Augmented Reality: Impact on student engagement and learning

Authors

  • Anisya Dita Einsthendi Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Muhammad Ihsan Ayyash Rasyid Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Januar Bagas Wicaksono Universitas Pendidikan Indonesia Author

Keywords:

Augmented reality, learning experience, student engagement, student understanding

Abstract

This research investigates the influence of Augmented Reality (AR) on student engagement and understanding in education. This research emphasizes how AR can enhance the learning experience by presenting interactive and meaningful content. The research methodology involved an in-depth review of the literature and theories related to AR and education. Research findings show that AR has a positive effect on student engagement, as it offers an immersive and stimulating learning experience. Additionally, AR helps deepen understanding of concepts by providing visualizations and interactive elements that aid in understanding. The study results show that AR increases students' interest in learning and improves overall learning outcomes. This research emphasizes the importance of the effective implementation of AR technology in educational settings. This highlights the benefits of using AR to create three-dimensional virtual displays and interactive learning experiences that support student understanding. This research concludes that this research shows the potential of AR to increase student engagement and improve learning outcomes in education. It is hoped that this research can positively contribute to developing innovative and effective learning methods.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki pengaruh Augmented Reality (AR) terhadap keterlibatan dan pemahaman peserta didik dalam pendidikan. Penelitian ini menekankan bagaimana AR dapat meningkatkan pengalaman belajar dengan menyajikan konten yang interaktif dan bermakna. Metodologi penelitian melibatkan tinjauan yang mendalam terhadap literatur dan teori-teori terkait AR dan pendidikan. Temuan penelitian menunjukkan bahwa AR memiliki efek positif terhadap keterlibatan peserta didik, karena menawarkan pengalaman belajar yang mendalam dan merangsang. Selain itu, AR membantu memperdalam pemahaman konsep dengan menyediakan visualisasi dan elemen interaktif yang membantu dalam pemahaman. Hasil studi menunjukkan bahwa AR meningkatkan minat peserta didik dalam belajar dan meningkatkan hasil pembelajaran secara keseluruhan. Penelitian ini menekankan pentingnya implementasi yang efektif dari teknologi AR dalam setting pendidikan. Hal ini mengangkat bahwa manfaat menggunakan AR untuk menciptakan tampilan virtual tiga dimensi dan pengalaman belajar interaktif yang mendukung pemahaman peserta didik. Kesimpulan dari penelitian ini adalah penelitian ini menunjukkan potensi AR untuk meningkatkan keterlibatan peserta didik dan meningkatkan hasil pembelajaran dalam pendidikan. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi positif bagi pengembangan metode pembelajaran yang inovatif dan efektif.

Kata Kunci: Augmented reality; keterlibatan peserta didik; pemahaman peserta didik; pengalaman belajar

References

Abdullah, N., Baskaran, V. L., Mustafa, Z., Ali, S. R., & Zaini, S. H. (2022). Augmented reality: The effect in students’ achievement, satisfaction and interest in science education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 21(5), 326-350.

Aeni, A. N., Juneli, J. A., Indriani, E., Septiyanti, I. N., & Restina, R. (2022). Penggunaan e-book KIJUBI (Kisah Takjub Nabi) dalam meningkatkan pemahaman siswa SD kelas V terhadap keteladanan Nabi Muhammad SAW. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 1214-1222.

Al-Rawashdeh, A. Z., Mohammed, E. Y., Al Arab, A. R., Alara, M., & Al-Rawashdeh, B. (2021). Advantages and disadvantages of using E-learning in university education: Analyzing students’ perspectives. Electronic Journal of E-learning, 19(3), 107-117.

Alqahtani, A. Y., & Rajkhan, A. A. (2020). E-learning critical success factors during the covid-19 pandemic: A comprehensive analysis of E-learning managerial perspectives. Education Sciences, 10(9), 216.

Amir Alkodri, A. A., Harrizki, H., & Suharno, S. (2020). Penerapan algoritma surf pendeteksi objek pada augmented reality berbasis android. JATISI (Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi), 6(2), 240-249.

