School principal's strategy in shaping students' character education in elementary school

Authors

  • Wilda Silvia Universitas Islam Riau Author
  • Siti Quratul Ain Universitas Islam Riau Author

DOI:

https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.57

Keywords:

Attitude training, character education, principal’s, strategy, students

Abstract

The principal has broad insight and knowledge so that the delivery of material can be reviewed based on various other disciplines and the understanding of student psychology. This study aims to describe the principal's approach in developing the character of students at SDN 011 Sorek 1. Primary data was obtained from interviews with the principal of SDN 011 Sorek 1. Secondary data such as school data, grade data, and other information were collected directly by researchers from respondents at SDN 011 Sorek 1. The data collection methods used were documentation, interviews, and observations. Data validity testing must be carried out so that qualitative research data can be considered scientific research. The researcher used source triangulation, technique triangulation, and time triangulation as measures of data validity. There are three data analysis strategies presented, namely data reduction, data presentation, and conclusions drawn. The results of the study show that school principals consistently apply an approach based on role models, habits, and moral development, so that they are able to help students become responsible citizens with positive character.

References

Afifah, A., & Mashuri, I. (2019). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter pada Siswa (Multi Case Study di SDI Raudlatul Jannah Sidoarjo dan SDIT Ghilmani Surabaya). Jurnal Tarbiyatuna: Studi Pendidikan Islam, 3(2), 187-201.

Afroni, A. (2017). Kompetensi kepala sekolah sebagai pembimbing pembelajaran dalam upaya meningkatkan kompetensi guru. Dalam Forum Tarbiyah (Vol. 7, No. 1).

Ainah, S., & Adawiah, R. (2016). Strategi Guru PKn untuk Menanamkan Karakter Tata Cara dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMP Negeri 3 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(11).

Akhmad, S. (2018). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik, Taktik, dan Model Pembelajaran. Jurnal Penelitian Pendidikan.

Andayani, A. M. (2019). Character Education from an Islamic Perspective. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Anshori, I. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter di Madrasah. Halaqa: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 63-74.

Ansori, M. (2021). Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam menerapkan pendidikan karakter bagi siswa. Dirasah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Studi Manajemen, 4(2), 134-156.

Arianti, A. (2019). Peran Guru dalam Memotivasi Belajar Siswa. Didaktik: Jurnal Pendidikan, 12(2), 117-134

Ariyani, R. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Profesionalisme Guru. Al-Afkar: Jurnal Islam & Peradaban, 5(1).

Astuti, F. (2019). Classroom Teacher's Strategy in Shaping the Character of Students at Sdit Permata Bunda III Bandar Lampung (Doctoral Dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Aulia, L. Z., & Trihantoyo, S. (2019). Strategi Kepala Sekolah dalam Membangun Karakter Siswa melalui Program Budaya Nasionalisme di MTs Negeri 2 Surabaya. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 7(1).

Ayahrbini, A. (2020). Buku Pintar Pendidikan Panduan Lengkap Mendidik Karakter Anak di Madrasah dan Sekolah Rumahan. Jakarta: Prima Pustaka.

Azmi, Fauziyah Nur., dkk. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pembentukan Karakter Islami Mahasiswa. EduPsyCouns: Jurnal Pendidikan, Psikologi dan Konseling, 3(1), 226-233.

Bagaskara, I Wayan Sadeva. (2021). Strategi Guru dalam Memotivasi Siswa Kelas V Belajar di SD Negeri Sampangan Banguntapan di Masa Pandemi Covid-19. Tesis. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Yogyakarta.

E. Mulyasa. (2013). Character Education Management. Jakarta: Bumi Aksara.

Areal, L, Lestari. (2018). Strategi Kepala Sekolah dalam Menanamkan Pendidikan Karakter di SD Pusri Palembang. Tesis. Fakultas Tarbuyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Fatah, Palembang.

Ekosiswoyo, R. (2016). Kepemimpinan kepala sekolah yang efektif adalah kunci untuk mencapai pendidikan yang berkualitas. Jurnal Pendidikan, 14(2).

Farida, F. (2022). Teachers' Strategies in Shaping Student Character at SDI Miftahul Hikmah Mojokerto (Doctoral Dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Fathurrohman, SS (2019). Strategi Belajar Mengajar melalui Penanaman Konsep UMUM & Konsep Islam. Lampung: PT. Aditama Review.

Fitri, AD (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Membentuk Karakter Islami Mahasiswa di SDIT Global Insan Madani. Jurnal Institut Ilmu Al-Quran.

