Project-based learning for Arabic instruction as an innovation of the Kurikulum Merdeka development

Authors

  • Yuliasari Universitas Negeri Malang Author
  • Moch. Wahib Dariyadi Universitas Negeri Malang Author
  • Laily Maziyah Universitas Negeri Malang Author
  • Muhammad Alfan Universitas Negeri Malang Author

DOI:

https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.114

Keywords:

Arabic literacy, curriculum innovation, Kurikulum Merdeka, project-based learning

Abstract

This study is grounded in the need for a more contextual and participatory approach to Arabic language instruction that aligns with the characteristics of the Pancasila Student Profile, particularly in non-urban madrasahs. Conventional methods have been deemed insufficient in effectively fostering students' communicative competencies. The objective of this study is to examine the implementation of the Project-Based Learning (PjBL) model in Arabic language education at Madrasah Ibtidaiyah (MI) as part of the ongoing innovation within the Kurikulum Merdeka. A descriptive qualitative method was employed, utilizing participatory observation, in-depth interviews, and document analysis for data collection. The findings reveal that PjBL successfully integrates Arabic language content into real-world activities, such as creating family introduction videos and creating vocabulary posters. This approach significantly enhances students' speaking skills (maharah kalām), collaboration abilities, and self-confidence. Moreover, it promotes a shift in the teacher’s role from instructor to facilitator, supporting differentiated learning practices. Despite challenges related to limited resources and the need for teacher training, PjBL proves to be a flexible and effective strategy for teaching the Arabic language. This study presents a replicable model for enhancing curriculum and developing 21st-century competencies, grounded in Islamic values.

 

Abstrak

Penelitian ini didasarkan pada kebutuhan akan pendekatan pembelajaran bahasa Arab yang lebih kontekstual, partisipatif, dan selaras dengan profil pelajar Pancasila, terutama di madrasah non-perkotaan. Pendekatan konvensional dinilai belum mampu mengembangkan keterampilan komunikasi siswa secara optimal. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji penerapan model pembelajaran berbasis proyek (Project-Based Learning/PjBL) dalam pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah (MI) sebagai bagian dari inovasi pengembangan Kurikulum Merdeka. Metode yang digunakan adalah kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data berupa observasi partisipatif, wawancara mendalam, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan PjBL mampu mengintegrasikan materi bahasa Arab ke dalam aktivitas nyata seperti video perkenalan keluarga dan pembuatan poster kosa kata. Pendekatan ini secara signifikan meningkatkan keterampilan berbicara (maharah kalām), kemampuan kerja sama, dan rasa percaya diri siswa. Guru juga mengalami pergeseran peran menjadi fasilitator pembelajaran yang mendukung pembelajaran terdiferensiasi. Meskipun terdapat keterbatasan fasilitas dan kebutuhan pelatihan guru, PjBL terbukti sebagai strategi yang fleksibel dan efektif dalam pembelajaran bahasa Arab. Penelitian ini memberikan model inovasi yang dapat direplikasi dalam penguatan kurikulum dan pengembangan kompetensi abad ke-21 berbasis nilai-nilai Islam.

Kata Kunci: inovasi kurikulum; literasi bahasa Arab; Kurikulum Merdeka; pembelajaran berbasis proyek

References

Achmad, A., & Hikmah, K. (2025). Kompetensi guru bahasa Arab dalam mengimplementasikan kurikulum merdeka belajar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 111-130.

Ahsanuddin, M., Ainin, M., Asrori, I., & Romadhon, M. S. (2024). Pelatihan implementasi Project Based Learning (PjBL) bagi guru bahasa Arab Kabupaten Jombang. Jurnal Tifani, 4(3), 82-88.

Alfalah, A., Sopian, A., Nursyamsiah, N., & Susanto, A. K. (2023). Arabic dairy caption project: Reactualisation of project-based learning for Instagram-based Arabic writing skills. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 12(1), 23-35.

Amarullah, K., Perangin-angin, R. B. B., & Yus, A. (2025). The influence of PBL, PjBL, and critical thinking ability on learning outcomes. Inovasi Kurikulum, 22(2), 801-812.

Atikoh, N. (2023). Dinamika implementasi kurikulum merdeka di madrasah ibtidaiyah: Analisis holistik terhadap proses, problematik, dan solusinya. Waniambey: Journal of Islamic Education, 4(2), 136-152.

Aziz, S. A., & Nurachadijat, K. (2023). Project based learning dalam meningkatkan keterampilan belajar siswa. Jurnal Inovasi, Evaluasi, dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 3(2), 67-74.

Bahrun, M. F., Makmur, R. M., Azis, A. J., & Daroini, S. (2024). Penerapan muhādatsah al-yaumi dalam peningkatan keterampilan kalām pada pondok pesantren di Sulawesi Selatan. Al Mi’yar, 7(1), 19-38.

Fazarini, P. F. A., Soepriyanto, Y., & Praherdhiono, H. (2024). Project-based learning (PjBL) strategies with gamification. Inovasi Kurikulum, 21(3), 1717-1730.

