Developing interactive SAC-based media to enhance elementary IPAS learning

Authors

  • Rosida Minta Ito Pasaribu Universitas Negeri Medan Author
  • Samsidar Tanjung Universitas Negeri Medan Author
  • Yusnadi Universitas Negeri Medan Author

DOI:

https://doi.org/10.64014/jik.v22i4.51

Keywords:

digital learning media, interactive media, SAC, Smart Apps Creator

Abstract

This research was conducted based on a needs analysis regarding interactive digital learning media to improve student learning outcomes in the IPAS subject. Teachers still predominantly use conventional methods and limited media, resulting in low student motivation and difficulty in understanding the material in depth. The low learning outcomes of students in the IPAS subject at SD Negeri 0401 Pasar Ujung Batu are caused by the minimal use of interactive learning media. The purpose of this study is to develop, test the feasibility, and examine the effectiveness of interactive learning media based on Smart Apps Creator (SAC) in improving the IPAS learning outcomes of fourth-grade elementary school students. The rationale for conducting this research lies in the demand for digital learning media that can enhance students’ motivation, engagement, and comprehension of the learning material, particularly within the framework of the Merdeka Curriculum, which emphasizes more contextual and enjoyable learning. The method employed was Research and Development (RnD) using the Four-D model (Define, Design, Develop, Disseminate). The findings revealed that the developed media was deemed feasible by experts, highly practical by teachers and students, and effective in improving learning outcomes with a medium level of improvement. These results indicate that SAC-based interactive media can serve as a relevant and innovative learning solution in the digital era.

 

Abstrak

Penelitian ini dilakukan berdasarkan hasil analisis kebutuhan akan media pembelajaran digital yang interaktif untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik dalam mata pelajaran IPAS. Guru masih dominan menggunakan metode konvensional dan media yang terbatas, sehingga peserta didik kurang termotivasi dan sulit memahami materi secara mendalam. Rendahnya hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPAS di SD Negeri 0401 Pasar Ujung Batu yang disebabkan oleh minimnya penggunaan media pembelajaran interaktif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan dan menguji kelayakan serta efektivitas media pembelajaran interaktif berbasis Smart Apps Creator (SAC) dalam meningkatkan hasil belajar IPAS peserta didik kelas IV SD. Alasan dilakukannya penelitian ini adalah karena kebutuhan akan media pembelajaran digital yang mampu meningkatkan motivasi, keterlibatan, dan pemahaman peserta didik terhadap materi pembelajaran, khususnya pada Kurikulum Merdeka yang menuntut pembelajaran lebih kontekstual dan menyenangkan. Metode yang digunakan adalah penelitian pengembangan (Research and Development) dengan model Four-D (Define, Design, Develop, Disseminate). Hasil penelitian menunjukkan bahwa media yang dikembangkan dinyatakan layak oleh ahli, sangat praktis oleh guru dan peserta didik, serta efektif meningkatkan hasil belajar dengan kategori peningkatan sedang. Temuan ini menunjukkan bahwa media interaktif berbasis SAC dapat menjadi solusi pembelajaran yang relevan dan inovatif di era digital.

Kata Kunci: media belajar digital; media interaktif; SAC; Smart Apps Creator

References

Alqahtani, A. Y., & Rajkhan, A. A. (2020). E-learning critical success factors during the COVID-19 pandemic: A comprehensive analysis of e-learning managerial perspectives. Education sciences, 10(9), 1-16.

Alves, A. O., de Lima, I. P., & Lima, J. F. (2021). Research knowledge and meaningful learning: A journey through Teacher education. Revista Tempos e Espaços em Educação, 14(33), 1-14.

Baharuddin, N. I., Nurhikmah, H., & Lu'mu, L. (2024). Interactive multimedia development for science education in class IX at SMPN 2 Galesong Utara. Inovasi Kurikulum, 21(2), 699-722.

Conesa, J., Batalla-Busquets, J. M., Bañeres, D., Carrion, C., Conejero-Arto, I., del Carmen Cruz Gil, M., ... & Mor, E. (2019). Towards an educational model for lifelong learning. International Conference on P2P, Parallel, Grid, Cloud and Internet Computing, 1(1), 537-546.

Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen pendidikan dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68-85.