Ansyar, A., Siswanti, D. N., & Akmal, N. (2023). Hubungan antara self-efficacy dengan student engagement pada siswa MAN Pinrang. Peshum: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 2(5), 835-845.

Aryani, P. R., Akhlis, I., & Subali, B. (2019). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing berbentuk augmented reality pada peserta didik untuk meningkatkan minat dan pemahaman konsep IPA. Unnes Physics Education Journal, 8(2), 90-101.

Azzalea, R. S. (2023). Penggunaan teknologi Augmented Reality (AR) dalam pembelajaran Matematika: Dampaknya terhadap pemahaman siswa. Jurnal Dunia Ilmu, 3(2), 1-12.

Baabdullah, A. M., Alsulaimani, A. A., Allamnakhrah, A., Alalwan, A. A., Dwivedi, Y. K., & Rana, N. P. (2022). Usage of Augmented Reality (AR) and development of E-learning outcomes: An empirical evaluation of students’ E-learning experience. Computers & Education, 177, 1-43.

Belda-Medina, J., & Marrahi-Gomez, V. (2023). The impact of Augmented Reality (AR) on vocabulary acquisition and student motivation. Electronics, 12(3), 1-17.

Cahyani, D. A., Sari, D. M., & Rahma, D. F. (2024). Literature review study: Effectiveness of using GoMeta for metaverse learning media. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 127-138.

Cai, S., Liu, E., Shen, Y., Liu, C., Li, S., & Shen, Y. (2020). Probability learning in Mathematics using augmented reality: Impact on student’s learning gains and attitudes. Interactive Learning Environments, 28(5), 560-573.

Chafied, Muchammad, Hakkun, R., & Asmara, R. (2010). Brosur interaktif berbasis augmented reality. EEPIS Final Project.

Cieri, R. L., Turner, M. L., Carney, R. M., Falkingham, P. L., Kirk, A. M., Wang, T., ... & Farmer, C. G. (2021). Virtual and augmented reality: New tools for visualizing, analyzing, and communicating complex morphology. Journal of Morphology, 282(12), 1785-1800.

D’Amato, R., Cutolo, F., Badiali, G., Carbone, M., Lu, H., Hogenbirk, H., & Ferrari, V. (2022). Key ergonomics requirements and possible mechanical solutions for augmented reality head-mounted displays in surgery. Multimodal Technologies and Interaction, 6(2), 1-19.

Dede, D., Abdullah, A. G., & Mulyanti, B. (2021). Augmented reality based digital practicum card design and implementation during the COVID-19 Pandemic. Educare, 14(1), 19-34.

Erwis, F., Jixiong, C., Rahayu, N., Raharja, A. R., & Zebua, R. S. Y. (2024). Use of Augmented Reality (AR) in mobile learning for natural science lessons. Journal of Social Science Utilizing Technology, 2(1), 338-348.

Fatha Pringgar, R., & Sujatmiko, B. (2020). Penelitian kepustakaan (library research) modul pembelajaran berbasis augmented reality pada pembelajaran siswa. Jurnal IT-Edu, 5(1), 317-329.

Febrian, N., Setiawan, H., & Kelana, O. H. (2015). Implementasi augmented reality untuk cerita rakyat Malin Kundang berbasis perangkat bergerak. Smatika Jurnal: STIKI Informatika Jurnal, 5(2), 82-87.

Fikrie. (2021). Keterlibatan siswa (student engagement) di sekolah sebagai salah satu upaya peningkatan keberhasilan siswa di sekolah. Prosiding Seminar Nasional & Call Paper Psikologi Pendidikan 2019 Fakultas Pendidikan Psikologi, 4, 103-110.

Garzón, J. (2021). An overview of twenty-five years of augmented reality in education. Multimodal Technologies and Interaction, 5(7), 1-14.

Hariyono, H. (2023). Penggunaan teknologi augmented reality dalam pembelajaran ekonomi: Inovasi untuk meningkatkan keterlibatan dan pemahaman siswa. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 9040-9050.

