Reward and punishment model for elementary students’ character building in the digital era
DOI:
https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.129Keywords:
character development, digital era, elementary school, punishment, rewardAbstract
The digital era presents new challenges in the field of education, particularly in shaping students' character. Reward and punishment are among the strategies used to develop student behavior in line with positive values. This study aims to analyze the use of reward and punishment in shaping the character of elementary school students in the digital era. The research approach employed is a qualitative case study design. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The data obtained were analyzed through three steps: data condensation, data display, and conclusion drawing. Data validity was ensured through source triangulation and technique triangulation. The results of the study indicate that implementing appropriate rewards can increase students’ learning motivation and positive behavior, while educational punishment can reduce negative behavior without causing harmful psychological effects. The conclusion of this study emphasizes that a proportionally applied reward and punishment model, aligned with technological advancements, can be an effective strategy for shaping the character of elementary school students in the digital era. The implication of this research is the need for educational policies that are adaptable to digital developments, allowing the reward and punishment model to be implemented optimally.
Abstrak
Era digital membawa tantangan baru dalam dunia pendidikan, terutama dalam pembentukan karakter peserta didik. Reward dan punishment menjadi salah satu strategi yang digunakan untuk membentuk perilaku peserta didik agar sesuai dengan nilai-nilai positif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis reward dan punishment dalam membentuk karakter peserta didik Sekolah Dasar (SD) di era digital. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan desain studi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan tiga langkah yaitu kondensasi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Keabsahan data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemberian reward yang tepat dapat meningkatkan motivasi belajar dan perilaku positif peserta didik, sedangkan punishment yang bersifat edukatif dapat mengurangi perilaku negatif tanpa menimbulkan efek psikologis yang merugikan. Kesimpulan dari penelitian ini menegaskan bahwa model reward dan punishment yang diterapkan secara proporsional dan sesuai dengan perkembangan teknologi dapat menjadi strategi efektif dalam membentuk karakter peserta didik sekolah dasar di era digital. Implikasi dari penelitian ini adalah perlunya kebijakan pendidikan yang adaptif terhadap perkembangan digital agar model reward dan punishment dapat diterapkan secara optimal.
Kata Kunci: era digital; pembentukan karakter; punishment; reward; sekolah dasar
References
Abidin, A., Amien, S., & Nurhakim, M. (2025). Strategi pembiasaan dan dampaknya pada pembentukan karakter religius siswa di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Jurnal Ilmiah Global Education, 6(2), 835-846.
Almeida, C., Kalinowski, M., Uchôa, A., & Feijó, B. (2023). Negative effects of gamification in education software: Systematic mapping and practitioner perceptions. Information and Software Technology, 156(1), 1-74.
Andini, T. M., Poedjiastutie, D., & Prastiyowati, S. (2024). Penguatan pembelajaran karakter melalui permainan edukatif di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 16 Malang. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 9(3), 751-764.
Aquil, A., Hermawati, T., Mustafidin, A., & Ratnawati, S. (2025). Punishment and reward in Islamic education: Implementation at MA Hidayatus Subban. Jurnal Pendidikan Karakter Islami, 4(1), 1-9.
Arbi, Z. F., & Amrullah, A. (2024). Transformasi sosial dalam pendidikan karakter di era digital: Peluang dan tantangan. Social Studies in Education, 2(2), 191-206.
Dewi, R. E., & Alam, A. A. (2020). Transformation model for character education of students. Cypriot Journal of Educational Science, 15(5), 1228-1234.
Fahmi, F., Rofiq, A., & Zuhriyah, I. A. (2024). Transformation of student character building through religious-based child-friendly school programs: Responding to challenges and creating sustainable character education solutions. Educazione: Journal of Education and Learning, 2(1), 52-65.
Garlinska, M., Osial, M., Proniewska, K., & Pregowska, A. (2023). The influence of emerging technologies on distance education. Electronics, 12(7), 1-29.
Habsy, B. A., Hanani, A. K., Anggraini, F. A., Zulfah, S. Z., & Rahma, A. A. U. (2024a). Penerapan teknik reinforcement dan punishment di sekolah ramah anak. Jurnal Pengabdian Sosial, 1(7), 622-628.