Fitri, AZ (2019). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai dan Etis di Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Gunawan, H. (2012). Character Education. Bandung: Alfabeta, 2(1).

Hamdani, Yusuf. dkk. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah yang Ideal. EduPsyCouns: Jurnal Pendidikan, Psikologi dan Konseling, 2(1), 472-481.

Hendriana, EC, & Jacobus, A. (2017). Pelaksanaan pendidikan karakter di sekolah melalui contoh dan pembiasaan. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 1(2), 25-29.

Hidayat, R., dkk. (2019). Kompetensi Kepala Sekolah Abad ke-21: Tinjauan Teoretis. Jurnal Kepemimpinan dan Manajemen Sekolah, 4(1), 61-68.

Ideswal, dkk. (2020). Kontribusi iklim sekolah dan kepemimpinan kepala sekolah terhadap kinerja guru sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 460-466.

Iskandar, U. (2013). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Visi Pendidikan, 10(1).

Jogiyanto, H, M. (Ed.). (2018). Metode Pengumpulan Data dan Teknik Analisis. Yogyakarta : CV. Andi OFFSET.

Julaiha, S. (2019). Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 6(3), 179-190.

Kadir, A. (2013). Pentingnya Strategi Pembelajaran Pendidikan Lingkungan dalam Membentuk Perilaku Siswa yang Ramah Lingkungan. Al-TA'DIB: Jurnal Studi Pendidikan, 6(2), 1-18.

Khairi, SD (2019). Profesi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Koesoema, D. (2019). Strategi Pendidikan Karakter untuk Mendidik Anak di Era Global. Jakarta: Grasindo.

Lubis, RR, & Nasution, MH (2017). Pelaksanaan Pendidikan Karakter di Madrasah Ibtidaiyah. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 3(1), 15-32.

Mappasere, SA, & Suyuti, N. (2019). Pengertian Penelitian Pendekatan Kualitatif. Metode Penelitian Sosial, 33.

Masruroh, L., & Ma'ruf, M. (2020). Strategi Guru dalam Memotivasi Hafalan Juz 30 Siswa Madrasah Diniyah Hidayatul Mubtadi'in Blawi Masangan Bangil. JIE (Jurnal Pendidikan Islam), 5(1), 89-99.

Mu'in, F. (2011). Konstruksi Teoritis dan Politik Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Nai, H., & Wijayanti, W. (2018). Pelaksanaan tugas dan fungsi Kepala Sekolah Pendidikan Menengah Negeri. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 6(2), 183-192.

Oktaviani, R., & Sutriani, E. (2019). Analisis data dan pemeriksaan validitas data. Jurnal Perguruan Tinggi Islam Negeri (STAIN) Sorong

Raharjo, SB (2017). Pendidikan karakter sebagai upaya menciptakan moral yang mulia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(3), 229-238.

Senjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran yang Berorientasi pada Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Setiawan, E. (2019). Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran Awal Melalui Metode Albana pada Anak Usia 5-6 Tahun. Al-Mudarris: Jurnal Pendidikan UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Setiyati, S. (2014). Pengaruh kepemimpinan, motivasi kerja, dan budaya sekolah kepala sekolah terhadap kinerja guru. Jurnal Teknologi dan Pendidikan Kejuruan, 22(2), 200-206.

Sumarni, S., & Tamsah, H. (2017). Pengaruh Pengawasan Akademik Pengawas Sekolah, Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Guru Vokasi Negeri di Kabupaten Tamalate, Kota Makassar. Jurnal Manajemen Mirai, 2(1), 149-163.

Suwendra, I. W. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Budaya dan Agama. Bali: Nilacakra.

Syahrial. dkk. (2019). Strategi guru dalam menumbuhkan nilai kebersamaan dalam pendidikan multikultural di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 232-244.

Tanjung, R., dkk. (2021). Kompetensi manajerial kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru sekolah dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(4), 291-296.

Tutuk, N. (2015). Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Purwokerto: STAIN Press.

Usman, H. (2014). Peran dan Fungsi Kepala Sekolah/Madrasah. Jurnal Pendidikan Jasmani, 3(1), 1-13.

Published

29-08-2025

How to Cite

Silvia, W., & Ain, S. Q. (2025). School principal’s strategy in shaping students’ character education in elementary school. Inovasi Kurikulum, 22(3). https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.57

Similar Articles

1-10 of 63

You may also start an advanced similarity search for this article.