Fajarwati, A. N., Efendi, M., Rahman, A., Bani, M. N., & Ramadhani, R. P. (2022). Pengembangan fasilitas ruang belajar masyarakat sebagai upaya peningkatan minat belajar pada masa pandemi COVID-19. Ganesha: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 62-68.

Ferlianti, S., Rusdiana, D., Suwarma, I. R., & Nurbani, A. R. (2022). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif SAC pada materi tekanan hidrostatis. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(1), 13-24.

Fortus, D., & Touitou, I. (2021). Changes to students’ motivation to learn science. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 3(1), 1-14.

Hwang, G. J., Zou, D., & Lin, J. (2020). Effects of a multi-level concept mapping-based question-posing approach on students’ ubiquitous learning performance and perceptions. Computers & Education, 149(1), 1-10.

Juniarti, Y., & Ramadan, G. (2021). Pelatihan pembuatan dan penerapan multimedi media pembelajaran interaktif menggunakan aplikasi Smart Apps Creator (SAC) di TK Kabupaten Limboto. Jurnal Sibermas (Sinergi Pemberdayaan Masyarakat), 10(3), 647-661.

Khasanah, K., & Rusman, R. (2021). Development of learning media based on smart apps creator. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 13(2), 1006-1016.

Khasanah, K., Muhlas, M., & Marwani, L. (2020). Development of e-learning Smart Apps Creator (SAC) learning media for selling employees on paid TV. Akademika, 9(2), 129-143.

Kim, J., Lee, H., & Cho, Y. H. (2022). Learning design to support student-AI collaboration: Perspectives of leading teachers for AI in education. Education and Information Technologies, 27(5), 6069-6104.

Latif, A., Utaminingsih, S., & Su’ad, S. (2021). Student’s response to smart apps creator media based on the local wisdom of Mantingan Mosque Jepara to Increase the understanding of the concept of geometry in elementary school. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 5(4), 1079-1084.

Mas'ud, H., Mulyanto, A., Rijal, B. S., & Muthia, M. (2023). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif berbasis android menggunakan Smart Apps Creator (SAC). Jurnal Teknik, 21(1), 32-42.

Maulidia, N. (2023). Pengembangan multimedia interaktif Sway pada pembelajaran IPAS kelas IV sekolah dasar. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 8(2), 86-91.

Muhardini, S., Haifaturrahmah, H., Sudarwo, R., Kartiani, B. S., Anam, K., Mahsup, M., ... & Hardi, R. S. (2023). Pengembangan modul ajar Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) bagi siswa sekolah dasar kelas IV dalam kerangka kurikulum merdeka. Orbita: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika, 9(1), 182-186.

Muliantara, I. K. (2022). Penerapan model pembelajaran creative problem solving berorientasi konsep Tri Hita Karana untuk meningkatkan hasil belajar IPAS. JIBS: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 9(2), 82-94.

Murtopo, A., Rahmaisyah, R., & Jusmaini, J. (2023). Peran teknologi pendidikan dalam perspektif merdeka belajar di era digital 4.0. Al-Afkar: Manajemen Pendidikan Islam, 11(2), 96-110.

Nabila, D. E., & Ariani, Y. (2023). Pengembangan multimedia interaktif berbasis aplikasi web pada pembelajaran IPAS di kelas IV sekolah dasar. Journal of Basic Education Studies, 6(2), 441-454.

Nadia, D. O., & Erita, Y. (2022). Merdeka belajar dalam perspektif filsafat konstruktivisme. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 878-887.

Nofitasari, D., Kartono, K., & Suparjan, S. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis SAC tema 9 subtema 3 kelas IV sekolah dasar. Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 250-267.

Nurjanah, L., Handayani, S., Gunawan, R., & Kunci, K. (2021). Konsep dasar ilmu pengetahuan sosial dalam dunia pendidikan. Chronologia, 3(2), 38-48.

Nuryani, S., Maula, L. H., & Nurmeta, I. K. (2023). Implementasi kurikulum merdeka dalam pembelajaran IPAS di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 2(1), 599-603.

Papcunová, V., Dvořák, M., Vavrek, R., Mižičková, J., Harasimová, P., Víchová, M., & Váňa, T. (2023). Availability and quality of school facilities as a determinant of local economic development: The Slovak experience. Economies, 11(2), 1-20.

