Use of metaverse as innovation into educational technology to drive curriculum progress

Authors

  • Melyani Rizkia Putri Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Arridho Alnajmuzzakki Farhan Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Sarah Muslimah Hanif Universitas Pendidikan Indonesia Author

Keywords:

curriculum, education innovation, metaverse

Abstract

Metaverse introduces significant innovation in education by enabling engaging three-dimensional learning experiences. Educational institutions are actively preparing for metaverse integration in the curriculum, enriching students' creativity and critical thinking. This research aims to investigate and identify how the use of the metaverse can be integrated as an innovation in educational technology. This research uses a qualitative approach by collecting data through literature study and data analysis techniques using content analysis methods to highlight the potential of the metaverse as an innovative tool in developing educational technology curricula. Metaverse as a technology that is not only popular in the field of technology but also in the field of education has brought new changes. In the world of education, metaverse allows teachers and students to interact with each other in a virtual room where there is no direct interaction. Overall, the influence of the Metaverse on curriculum design can create significant opportunities to improve the quality of learning. However, the implementation of metaverse in the education sector faces many obstacles and challenges that must be overcome in order to achieve optimal results, one of the main obstacles is limited technological infrastructure.

 

Abstrak

Metaverse memperkenalkan inovasi signifikan dalam pendidikan dengan memungkinkan pengalaman belajar tiga dimensi yang menarik. Institusi pendidikan aktif mempersiapkan integrasi metaverse dalam kurikulum, memperkaya kreativitas dan pemikiran kritis siswa. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki dan mengidentifikasi bagaimana penggunaan metaverse dapat diintegrasikan sebagai inovasi dalam teknologi pendidikan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan pengumpulan data melalui studi pustaka dan teknik analisis data menggunakan metode analisis isi untuk menyoroti potensi metaverse sebagai alat inovatif dalam pengembangan kurikulum teknologi pendidikan. Metaverse sebagai teknologi yang tidak hanya populer di bidang teknologi namun juga bidang pendidikan telah membawa perubahan baru. Dalam dunia pendidikan, metaverse memungkinkan guru dan siswa berinteraksi satu sama lain dalam sebuah ruangan virtual di mana tidak ada interaksi langsung. Secara keseluruhan, pengaruh Metaverse pada desain kurikulum dapat menciptakan peluang yang signifikan untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Namun, implementasi metaverse dalam bidang pendidikan menghadapi banyak hambatan dan tantangan yang harus diatasi supaya dapat mencapai hasil yang optimal, salah satu hambatan utama adalah keterbatasan infrastruktur teknologi.

Kata Kunci: Inovasi Pendidikan; Kurikulum; Metaverse

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 74-80.

Afifah, M., Oktavia, D. R., Suhendar, E., Azhari, T. R. A., Rahmadhina, J. A. K., Riska, E. A., ... & Fajar, M. (2023). Pemanfaatan teknologi metaverse dalam komunikasi layanan publik. Karimah Tauhid, 2(4), 12-28.

Alfaisal, R., Hashim, H., & Azizan, U. H. (2022). Metaverse system adoption in education: a systematic literature review. Journal of Computers in Education, 1-45.

Allam, Z., Sharifi, A., Bibri, S. E., Jones, D. S., & Krogstie, J. (2022). The metaverse as a virtual form of smart cities: Opportunities and challenges for environmental, economic, and social sustainability in urban futures. Smart Cities, 5(3), 71-81.

Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam implementasi kurikulum merdeka pada pelajaran matematika SD. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95-101.

Bakhri, S., & Sofyan, M. A. (2022). Prototype curriculum: Opportunities and challenges of inclusive schools in implementing education for all in the metaverse era. Muslim Education Review, 1(2), 157-177.

Buana, I. M. W. (2023). Metaverse: Threat or opportunity for our social world? In understanding metaverse on sociological context. Journal of Metaverse, 3(1), 28-33.

Chairunissa, D., Maharani, S., Maulida, L., Alviandrico, M. J., Pitnawati, P., & Arthur, R. (2022). Konsep pengaplikasian metaverse ke dalam pelaksanaan praktik kayu digital di masa depan. Risenologi, 7(2), 25-30.

De Felice, F., Petrillo, A., Iovine, G., Salzano, C., & Baffo, I. (2023). How does the metaverse shape education? A systematic literature review. Applied Sciences, 13(9), 56-82.

Endarto, I. A., & Martadi. (2022). Analisis potensi implementasi metaverse pada media edukasi interaktif. Jurnal Barik, 4(1), 37-51.

Gusteti, M. U., Jamna, J., & Marsidin, S. (2023). Pemikiran digitalisme dan implikasinya pada guru penggerak di era metaverse. Jurnal Basicedu, 7(1), 317-325.

Hasan, A., Devianti, A. I., & Nulhakim, L. (2022). Analisis organisasi kurikulum dan struktur kurikulum sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 42-47.

Herlambang, Y. T., & Abidin, Y. (2023). Pendidikan Indonesia dalam menyongsong dunia metaverse: Telaah filosofis semesta digital dalam perspektif pedagogik futuristik. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 30-40.

Hollensen, S., Kotler, P., & Opresnik, M. O. (2022). Metaverse-the new marketing universe. Journal of Business Strategy, 44(3), 119-125.

Hwang, G. J., & Chien, S. Y. (2022). Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3(1), 82-100.

