The Correlation Pop Up Book Simadu with Students attention in Natural and Sosial Sciences (IPAS) at Grade IV elementary School
DOI:
https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.135Keywords:
learning about the life cycle, media relations, pop-up booksAbstract
The ability of students to focus during learning is a determinant of learning success, but observations at SD Islam Ruhama Ciputat show that the dominance of the monotonous lecture method reduces the quality of learning in Natural and Social Sciences (IPAS). This study aims to examine the use of Pop-Up Book Simadu media in increasing the attention of grade IV students in IPAS learning and the relationship between the use of these media and students' learning attention. Pop-Up Book is considered as potential learning media because it can facilitate the understanding of abstract concepts with a three-dimensional format. This study used a quantitative approach with a correlational method. Data were collected through questionnaires from 26 learners. Data analysis procedures include instrument validity and reliability tests, as well as hypothesis testing using regression analysis and the F test. The results showed that the instruments used had high validity and reliability. The findings indicate a significant relationship between the use of Pop-Up Book Simadu media and increased learner attention in IPAS learning. This media is recommended as an alternative to contextual learning, especially in delivering material about the life cycle of organisms, so that learning becomes more interactive and meaningful.
Abstrak
Kemampuan peserta didik untuk fokus selama pembelajaran sebagai penentu keberhasilan belajar, namun observasi di SD Islam Ruhama Ciputat menunjukkan bahwa dominasi metode ceramah yang monoton menurunkan kualitas pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS). Penelitian ini bertujuan mengkaji penggunaan media Pop-Up Book Simadu dalam meningkatkan perhatian peserta didik kelas IV pada pembelajaran IPAS dan hubungan antara penggunaan media tersebut dengan perhatian belajar peserta didik. Pop-Up Book dinilai sebagai media pembelajaran potensial karena mampu memudahkan pemahaman konsep abstrak dengan format tiga dimensi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode korelasional. Data dikumpulkan melalui kuesioner kepada 26 peserta didik. Prosedur analisis data meliputi uji validitas dan reliabilitas instrumen, serta uji hipotesis menggunakan analisis regresi dan Uji F. Hasil penelitian menunjukkan bahwa instrumen yang digunakan memiliki validitas dan reliabilitas tinggi. Temuan ini menunjukkan adanya hubungan signifikan antara penggunaan media Pop-Up Book Simadu dan peningkatan perhatian peserta didik dalam pembelajaran IPAS. Media ini direkomendasikan sebagai alternatif pembelajaran kontekstual, khususnya dalam menyampaikan materi tentang siklus hidup organisme supaya pembelajaran menjadi lebih interaktif dan bermakna.
Kata Kunci: buku pop-up; hubungan media; pembelajaran siklus makhluk hidup
References
Al Mujaddid, N. S. (2024). Pendidikan dan pengembangan sumber daya insani. Al-Istimrar: Jurnal Ekonomi Syariah, 3(1), 48-70.
Alfiah, N., Aranah, S. N., & Asmiarti, M. (2025). Pengembangan media pembelajaran pop-up book pada mata pelajaran Pkn Kelas III SD N 1 Pardasuka Timur. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(5), 420-424.
Ali, A., Venica, S. D., Aini, W., & Hidayat, A. F. (2025). Efektivitas media pembelajaran interaktif dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Journal of Information System and Education Development, 3(1), 1-6.
Alviolita, N. W., & Huda, M. (2019). Media pop-up book dalam pembelajaran bercerita. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(1), 49-57.
Amelia, L. (2023). Pengaruh kurangnya perhatian orang tua terhadap perkembangan belajar siswa kelas 1 SD. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (Jurdikbud), 3(2), 186-193.
An, Y. (2021). A history of instructional media, instructional design, and theories. International Journal of Technology in Education, 4(1), 1-21.
Annisa, R., Ramadani, F., & Haliq, A. (2025). Inovasi pembelajaran dengan media visual: Studi pengalaman di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 379-389.
Atika, M., & Sabina, M. (2025). Pengembangan media pop-up book berbasis 3D pada materi nilai-nilai Pancasila. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(6), 536-539.
Aziz, M. N., Faroka, H., Ananda, R. S., Apriliani, M., & Asih, N. S. (2025). Inovasi desain pop-up book dalam pendidikan visual: Tinjauan literatur terstruktur. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(6), 829-832.
Azzahra, F., & Nurjumiati, N. (2024). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantuan media Pop Up Book terhadap hasil belajar IPA SDN Inpres 2 Lanta. Galaxy: Jurnal Pendidikan MIPA dan Teknologi, 1(2), 38-42.
Burhan, A., Pattaufi, P., Febriati, F., Hakim, A., Anwar, C. R., & Wahira, W. (2024). Development of hypercontent-based teaching materials for screen printing course at FIP UNM. Inovasi Kurikulum, 21(3), 1481-1496.
Chusna, N. L. L. U., Khasanah, U., & Najikhah, F. (2024). Interactive digital media for learning in primary schools. Asian Pendidikan, 4(2), 72-78.
Furoidah, A. (2020). Media pembelajaran dan peran pentingnya dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 2(2), 63-77.