Puspitasari, J., Juhadi, J., Suyahmo, S., Wijayanto, P. A., & Saadah, N. (2022). Smartphone learning media prototype model based on SAC (Smart Apps Creator) for 4.0 learning. International Journal of Social Learning (IJSL), 3(1), 31-47.

Rahmah, N., & Afifa, N. (2023). Analisis kesulitan belajar siswa sekolah dasar pada pembelajaran ilmu pengetahuan alam. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(3), 929-956.

Rajagukguk, S., Tanjung, S., & Restu, R. (2025). Development of interactive multimedia on social studies learning outcomes of elementary school students. Inovasi Kurikulum, 22(2), 899-916.

Reigeluth, C. M., & Honebein, P. (2020). The instructional theory framework appears lost. Isn’t it time we find it again?. Revista de Educación a Distancia (RED), 20(64),1-24.

Rosiyani, A. I., Salamah, A., Lestari, C. A., & Anggraini, S. (2024). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka pada pembelajaran IPAS sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 1-10.

Rosyiddin, A. A. Z., Fiqih, A., Hadiapurwa, A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). The effect of interactive PowerPoint media design on student learning interests. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 8(1), 12-24.

Sari, Y., Abidin, Z., Kusumadewi, R. F., Ismiyanti, Y., & Ulia, N. (2024). Media berbasis augmented reality pada pembelajaran IPAS untuk meningkatkan berpikir kritis siswa sekolah dasar. JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 10(2), 76-86.

Sasson, I., Yehuda, I., Miedijensky, S., & Malkinson, N. (2022). Designing new learning environments: An innovative pedagogical perspective. The Curriculum Journal, 33(1), 61-81.

Setiawan, A., Nugroho, W., & Widyaningtyas, D. (2023). Development of interactive PowerPoint learning media based on information and communication technologies to improve student learning outcomes. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 9(1), 75-86.

Spatioti, A. G., Kazanidis, I., & Pange, J. (2022). A comparative study of the ADDIE instructional design model in distance education. Information, 13(9), 1-20.

Suhartati, O. (2021). Flipped classroom learning based on android Smart Apps Creator (SAC) in elementary schools. Journal of Physics: Conference Series, 1823(1), 1-8.

Sumual, S. D., Tuerah, P. R., Pontoh, L. F., Taroreh, O., Repi, F., & Mesra, R. (2023). Implikasi terbatasnya infrastruktur dalam upaya mencapai tujuan pendidikan. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 418-424.

Sundari, S. A., Febriany, W. T., & Darmawan, R. (2023). Strategi menguatkan literasi dan numerasi dalam kurikulum merdeka belajar Sekolah Dasar Negeri Mendut. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 101–105.

Syahputra, F. K., & Prismana, I. G. L. P. E. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android menggunakan Smart Apps Creator (SAC) untuk mata pelajaran Animasi 2D & 3D kelas XI di SMKN 1 Driyorejo Gresik. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 6(2), 763-768.

Trijayanti, I. M., & Rosmiati, M. (2021). Animasi interaktif pengenalan tata surya untuk mendukung pembelajaran siswa MI At-Taubah. SATIN-Sains dan Teknologi Informasi, 7(1), 112-122.

Valdez, R. B., Tamoria, J. R., & Barron, A. R. (2022). Interactive notebook: Effects on creative and critical thinking skills of social studies students. International Journal of Education, 15(1), 50-60.

Wardani, I. R. W., Zuani, M. I. P., & Kholis, N. (2023). Teori belajar perkembangan kognitiv Lev Vygotsky dan implikasinya dalam pembelajaran. Dimar: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 332-346.

Yessi, M. (2021). Analisis literasi digital peserta didik melalui pemanfaatan media pembelajaran berbasis android Smart Apps Creator (SAC) dan Instagram dalam pembelajaran koloid. Jurnal Riset Pendidikan Kimia (JRPK), 11(2), 99-106.

Zamil, M. R. R., & Udyaningsih, P. S. (2021). Profil implementasi model connected pada pembelajaran IPA di Indonesia: Kajian literatur 2012-2021. Jurnal Inovasi Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 63-73.

Published

28-11-2025

Similar Articles

21-30 of 75

You may also start an advanced similarity search for this article.