Indarta, Y., Ambiyar, A., Samala, A.D., & Watrianthos, R. (2022). Metaverse: Tantangan dan peluang dalam pendidikan. Jurnal Basicedu, 2(1), 1-12.

Indrabayu, I., Zainuddin, Z., Nurtanio, I., Ilham, A. A., Niswar, M., Adnan, A., ... & Darnilasari, A. (2022). Strategi pembelajaran menggunakan metaverse bagi guru di Madrasah Aliyah Al Hidayah. Jurnal Tepat: Teknologi Terapan untuk Pengabdian Masyarakat, 5(2), 254-262.

Iswanto, Putri, N. I., Widhiantoro, D., Munawar, Z., & Komalasari, R. (2022). Pemanfaatan metaverse di bidang pendidikan. Tematik, 9(1), 44-52.

Kanber, H., Al-Taai, S., & Al-Dulaimi, W. (2023). The importance of using metaverse technology in education from the point of view of University Teachers. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 8(2), 115-127.

Kim, J. (2021). Advertising in the metaverse: Research agenda. Journal of Interactive Advertising, 2(3), 141-144.

Kye, B., Han, N., Kim, E., Park, Y., & Jo, S. (2021). Educational applications of metaverse: possibilities and limitations. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 8(1), 1-12.

López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Moreno-Guerrero, A. J., & Lampropoulos, G. (2023). Metaverse in education: A systematic review. Revista de Educación a Distancia (RED), 2(3), 60-73.

Mubarok, A. A., Aminah, S., Sukamto, S., Suherman, D., & Berlian, U. C. (2021). Landasan pengembangan kurikulum pendidikan di Indonesia. Jurnal Dirosah Islamiyah, 3(1), 103-125.

Narin, N. G. (2021). A content analysis of the metaverse articles. Journal of Metaverse, 1(1), 17-24.

Ning, H., Wang, H., Lin, Y., Wang, W., Dhelim, S., Farha, F., ... & Daneshmand, M. (2023). A survey on the metaverse: The state-of-the-art, technologies, applications, and challenges. IEEE Internet of Things Journal, 2(2), 1-12.

Pamungkas, B., & Yusuf, M. (2022). Transformasi pelayanan publik kota di era metaverse. Jurnal Konferensi Nasional Ilmu Administrasi, 6(1), 175-180.

Putri, P. A. (2022). Transformasi sistem pendidikan madrasah dalam wacana metaverse pada program Kemenag RI. Muẚṣarah: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 4(2), 67-78.

Ramanda, R., Akbar, Z., & Wirasti, R. M. K. (2019). Studi kepustakaan mengenai landasan teori body image bagi perkembangan remaja. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(2), 121-135.

Rasyida, R., Nurdin, E. A., & Rasim, R. (2023). Pembelajaran berbasis metaverse-virtual reality menggunakan spatial. io dengan model discovery learning untuk meningkatkan minat dan pemahaman siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 75-82.

Salim, B. S., Ivander, F., & Cahyadi, A. (2023). Kesiapan dan dampak penggunaan teknologi metaverse dalam pendidikan. Kesatria: Jurnal Penerapan Sistem Informasi (Komputer dan Manajemen), 4(1), 48-57.

Saurik, H. T. T., Purwanto, D. D., & Hadikusuma, J. I. (2019). Teknologi virtual reality untuk media informasi kampus. Jurnal Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 6(1), 71-76.

Setiawan, D. (2022). Analisis potensi metaverse pada dunia pendidikan di Indonesia. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 46-56.

Sulistiani, H., Isnain, A. R., Rahmanto, Y., Saputra, V. H., Lovika, P., Febriansyah, R., & Chandra, A. (2023). Workshop teknologi metaverse sebagai media pembelajaran. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 4(1), 74-79.

Syahrul, M., & Baidarus, B. (2023). Potensi dan hambatan metaverse di era terkini. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 7(3), 52-60.

Tari, E. (2023). Metaverse challenges and opportunities in the gospel message. Riwayat: Educational Journal of History and Humanities, 6(2), 10-18.

Tlili, A., Huang, R., Shehata, B., Liu, D., Zhao, J., Metwally, A. H. S., ... & Burgos, D. (2022). Is metaverse in education a blessing or a curse: a combined content and bibliometric analysis. Smart Learning Environments, 9(1), 1-31.

Ulandari, Y., Rahman, Y., Khairuddin, K., & Trisno, B. (2023). Interaksi edukatif guru dan murid dalam pembelajaran fiqih kelas VII di MTs Ponpes Daarul Aula Bukit Tigo Jambi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 44-52.

Wang, Y., Su, Z., Zhang, N., Liu, D., Xing, R., Luan, T.H., & Shen, X.S. (2022). A survey on metaverse: fundamentals, security, and privacy. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 5(1), 19-52.

Weinberger, M. (2022). What is metaverse?—A definition based on qualitative meta-synthesis. Future Internet, 14(1), 310-322.

Zhang, X., Chen, Y., Hu, L., & Wang, Y. (2022). The metaverse in education: Definition, framework, features, potential applications, challenges, and future research topics. Frontiers in Psychology, 13(1), 10-16.

Published

19-04-2024

How to Cite

Putri, M. R., Farhan, A. A., & Hanif, S. M. (2024). Use of metaverse as innovation into educational technology to drive curriculum progress. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 25-36. http://ejournal-hipkin.or.id/index.php/hipkin-jer/article/view/9

Similar Articles

1-10 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.