Monitoring and evaluation: Adaptation of information technology utilization in school library
DOI:
https://doi.org/10.64014/hipkin-jer.v1i3.32Keywords:
information technology, learning resources, library, technology adaptation, usersAbstract
This article discusses the presence of information technology and the demand for libraries to adapt it to their operational activities, including services for users. The purpose of this study was to find out how far the utilization of information technology in the SMAN 2 Cimahi Library, both for library operational activities, for assisting the librarians’ work, as well as to find out the availability of facilities and services related to information technology for the library users. This research was conducted based on the reasons why monitoring and evaluation activities need to be carried out so that the library is able to know how successful its program performance is and to find out the follow-up actions and decisions that need to be made. The researcher used observation and interview methods with a descriptive qualitative approach. Based on the research activities, it is known that the SMAN 2 Cimahi Library has tried to adapt various kinds of information technology well to provide maximum service to the users and help librarians in doing their work. This is portrayed by the availability and utilization of various information technology devices such as computers, internet access, barcodes, automation software, and even availability of televisions and multimedia areas.
Abstrak
Artikel ini membahas tentang kehadiran teknologi informasi serta tuntutan bagi perpustakaan untuk mengadaptasinya dalam kegiatan operasional termasuk dalam pelayanan kepada pemustaka. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui sejauh mana pemanfaatan teknologi informasi di Perpustakaan SMAN 2 Cimahi, baik itu untuk kegiatan operasional perpustakaan maupun pemanfaatannya untuk membantu pekerjaan pustakawan, serta untuk mengetahui sejauh mana ketersediaan fasilitas dan layanan yang berkaitan dengan teknologi informasi untuk para pemustaka. Penelitian ini dilakukan berdasarkan alasan mengapa kegiatan monitoring dan evaluasi perlu dilaksanakan, sehingga perpustakaan dapat mengetahui sejauh mana keberhasilan pelaksanaan programnya serta mengetahui tindak lanjut serta keputusan yang perlu dibuat. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode observasi dan wawancara dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Berdasarkan kegiatan penelitian, diketahui bahwasannya Perpustakaan SMAN 2 Cimahi sudah berupaya mengadaptasi berbagai macam teknologi informasi dengan baik untuk memberikan pelayanan yang maksimal terhadap para pemustaka serta membantu pustakawan dalam melakukan pekerjaannya. Hal tersebut tergambar dari ketersediaan dan pemanfaatan berbagai perangkat teknologi informasi seperti komputer, akses internet, barcode, perangkat lunak otomasi, bahkan ketersediaan televisi dan area multimedia.
Kata Kunci: adaptasi teknologi; pemustaka; perpustakaan; sumber belajar; teknologi informasi
References
Al-Okaily, A., Teoh, A. P., & Al-Okaily, M. (2023). Evaluation of data analytics-oriented business intelligence technology effectiveness: An enterprise-level analysis. Business Process Management Journal, 29(3), 777-800.
Amhar, A. (2019). Layanan perpustakaan berbasis Teknologi Informasi (TI). Jurnal Imam Bonjol: Kajian Ilmu Informasi dan Perpustakaan, 3(1), 42-49.
Apriyani, D., Harapan, E., & Houtman, H. (2021). Manajemen perpustakaan sekolah dasar. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 6(1), 132-139.
Aral, S., Brynjolfsson, E., & Van Alstyne, M. (2012). Information, technology, and information worker productivity. Information Systems Research, 23(3), 849-867.
Ardiansah, A., Komara, D. A., & Halimah, L. (2022). Evaluation of the library management program as a learning resources with Discrepancy Model. Curricula: Journal of Curriculum Development, 1(1), 87-100.
Artana, I. K. (2019). Upaya mengoptimalkan peran perpustakaan sekolah melalui pengelolaan yang profesional. Acarya Pustaka: Jurnal Ilmiah Perpustakaan dan Informasi, 6(1), 1-9.
Arya, G. Z., Hadiapurwa, A., Wulandari, Y., & Nugraha, H. (2024). Implementasi monitoring dan evaluasi pada pengembangan koleksi perpustakaan SMA Pasundan 8 Bandung. UNILIB: Jurnal Perpustakaan, 15(1), 39-50.
Danuri, M. (2019). Perkembangan dan transformasi teknologi digital. Jurnal Ilmiah Infokam, 15(2), 116-123.
Farhadi, M., & Ismail, R. (2014). The impact of information and communication technology availability on economic growth. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 7(7), 1226-1231.
Fauziah, D. P. N., Yulianto, M. D., & Fasha, S. A. (2024). Analysis of the effectiveness and potential of the as a learning media tool in the modern era. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 203-214.
Hardhienata, S., Suchyadi, Y., & Wulandari, D. (2021). Strengthening technological literacy in junior high school teachers in the industrial revolution era 4.0. JHSS (Journal of Humanities and Social Studies), 5(3), 330-335.