Fitria, F., & Abidin, M. (2023). The implementation of project-based learning to improve students’ participation and interaction in learning Arabic language: A focus on writing skills. At-Tasyrih, 9(1), 196-206.

Harianto, N., Sholihah, M., & Handayani, K. I. (2024). Implementasi model pembelajaran berbasis (project based learning - pjbl) untuk meningkatkan keterampilan mahasiswa pada mata kuliah Ilmu Ashwat di program studi Pendidikan Bahasa Arab FKIP Universitas Jambi. Edusaintek, 12(1), 122-136.

Ikanubun, L. E., & Pau, A. M. Project-based learning in Indonesian language: Systematic literature review. Inovasi Kurikulum, 22(2), 749-766.

Ilmawan, D. (2024). Implementasi kurikulum merdeka: Pemaknaan merdeka dalam perencanaan pembelajaran di sekolah dasar. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(3), 820-828.

Kartini, P. A. (2023). Tantangan guru bahasa arab dalam mengimplementasikan kurikulum merdeka. Dualiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 23-27.

Mahfud, A., & Budi, E. S. (2025). Evolution of the kurikulum merdeka: Evaluation and recommendations for the future curriculum. Inovasi Kurikulum, 22(2), 250-261.

Marwa, N. W. S., Pitria, P. R., & Madani, F. (2024). Development of authentic assessment of 21st-century skills in kurikulum merdeka. Inovasi Kurikulum, 21(2), 635-646.

Masturoh, F., & Mahmudi, I. (2023). Implementasi kurikulum merdeka belajar dalam pembelajaran bahasa Arab. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 4(2), 207-232.

Maulana, C., & Suparmadi, S. (2024). Using project-based learning to improve speaking skills. Journal of Science and Social Research, 7(3), 833-842.

Monalia, A., & Khoiri, K. (2023). Implementasi model pembelajaran project based learning untuk meningkatkan keterampilan kalam pada peserta didik kelas VII SMP Miftahul Jannah Sekampung Lampung Timur. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial Keagamaan), 2(4), 221-227.

Mufti. (2022). Project-based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi pada mata pelajaran bahasa Arab. Al-Ma‘Rifah, 19(1), 13-22.

Nadiya, N., Aulia, P., Mulyansyah, F., & Noor, F. (2024). Implementation and problems of applying the merdeka curriculum in Arabic language learning. Journal of Foreign Language Learning and Teaching, 4(1), 29-43.

Nisa, A. K., & Al Ghifary, M. (2023). Implementasi kurikulum merdeka pada pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri 1 Kendari. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 6(2), 627-646.

Nurphi, M., Asy’ari, B. F., Ma’ruf, R. A., & Mariyana, W. (2024). Menggali dampak penerapan kurikulum merdeka: Tinjauan antara keunggulan, manfaat dan persepsi negatif. Mauriduna, 5(2), 462-479.

Qolbi, M. N., & Susiawati, W. (2024). Kurikulum merdeka: Kurikulum berorientasi masa depan. Mauriduna, 5(4), 1262-1280.

Rachmawati, R. A., & Husin. (2022). Penerapan metode bernyanyi dalam meningkatkan penguasaan kosakata bahasa Arab di Panti Asuhan Nurul Jannah. Berajah Journal, 2(2), 223-230.

Rahman, R. A., Abdullah, Z., Rosyadi, A. S., Ummah, K. R., & Muna, W. L. C. (2024). Simplifikasi Project-Based Learning (PjBL) berdiferensiasi dalam pembelajaran bahasa arab di SMP Al-Madina Wonosobo. El-Syaker, 1(2), 67-78.

Ramadhan, I., Imran, & Suriyanisa. (2024). Implementation of kurikulum merdeka at SMA Negeri 1 Pontianak Iwan. Inovasi Kurikulum, 21(2), 925-940.

Rosita, Pratama, A. R., Sukriah, E., Susilana, R., & Rusman. (2024). Integrating PjBL and service-learning to improve 21st-century skills in tourism education. Inovasi Kurikulum, 21(3), 1365-1376.

Salsabila, N. M., & Setiyawan, A. (2024). Penerapan Project Based Learning (PJBL) dalam meningkatkan Mahārah Qirāah pada kurikulum merdeka belajar. Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 7(1), 273-290.

Suradika, A., Dewi, H. I., & Nasution, M. I. (2023). Project-based learning and problem-based learning models in critical and creative students. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 12(1), 153-167.

Yulianti, M., Anggraini, D. L., Nurfaizah, S., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Peran guru dalam mengembangan kurikulum merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sosial, 1(3), 290-298.

Zaid, A. H. bin, Widyanti, L. N., Ismail, M., & Jannah, D. A. M. (2024). Implementasi pendekatan komunikatif (communication approach) dalam meningkatkan keterampilan berbahasa arab. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 7(2), 682-688.

Published

29-08-2025

How to Cite

Yuliasari, Y., Dariyadi, M. W., Maziyah, L., & Alfan, M. (2025). Project-based learning for Arabic instruction as an innovation of the Kurikulum Merdeka development. Inovasi Kurikulum, 22(3), 1315-1328. https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.114

Similar Articles

21-30 of 60

You may also start an advanced similarity search for this article.