Khaira, H. S., Al Hafizh, M. F., Darmansyah, P. S. A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). Analysis of needs and teachers' perception towards business teaching materials at SMA Labschool UPI. Curricula: Journal of Curriculum Development, 2(2), 299-314.

Kholifah, S., Purwanti, S., & Purwanti, E. (2020). Upaya Peningkatan pemahaman dan minat belajar dengan menggunakan model problem based learning siswa kelas 3 SDN 9 Langkahan Tahun Ajaran 2020/2021. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Ahmad Dahlan, 1(1), 658-667.

Larasati, N. I., & Widyasari, N. (2021). Penerapan media pembelajaran berbasis Augmented Reality terhadap peningkatan pemahaman matematis siswa ditinjau dari gaya belajar. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 7(1), 45-50.

Lastian, A., & Tampinongkol, F. F. (2023). Implementasi augmented reality dalam melakukan display produk device pada marketplace menggunakan android. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia, 3(8), 317-327.

Li, M., & Liu, L. (2023). Students' perceptions of augmented reality integrated into a mobile learning environment. Library Hi Tech, 41(5), 1498-1523.

López-Belmonte, J., Moreno-Guerrero, A. J., López-Núñez, J. A., & Hinojo-Lucena, F. J. (2023). Augmented reality in education: A scientific mapping in Web of Science. Interactive Learning Environments, 31(4), 1860-1874.

Lungu, A. J., Swinkels, W., Claesen, L., Tu, P., Egger, J., & Chen, X. (2021). A review on the applications of virtual reality, augmented reality and mixed reality in surgical simulation: An extension to different kinds of surgery. Expert Review of Medical Devices, 18(1), 47-62.

Maatuk, A. M., Elberkawi, E. K., Aljawarneh, S., Rashaideh, H., & Alharbi, H. (2022). The COVID-19 pandemic and E-learning: challenges and opportunities from the perspective of students and instructors. Journal of Computing in Higher Education, 34(1), 21-38.

Mar'atullatifah, Y., & Ratnasari, N. (2023). Penerapan media pembelajaran untuk anak penderita autisme menggunakan teknologi Augmented Reality. Jurnal Informasi dan Teknologi, 10(1), 39-52.

Mardian, Z., Defit, S., & Sumijan, S. (2023). Implementasi augmented reality berbasis android sebagai media pembelajaran matematika dimensi tiga. Jambura Journal of Informatics, 5(1), 30-44.

Marrahí-Gómez, V., & Belda-Medina, J. (2022). The application of augmented reality (AR) to language learning and its impact on student motivation. International Journal of Linguistics Studies, 2(2), 07-14.

Mukaromah, D., Sugiyo, S., & Mulawarman, M. (2018). Keterlibatan siswa dalam pembelajaran ditinjau dari efikasi diri dan self regulated learning. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 7(2), 14-19.

Nadela, E. A., Permana, N. D., Berlian, M., & Vebrianto, R. (2022). Pembelajaran augmented reality untuk meningkatkan pemahaman hakikat sains sistematis literatur review. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA, 8(2), 2477-6181.

Prabowo, A. Z., Satoto, K. I., dan Martono, K. T. (2016). Perancangan dan implementasi augmented reality sebagai media promosi penjualan perumahan. Jurnal Teknologi dan Sistem Komputer, 3(1), 161-170.

Pratama, A. (2022). Strategi pembelajaran berdiferensiasi meningkatkan kemampuan literasi membaca pemahaman siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 605-626.

Purwanto, I. H., & Kurniawan, S. D. (2023). Implementasi augmented reality sebagai media pendukung pembelajaran menggunakan Multimedia Development Life Cycle (MDLC). Smart Comp: Jurnalnya Orang Pintar Komputer, 12(1), 29-39.

Ramandani, A. (2022). Studi literatur penerapan augmented reality pada pendidikan. J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(2), 108-113.

Rezaldi, L., Nugroho, M. A., & Anggoro, P. D. W. (2023). Implementasi Vuforia pada aplikasi augmented-reality pembelajaran sistem tata surya. JuTI: Jurnal Teknologi Informasi, 1(2), 72-78.