Habsy, B. A., Najwa, W. A. S., Putra, A. A., & Sholickha, A. F. N. (2024b). Pendidikan karakter: Sebuah kajian literatur. Katalis Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Matematika, 1(4), 147-162.
Hadiapurwa, A., Riani, P., Yulianti, M. F., & Yuningsih, E. K. (2021). Implementasi merdeka belajar untuk membekali kompetensi generasi muda dalam menghadapi era society 5.0. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 115-129.
Haque, M. I. Z. U., Fachrezi, M. A., & Hadiapurwa, A. (2024). Gamifikasi pembelajaran dan pengaruhnya terhadap motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 7(1), 58-70.
Imami, A. S., Fajri, Z., & Rhomadona, S. A. (2025). Enhancing discipline through operant conditioning in Islamic education at Elementary School Purnama 1. Journal of Basic Education Research, 6(2), 239-253.
Imanulhaq, R., & Ichsan, I. (2022). Analisis teori perkembangan kognitif Piaget pada tahap anak usia operasional konkret 7 12 tahun sebagai dasar kebutuhan media pembelajaran. Waniambey: Journal of Islamic Education, 3(2), 126-134.
Iskandar, S., Rosmana, P. S., Agnia, A., Safitri, R., & Gustavisiana, T. S. (2024). The use of reward and punishment in classroom management in elementary schools. Journal of Pedagogi, 1(3), 61-66.
Kahfi, I. (2025). Transformasi pendidikan akhlak dalam mengatasi penyimpangan perilaku sosial remaja di era digital. Maslahah: Journal of Islamic Studies, 4(1), 9-38.
Kurniawan, D., Karliani, E., & Ikbal, A. (2025). Habituasi nilai-nilai Pancasila dalam pembelajaran pendidikan pancasila di SMK. Social: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 5(2), 326-341.
Kusumawati, M. D., Fauziddin, M., & Ananda, R. (2023). The impact of reward and punishment on the extrinsic motivation of elementary school students. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 15(1), 183-192.
Lara-Cabrera, R., Ortega, F., Talavera, E., & López-Fernández, D. (2023). Using 3-D printed badges to improve student performance and reduce dropout rates in STEM higher education. IEEE Transactions on Education, 66(6), 612-621.
Marmoah, S., Ichlasita, D. N., & Hadiyah, H. (2022). Application of online learning class management through reward and punishment. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 6(1), 170-182.
Martins, D., Rademacher, L., Gabay, A. S., Taylor, R., Richey, J. A., Smith, D. V., Goerlich, K. S., Nawijn, L., Cremers, H. R., Wilson, R., Bhattacharyya, S., & Paloyelis, Y. (2021). Mapping social reward and punishment processing in the human brain: A voxel-based meta-analysis of neuroimaging findings using the social incentive delay task. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 122(1), 1-17.
Mubin, M. N., Ikhasan, B. M. N., & Putro, K. Z. (2021). Pendekatan kognitif-sosial perspektif albert bandura pada pembelajaran pendidikan agama islam. Edureligia, 5(1), 92-103.
Mufti, Z. A., Syafruddin, Rehani, Yusmanila, & Zuzano, F. (2024). Transformasi pembelajaran Al Qur’an dan hadis dalam pendidikan agama Islam untuk menghadapi revolusi industri 5.0. Mauriduna: Journal of Islamic Studies, 5(2), 572-588.
Munthe, R. M., Gultom, R., & Simamora, D. T. (2023). Pengaruh metode reward and punishment terhadap motivasi belajar pendidikan agama Kristen siswa kelas V SD Negeri 29 Pardomuan I Kecamatan Pangururan Kabupaten Samosir tahun pembelajaran 2023/2024. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese dan Pastoral, 2(2), 23-42.
Musseng, A., Daryanti, D., & Asriyana, A. (2025). Strategi manajerial dalam menghadapi ketidakpastian ekonomi: Studi pada industri perbankan. Benefit: Journal of Bussiness, Economics, and Finance, 3(2), 562-571.
