive PowerPoint media design on student learning interests. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 8(1), 12-24.
Septiani, D., Abellia, M., El Adzim, Q. F. K., Candrapadmi, S., & Setiadi, W. A. (2024). Kurikulum merdeka: Readiness in facing curriculum changes at SMAN 1 Lembang. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 189-202.
Sholeh, M. I., & Efendi, N. (2023). Integrasi teknologi dalam manajemen pendidikan Islam: Meningkatkan kinerja guru di era digital. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan dan Pendidikan, 5(2), 104-126.
Soesilo, R., Sulistyo, S., Rasyid, A., & Larosa, E. (2023). Pelatihan screen printing berbasis produksi sebagai peningkatan kompetensi siswa SMK di dunia industri. Jurnal Pengabdian Teknik Industri, 2(1), 31-39.
Syahrir, S., Pujiriyanto, P., Musdalifa, M., & Fitri, S. (2024). The implementation of merdeka curriculum to realize Indonesia golden generation: A systematic literature review. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 16(2), 1434-1450.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mumtaz Ali Ridha Al Munawar, Nayla Ikhsani Azyan, Stephanie Aurelia, Sulis Indriani (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.