Goldberg, P., Sümer, Ö., Stürmer, K., Wagner, W., Göllner, R., Gerjets, P., Kasneci, E., & Trautwein, U. (2021). Attentive or not? Toward a machine learning approach to assessing students’ visible engagement in classroom instruction. Educational Psychology Review, 33(1), 27-49.
Hadiapurwa, A., Listiana, A., & Efendi, E. E. (2021). Digital flipbook as a learning media to improve visual literacy for 4th grade students at SDN Abdi Negara. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan, 10(1), 8-13.
Harackiewicz, J. M., Smith, J. L., & Priniski, S. J. (2016). Interest matters: The importance of promoting interest in education. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 3(2), 220-227.
Izzuddin, A. (2021). Upaya mengembangkan kemampuan kognitif anak usia dini melalui media pembelajaran sains. Edisi, 3(3), 542-557.
Jamal, M., & Dwidarti, F. (2025). Tingkat validitas media komik pop-up book pada materi Matematika sekolah dasar. Al-Irsyad Journal of Mathematics Education, 4(2), 268-282.
Kamal, A. L., Ali, M. K., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2024). Penggunaan media pop-up book pada pembelajaran ilmu pengetahuan sosial dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(3), 1-12.
Lubis, L. H., Febriani, B., Yana, R. F., Azhar, A., & Darajat, M. (2023). The use of learning media and its effect on improving the quality of student learning outcomes. International Journal of Education, Social Studies, and Management (IJESSM), 3(2), 7-14.
Mayer, R. E. (2024). The past, present, and future of the cognitive theory of multimedia learning. Educational Psychology Review, 36(1), 1-25.
Mir, K. J., Fatima, S. A., & Fatima, S. T. (2023). Impact of dual coding strategy to enhance students’ retention of scientific concepts in middle schools. Annals of Human and Social Sciences, 4(4), 655-666.
Muliani, R. D. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar peserta didik. Jurnal Riset dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 133-139.
Purba, P., Rahayu, A., & Murniningsih, M. (2023). Penerapan kurikulum merdeka pada pembelajaran IPAS kelas IV di SD Negeri Tahunan Yogyakarta. Bulletin of Educational Management and Innovation, 1(2), 136-152.
Putri, V. M., & Mahyuddin, N. (2024). Development of pop-up book media based on multisensory for scientific literacy of early chidhood. Jurnal Ilmiah Potensia, 9(1), 48-59.
Rais, M., Yaumi, M., & Yusuf, T, M. (2024). Studi literatur terminologi media dan teknologi pembelajaran (Sejarah dan perbedaan istilah). Aksiologi: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 5(1), 244-257.
Riza, S., & Barrulwalidin, B. (2023). Ruang lingkup metode pembelajaran. Islamic Pedagogy: Journal of Islamic Education, 1(2), 120-131.
Rodríguez-García, L., de la Cruz-Campos, J. C., Martín-Moya, R., & González-Fernández, F. T. (2022). Active teaching methodologies improve cognitive performance and attention-concentration in university students. Education Sciences, 12(8), 544-556.
Rohima, N. (2023). Penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan belajar pada siswa. Seri Publikasi Pembelajaran, 1(1), 1-12.
Sianipar, A. D. S., Suyanti, R. D., & Rajagukguk, W. (2025). Development of IPAS worksheets using augmented reality to enhance critical thinking skills. Inovasi Kurikulum, 22(3), 1459-1474.
Sunarti, S., Anggraini, D., Sarie, D. P., & Jana, P. (2023). The effectiveness of pop-up book media in learning reading skills of grade 2 elementary school. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 42(2), 493-506.
Suprapmanto, J., & Zakiyah, S. W. (2024). Analisis permasalahan pembelajaran IPAS pada siswa kelas 4 SD. Jurnal Belaindika (Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan), 6(2), 199-204.
Susiani, T. S., Amalia, L. R., Salimi, M., Fauziah, M., & Hidayah, R. (2022). The effect of parental attention and learning motivation on learning outcomes of elementary school students. European Journal of Humanities and Social Sciences, 2(5), 1-8.
Syafawani, U. R., & Utami, I. I. S. (2025). Perspektif guru: Pengembangan pemahaman konsep abstrak siswa melalui implementasi model pembelajaran concept learning pada mata pelajaran IPS. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 4(1), 57-78.
Syifaurrahmah, S., Fiqriani, M., Karoma, K., & Idi, A. (2025). Strategi mengajar yang efektif dan peran guru sebagai kunci pembelajaran bermakna. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 4(1), 244-254.
Wijayanti, A., Sudirman, S., Hakim, M., & Nurwahidah, N. (2025). Pengembangan media pembelajaran flashcard berbasis pop-up pada materi perubahan wujud benda pembelajaran IPAS kelas IV. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 251-264.
Zaniyati, M., & Rohmani, R. (2024). Analysis of the effectiveness of pop-up book media on science learning in elementary schools. Ijorer: International Journal of Recent Educational Research, 5(4), 919-934.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nurfajrina Mawaddah Rahma, Dita Prihatna Wati (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.