Ngulandari, P. R., Oktaviani, M., & Elmanora, E. (2024). Digital parenting and school climate to improve discipline character in students. Journal of Family Sciences, 8(3), 117-131.
Nyuhuan, G. (2024). Beyond rewards and punishments: enhancing children’s intrinsic motivation through self-determination theory. World Journal of Advanced Research and Reviews, 21(2), 1576-1583.
Pangaribuan, C. H., Hidayat, D., Bayu Putra, O. P., Aguzman, G., & Febriyanto, R. (2021). Digital badge from the perspective of selfdetermination theory. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(1), 1-14.
Panjeti-Madan, V. N., & Ranganathan, P. (2023). Impact of screen time on children’s development: cognitive, language, physical, and social and emotional domains. Multimodal Technologies and Interaction, 7(5), 1-30.
Pranawengtias, W. (2022). Undergraduate students’ motivation on English language learning at Universitas Teknokrat Indonesia. Journal of English Language Teaching and Learning, 3(2), 27-32.
Putra, P. E. W., & Wiryawan, I. W. (2021). Pengaturan digitalisasi peta terkait transportasi online dalam perspektif hak cipta. Jurnal Magister Hukum Udayana (Udayana Master Law Journal), 10(1), 48-63.
Raharjo, A. D., Putri, A. A., & Budi, H. R. (2024). The use of game-based learning to increase student engagement. Hipkin Journal of Educational Research, 1(3), 299-310.
Ramdhayani, E., Noviati, W., Syafruddin, S., Deniati, L., & Kurniati, E. (2020). Analisis penilaian sikap siswa selama pembelajaran daring pada era tatanan baru. Jurnal Pendidikan MIPA, 10(2), 107-110.
Riska, N., Rosmilawati, I., & Juansah, D. E. (2025). Integrasi teknologi AI dalam pembelajaran adaptif untuk meningkatkan keterampilan abad 21 di sekolah dasar. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pendidikan, 4(1), 180-198.
Rokhmawati, Z., Aslan, A., & Farchan, A. (2025). Inovasi teknologi dalam pendidikan jarak jauh: Kajian literatur. Jurnal Ilmiah Edukatif, 11(1), 264-274.
Sirait, S. (2016). Islamic education in the perspective of Islam nusantara. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 133-148.
Sofi-Karim, M., Bali, A. O., & Rached, K. (2023). Online education via media platforms and applications as an innovative teaching method. Education and Information Technologies, 28(1), 507-523.
Susanti, S. E. (2022). Pendidikan karakter dalam membangun kecerdasan moral bagi anak usia dini perspektif Thomas Lickona. Trilogi: Jurnal Ilmu Teknologi, Kesehatan, dan Humaniora, 3(1), 10-17.
Tefbana, A., & Sanjaya, A. (2024). Pendekatan reward dan punishment dalam pembelajaran pendidikan agama Kristen untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Luxnos, 10(1), 43-57.
Viana, S., Junaidi, A., & Saputra, A. (2023). The implementation of rewards and punishment on the students’ motivation in English learning at junior high school of SMPN 7 Mataram academic year 2022/2023. Journal of English Education Forum (JEEF), 3(2), 30-34.
Wulansari, F., Nurdin, E. S., & Ruyadi, Y. (2025). Implementation of student character education with rewards and punishments to increase student enthusiasm for learning. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 11(3), 687-698.
Zsolnai, L. (2016). Moral disengagement: How people do harm and live with themselves, by albert bandura. Business Ethics Quarterly, 26(3), 426-429.
Zuhdiah, Z. (2019). Meningkatkan motivasi kerja guru melalui pemberian reward dan punishment. Jurnal Vidya Karya, 34(1), 53-64.
Zuhri, S., & Mahbubi, R. I. (2023). Culture in shaping the disciplined character of santri through punishment and reward methods at Pondok Pesantren Miftakhul Huda Nuruddin Ciomas Serang Banten. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 13-20.
Zuhri, S., Nazmudin, D., & Asmuni, A. (2022). Konsepsi pendidikan karakter menurut Al-Zarnuji dan Thomas Lickona. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 56-78.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muhammad Arzy, Saihan, Mukaffan (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.