Hotimah, A. H., Rukmana, E. N., & Rohman, A. S. (2022). The use of SLiMS in the processing of library materials at elementary school library. Edulib, 12(1), 19-27.
Jaya, K. A., Safriadi, N., & Perwitasari, A. (2018). Aplikasi monitoring dan evaluasi kinerja aparatur di Kejaksaan Negeri Mempawah. Justin (Jurnal Sistem dan Teknologi Informasi), 6(1), 22-27.
Komara, D. A., & Hadiapurwa, A. (2023). Improving literacy of junior high school students through revitalization of library in kampus mengajar IV activities. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 7(1), 143-152.
Kumar, V., Khayal, R., & Upadhyay, A. K. (2024). Enhancing library services in universities through information and communication technology: A comparative study. Library Progress International, 44(3), 2511-2521.
Kurniawan, T., Suyitno, I., Fawzi, A., & Inawati, I. (2020). Peningkatan layanan perpustakaan sekolah menengah atas berbasis teknologi informasi. Bibliotika: Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi, 4(2), 238-245.
Maharani, A. P., & Hadiapurwa, A. (2023). Evaluation of high school library management: implementation of CIPPO evaluation model. Record and Library Journal, 9(1),118-126
Makmur, T. (2019). Teknologi informasi: Dampak dan implikasi bagi perpustakaan, pustakawan serta pemustaka. Info Bibliotheca: Jurnal Perpustakaan dan Ilmu Informasi, 1(1), 65-74.
McGeary, B., Guder, C., & Ganeshan, A. (2021). Opening up educational practices through faculty, librarian, and student collaboration in OER creation: Moving from labor-intensive to supervisory involvement. Partnership, 16(1), 1-27.
Minawati, I. (2021). Optimalisasi perpustakaan sebagai sumber belajar di SD Negeri 08 Marong. Jurnal Pendidikan Bahasa, 10(2), 253-260.
Monaliza, M., Sasongko, R. N., & Juarsa, O. (2017). Manajemen perpustakaan sekolah. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 11(3), 282-286.
Mulyadi, M., Zulkarnain, I., & Laugu, N. (2019). Adaptasi pustakawan dalam menghadapi kemajuan teknologi. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 15(2), 163-174.
Munawaroh, F., Prastika, D., Malinda, D. P., & Tansilurrahman, M. (2024). Peran perpustakaan sekolah dalam meningkatkan minat membaca siswa. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(4), 8-17.
Nasihi, A., & Hapsari, T. A. R. (2022). Monitoring dan evaluasi kebijakan pendidikan. Indonesian Journal of Teaching and Learning (INTEL), 1(1), 77-88.
Nurhayati, A. (2018). Perkembangan perpustakaan dalam pemenuhan kebutuhan informasi masyarakat. UNILIB : Jurnal Perpustakaan, 9(1), 23-34.
Palmer, M. (2022). Study of future public library trends & best practices. Public Library Quarterly, 41(1), 83-107.
Rahmawati, N. A. (2018). Penggunaan teknologi informasi dalam pelayanan sumber informasi di perpustakaan. Libria, 9(2), 125-132.
Rohana, R., & Adryawin, I. (2019). Five laws of library science: Sebuah pemikiran yang dinamis dari Ranganathan. Jurnal Ilmu Perpustakaan (JIPER), 1(1), 1-7.
Silvianty, M. C., & Inawati, I. (2024). E-Handbook as a guide to information technology-based school library management. Edulib, 14(2), 148-161.
Suparno, S., & Asmawati, L. (2019). Monitoring dan evaluasi untuk peningkatan layanan akademik dan kinerja dosen program studi Teknologi Pembelajaran Pascasarjana. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran): Edutech and Intructional Research Journal, 6(1), 88-97.
Surbakti, M. Br., & Purba, A. (2024). Monitoring and evaluation for improving academic services and teacher performance. Indonesian Journal Education, 3(1), 31-34.
Triwijaya, D. N. (2018). Interaksi pemustaka dan pustakawan di perpustakaan. Jurnal Literasi Pustakawan, 2(4), 74-78.
Wibawanto, A. (2018). Penggunaan internet dalam perpustakaan. Pustakaloka, 10(2), 191-203.
Wijaya, C. A. (2018). Sistem monitoring dan evaluasi pengelolaan program studi di institusi pendidikan tinggi. Indonesian Journal of Information Systems, 1(1), 13-24.
Zein, D. N., Hadiapurwa, A., Wulandari, Y., & Komara, D. A. (2023). Implementation of monitoring and evaluation of BPI Bandung high school library. Tibanndaru: Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 7(2), 156-167.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fatih Aulia Rahman, Rudi Susilana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.