Romano, M., Díaz, P., & Aedo, I. (2023). Empowering teachers to create augmented reality experiences: The effects on the educational experience. Interactive Learning Environments, 31(3), 1546-1563.

Rosyiddin, A. A. Z., Fiqih, A., Hadiapurwa, A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). The effect of interactive PowerPoint media design on student learning interests. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 8(1), 12-24.

Sari, A. F. (2020). Etika komunikasi: Menanamkan pemahaman etika komunikasi kepada mahasiswa. Tanjak: Journal of Education and Teaching, 1(2), 127-135.

Scavarelli, A., Arya, A., & Teather, R. J. (2021). Virtual reality and augmented reality in social learning spaces: A literature review. Virtual Reality, 25(1), 257-277.

Sholeh, M., Triyono, J., Haryani, P., & Fatkhiyah, E. (2021). Penggunaan dan pengembangan aplikasi berbasis augmented reality untuk dunia pendidikan. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(5), 2524-

Takrouri, K., Causton, E., & Simpson, B. (2022). AR technologies in engineering education: Applications, potential, and limitations. Digital, 2(2), 171-190.

Tasrif, E., Mubai, A., Huda, A., & Rukun, K. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis augmented reality menggunakan aplikasi Ar_Jarkom pada mata kuliah instalasi jaringan komputer. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 8(3), 217-223.

Tomi, A. B., & Rambli, D. R. A. (2013). An interactive mobile augmented reality magical playbook: Learning number with the thirsty crow. Procedia Computer Science, 25, 123-130.

Usanto, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka belajar dalam meningkatkan pemahaman siswa. Cakrawala Repositori IMWI, 5(2), 494-502.

Valverde-Berrocoso, J., Garrido-Arroyo, M. D. C., Burgos-Videla, C., & Morales-Cevallos, M. B. (2020). Trends in educational research about E-learning: A systematic literature review (2009-2018). Sustainability, 12(12), 5153.

Videnovik, M., Trajkovik, V., Kiønig, L. V., & Vold, T. (2020). Increasing quality of learning experience using augmented reality educational games. Multimedia Tools and Applications, 79(33), 23861-23885.

Wen, Y. (2021). Augmented reality enhanced cognitive engagement: Designing classroom-based collaborative learning activities for young language learners. Educational Technology Research and Development, 69(2), 843-860.

Widiasih, W., Zakirman, Z., & Ekawati, R. (2023). Development of augmented reality media to improve student understanding of optical eyes system materials. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(2), 915-919.

Wong, C. H., Tsang, K. C., & Chiu, W. K. (2021). Using augmented reality as a powerful and innovative technology to increase enthusiasm and enhance student learning in higher education chemistry courses. Journal of Chemical Education, 98(11), 3476-3485.

Yuniawatika, Y., Nurlatifah, H., Anggraini, S. P., & Sunaryo, S. (2023). penerapan media HISAPP berbasis Augmented Reality sebagai upaya meningkatkan pemahaman siswa SD materi sejarah. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 7(2), 245-254.

Yusup, A. H., Azizah, A., Rejeki, E. S., Silviani, M., Mujahidin, E., & Hartono, R. (2023). Literature Review: Peran media pembelajaran berbasis augmented reality dalam media sosial. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, dan Inovasi, 3(5), 209-217.

Zen, A. P., Miraj, I. M., Nugroho, A., Trihanondo, D., & Wiguna, I. P. (2023, April). Implementation of augmented reality as information technology in judicial system toward society 5.0 in Indonesia. In AIP Conference Proceedings, 2646(1). AIP Publishing.

Published

30-08-2024

How to Cite

Einsthendi, A. D., Rasyid, M. I. A., & Wicaksono, J. B. (2024). Augmented Reality: Impact on student engagement and learning. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 239-250. http://ejournal-hipkin.or.id/index.php/hipkin-jer/article/view/22

Similar Articles

1-10 of 27

You may also start an advanced similarity search for this article.