The implementation of the communicative approach and project-based learning model to improve maharah al-kalam at MI Nurul Falah
DOI:
https://doi.org/10.64014/jik.v22i4.189Keywords:
Arabic language, communicative approach, Project-Based Learning (PjBL) model, speaking skillsAbstract
Arabic language learning in Madrasah Ibtidaiyah (Islamic elementary schools) plays a crucial role in developing speaking skills (maharah al-kalam), which serve as a key indicator of successful oral communication. However, preliminary observations at MI Nurul Falah, Bangka Regency, revealed that students’ speaking proficiency remains low, characterized by limited vocabulary, pronunciation difficulties, and low motivation caused by monotonous conventional teaching methods. To address these issues, this study implemented the communicative approach (al-madkhal al-ittisholi) and Project-Based Learning (PjBL) model. This research aimed to enhance Arabic-language skills among MI students. The study employed a two-cycle Classroom Action Research (CAR) design, utilizing observation, documentation, and performance assessments of speaking skills. The findings demonstrated significant improvement, with the mean score increasing from a pretest average of 58.27 to 75.36 in posttest in Cycle I, and further from a pretest of 80,51 to 90.62 in Cycle II. Authentic projects, such as developing dialogues (hiwar) and producing conversation videos, effectively fostered students’ active participation, collaboration, and self-confidence, while teachers functioned as facilitators supporting contextual learning. Thus, implementing PjBL within a communicative approach proved effective in improving Arabic-speaking skills at MI and can be recommended as an innovative strategy for Arabic language instruction in elementary madrasah settings.
Abstrak
Pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah (MI) berperan penting dalam membentuk keterampilan berbicara (maharah al-kalam) sebagai indikator utama keberhasilan komunikasi lisan. Namun, observasi awal di MI Nurul Falah Kabupaten Bangka menunjukkan bahwa keterampilan berbicara siswa masih rendah, ditandai dengan keterbatasan kosakata, kesulitan pelafalan, serta rendahnya motivasi akibat metode konvensional yang monoton. Untuk mengatasi hal tersebut, penelitian ini menerapkan pendekatan komunikatif (al-madkhal al-ittisholi) dan model Project-Based Learning (PjBL). Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan berbicara bahasa Arab siswa MI. Penelitian dilakukan dengan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dua siklus menggunakan observasi, dokumentasi, serta penilaian kinerja berbicara. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan signifikan dari rata-rata pretest 58,27 menjadi 75,36 pada nilai postest pada siklus I, dan dari rata-rata pretest 80,51 menjadi 90,62 pada nilai postest pada siklus II. Proyek nyata seperti penyusunan hiwar dan pembuatan video percakapan terbukti meningkatkan partisipasi aktif, kerja sama, serta kepercayaan diri siswa, sementara guru berperan sebagai fasilitator yang mendukung pembelajaran kontekstual. Dengan demikian, penerapan PjBL berbasis pendekatan komunikatif efektif dalam meningkatkan keterampilan berbicara bahasa Arab di MI dan dapat direkomendasikan sebagai strategi inovatif dalam pembelajaran bahasa Arab di madrasah dasar.
Kata Kunci: Bahasa Arab; keterampilan berbicara; model PjBL; pendekatan komunikatif
References
Alam, A. P., & Asyrofi, I. (2023). Analisis metode pembelajaran muhadatsah yaumiyyah dalam upaya meningkatkan maharotul kalam santri. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 5833-5839.
Alfalah, A., Sopian, A., Nursyamsiah, N., & Susanto, A. K. (2023). Arabic dairy caption project: reactualisation of project-based learning for Instagram-based Arabic writing skills. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 12(1), 23-35.
Ardiansyah, A. A., Kosim, N., & Harahap, M. F. (2024). The effectiveness of project-based learning in improving students’ performance in Arabic vocabulary. El-Mahara, 2(2), 65-79.
Arifrabbani, L. M., Fadli, A., & Maujud, F. (2023). The effectiveness of implementing a project-based learning model in enhancing Arabic speaking skills for 11th-grade students at SMAN 1 Praya. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(2), 1359-1366.
Astutik, S., Subiki, & Bektiarso, S. (2021). Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) bagi guru SMAN Panarukan Situbondo. Jurnal Inovasi Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 54-62.
Aziz, S. A., & Nurachadijat, K. (2023). Project based learning dalam meningkatkan keterampilan belajar siswa. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 3(2), 67-74.
Bahrun, M. F., Makmur, R. M., Azis, A. J., & Daroini, S. (2024). Penerapan muhadatsah al-yaumi dalam peningkatan keterampilan kalam pada pondok pesantren di Sulawesi Selatan. Al Mi’yar, 7(1), 19-38.
Bakri, A. S. (2022). Model pembelajaran mahārah al-kalām dengan pendekatan komunikatif di Madrasah Aliyah. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 3(2), 69-80.
Ekawati, D., & Arifin, A. (2022). Pendekatan dalam pembelajaran bahasa Arab: Teori, konsep, dan implementasi. An Nabighoh, 24(1), 111.
Fazarini, P. F. A., Soepriyanto, Y., & Praherdhiono, H. (2024). Project-Based Learning (PjBL) strategies with gamification. Inovasi Kurikulum, 21(3), 1717-1730.
Fitria, F., & Abidin, M. (2023). The Implementation of project-based learning to improve students’ participation and interaction in learning Arabic language: A focus on writing skills. At-Tasyrih, 9(2), 196-206.
Gilda, A. W. A., Tatang, & Maulani, H. (2023). Metode pembelajaran bahasa Arab berdasarkan pendekatan komunikatif untuk meningkatkan kecakapan berbahasa. Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 2(2), 1-18.
Hardiyanti, P., Enranika, T., & Mubarokah, Z. Al. (2024). Pendekatan komunikasi dalam pengajaran bahasa Arab. Al Tarqiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(1), 15-29.
Harianto, N., Sholihah, M., & Handayani, K. I. (2024). Implementasi model pembelajaran berbasis (Project Based Learning- PjBL) untuk meningkatkan keterampilan mahasiswa pada mata kuliah Ilmu Ashwat di program studi Pendidikan Bahasa Arab FKIP Universitas Jambi. Edusaintek, 12(1), 122-136.
Haryanto, H., Samsudi, S., & Arbarini, M. (2024). Development of project-based learning model based on ethno-steam to improve numeracy literacy skills. Inovasi Kurikulum, 21(1), 255-266.
Jamila, N., & Khotimah, I. (2024). Implementasi pendekatan komunikatif integratif dalam pembelajaran muhadatsah di Ma’had "Aly Nurul Jadid. Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban: Al-Mi’yar, 7(1), 81-96.
Janul, E., & Sunendar, D. (2024). The contribution of project-based learning to improve basic literacy at junior high school. Inovasi Kurikulum, 21(2), 807-818.
Khoriyah, K., & Ariefka, R. (2025). Pengaruh model pembelajaran project based learning terhadap kemampuan literasi Matematika siswa. Didaktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 14(3), 5691-5700.
Maulana, C., & Suparmadi, S. (2024). Using project-based learning to improve speaking skills. Journal of Science and Social Research, 7(3), 833-842.
Mauludiyah, L., & Murdiono, M. (2023). Pendampingan pembelajaran bahasa Arab berbasis PjBL-STEAM pada guru bahasa Arab di Kota Malang. JRCE (Journal of Research on Community Engagement), 5(1), 21-26.
Meldi, K. S., & Baroroh, R. U. (2025). Innovative interactive approach through projects in maharah kalam assessment. Inovasi Kurikulum, 22(3), 1243-1256.
Monalia, A., & Khoiri, K. (2023). Implementasi model pembelajaran project based learning untuk meningkatkan keterampilan kalam pada peserta didik kelas VII SMP Miftahul Jannah Sekampung Lampung Timur. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial Keagamaan), 2(4), 221-227.
Mulazamah, S. (2024). Peningkatan efektivitas pengajaran bahasa Arab melalui pendekatan komunikatif: Studi kasus di sekolah menengah di Blora. Al-Mikraj Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 4(2), 1183-1190.
Nadiya, N., Aulia, P., Mulyansyah, F., & Noor, F. (2024). Implementation and problems of applying the merdeka curriculum in Arabic language learning. Journal of Foreign Language Learning and Teaching, 4(1), 29-43.
Natasya, H., & Nurhasnah. (2025). تطبيق نموذج التعليم القائم على المشاريع أوProject Based Learning في تعلماللغة العربية في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية 5 باسامان. Perspektif : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa, 3(1), 193-199.
Nuha, M. Y., & Tatang. (2024). Sosiolinguistik dalam pembelajaran bahasa Arab melalui maharah kalam dengan pendekatan komunikatif. Ameena Journal, 2(3), 292-300.
Nuzuli, Z. (2025). Implementasi kurikulum merdeka dalam pembelajaran bahasa Arab: Peluang dan tantangan. Jurnal Ilmiah Guru Madrasah, 4(1), 92-105.
Rahmawati, M., Masrun, Sarip Hidayat, N., & Azhar, M. (2024). Model pembelajaran project based learning meningkatkan kemampuan bicara bahasa Arab siswa: Penelitian eksperimen. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 5(2), 256-271.
Rosita, R., Pratama, A. R., Sukriah, E., Susilana, R., & Rusman, R. (2024). Integrating PjBL and service-learning to improve 21st-century skills in tourism education. Inovasi Kurikulum, 21(3), 1365-1376.
Salsabila, N. M., & Setiyawan, A. (2024). Penerapan Project Based Learning (PjBL) dalam meningkatkan maharah qiraah pada kurikulum merdeka belajar. Al Mi’yar, 7(1), 273-290.
Sanjaya, B., & Hidayat, W. (2021). Evaluasi keterampilan berbicara bahasa Arab siswa aliyah di Provinsi Jambi. Arabi: Journal of Arabic Studies, 6(2), 220-235.
Shodiqoh, M., & Mansyur, M. (2022). Reaktualisasi project based learning model dalam pembelajaran bahasa Arab. Tanfidziya: Journal of Arabic Education, 1(3), 144-155.
Shofuro, F. H., & Manshur, U. (2025). Peningkatan penguasaan kosakata Arab dan kemampuan bahasa komunikatif melalui metode communicative language teaching. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 101-119.
Sholeh, M. I., Tasya, D. A., Syafi’i, A., Rosyidi, H., Arifin, Z., & binti Ab Rahman, S. F. (2024). Penerapan pembelajaran berbasis proyek (PjBL) dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Tinta, 6(2), 158-176.
Suradika, A., Dewi, H. I., & Nasution, M. I. (2023). Project-based learning and problem-based learning models in critical and creative students. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 12(1), 153-167.
Susanto, S., Desrani, A., Ritonga, A. W., & Rubiyantoro, Y. (2022). Improving students’ creative thinking in learning Arabic through HOTS based project based learning model. An Nabighoh, 24(1), 1-16.
Undari, M., Darmansyah, & Desyandri. (2023). Pengaruh penerapan model PjBL (Project-Based Learning) terhadap keterampilan Abad 21. Journal Tunas Bangsa, 10(1), 25-33.
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 1-19.
Wijaya, M., & Trisnawati, A. (2025). Implementasi pendekatan communicative learning dalam meningkatkan maharah kalam di Marhalah Wustho Lembaga Pengembangan Bahasa Asing Nurul Jadid. As-Sabiqun, 7(1), 155-169.
Wulandari, A., Ain, S. Q., & Yolanda, F. (2024). Development of modules based on project-based learning material on block nets and cubes. Inovasi Kurikulum, 21(2), 1161-1176.
Yuliasari, Y., Dariyadi, M. W., Maziyah, L., & Alfan, M. (2025). Project-based learning for Arabic instruction as an innovation of the Kurikulum Merdeka development. Inovasi Kurikulum, 22(3), 1315-1328.
Zaenudinn, U. (2024). Pendekatan komunikatif dalam pembelajaran bahasa Arab dan implementasinya untuk meningkatkan maharatul kalam. Hasbuna, 2(2), 351-356.
Zaid, A. B., Widyanti, L. N., Ismail, M., & Jannah, D. A. M. (2024). Implementasi pendekatan komunikatif (communication approach) dalam meningkatkan keterampilan berbahasa Arab. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 7(2), 682-688.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yuliasari, Moch. Waib Dariyadi, Laily Maziyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

