Inquiry learning model effects on students' creative thinking in sensory system material

Authors

  • Sri Handayani Gea Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Author
  • Kartika Manalu Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Author

DOI:

https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.144

Keywords:

creative thinking, inquiry learning model, sensory system

Abstract

Biology learning in various schools is still dominated by lecture and memorization methods that lack to develop students' creative thinking skills, especially in sensory system materials that require a deep understanding of concepts and practical applications. This study aims to analyze the influence of the inquiry learning model on the creative thinking ability of grade XI students of SMA Negeri 9 Medan on the sensory system material. The research method used is a quasi-experimental design with four classes as samples. Two experimental classes applied an inquiry learning model and two control classes used conventional learning. Data was collected through pretests and posttests that measured four indicators of creativity: fluency, flexibility, originality, and elaboration. The results showed a significant difference where the average posttest score of the experimental group was much higher than that of the control group, and showed a considerable difference. The results of the analysis showed that the data was normally distributed and had a homogeneous variance, so testing using the t-test could be carried out. These findings prove that the inquiry learning model is more effective in developing students' creative thinking skills because it provides opportunities to investigate, explore, and discover concepts independently, in contrast to conventional learning that relies solely on the transfer of information from teacher to student.

 

Abstrak

Pembelajaran Biologi di berbagai sekolah masih didominasi oleh metode ceramah dan hafalan yang kurang mengembangkan kemampuan berpikir kreatif peserta didik, terlebih khususnya pada materi sistem indra yang memerlukan pemahaman konsep mendalam dan aplikasi praktis. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan berpikir kreatif peserta didik kelas XI SMA Negeri 9 Medan pada materi sistem indra. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi-experimental design dengan empat kelas sebagai sampel. Dua kelas eksperimen menerapkan model pembelajaran inkuiri dan dua kelas kontrol menggunakan pembelajaran konvensional. Data dikumpulkan melalui pretest dan posttest yang mengukur empat indikator kreativitas: kelancaran (fluency), fleksibilitas (flexibility), orisinalitas (originality), dan elaborasi (elaboration). Hasil penelitian menunjukkan perbedaan signifikan dimana rata-rata skor posttest kelompok eksperimen jauh lebih tinggi dibandingkan kelompok kontrol, serta menunjukkan selisih yang cukup besar. Hasil analisis menunjukkan bahwa data berdistribusi normal dan memiliki varians yang homogeny, sehingga pengujian menggunakan uji t dapat dilaksanakan. Temuan ini membuktikan bahwa model pembelajaran inkuiri lebih efektif dalam mengembangkan kemampuan berpikir kreatif peserta didik karena memberikan kesempatan untuk menyelidiki, mengeksplorasi, dan menemukan konsep secara mandiri, berbeda dengan pembelajaran konvensional yang hanya mengandalkan transfer informasi dari guru ke peserta didik.

Kata Kunci: berpikir kreatif; model pembelajaran inquiry; sistem indra

References

Adeoye, M. A., & Jimoh, H. A. (2023). Problem-solving skills among 21st-century learners toward creativity and innovation ideas. Thinking Skills and Creativity Journal, 6(1), 52-58.

Adhiriyanthi, S., Solihin, H., & Arifin, M. (2021). Improving students’ creative thinking skills through guided inquiry practicums learning with STEM approach. Journal of Physics: Conference Series, 1806(1), 1-7.

Andriana, E. M., Utami, R. D., & Sehati, A. (2021). Peningkatan kreativitas belajar peserta didik melalui pendekatan saintifik berbasis steam di sekolah dasar. Educatif Journal of Education Research, 3(4), 51-60.

Anindayati, A. T., & Wahyudi, W. (2020). Kajian pendekatan pembelajaran stem dengan model PBJL dalam mengasah kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Eksakta: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 5(2), 217-225.

Cahaya, I. M. E., Suryaningsih, N. M. A., Parwata, I. M. Y., & Poerwati, C. E. (2024). The influence of a guided inquiry learning model in improving students’ creative thinking abilities: A meta-analysis study. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 5(3), 376-384.

Chand, S. P. (2023). Constructivism in education: Exploring the contributions of Piaget, Vygotsky, and Bruner. International Journal of Science and Research (IJSR), 12(7), 274-278.

Dessani, Y., Wandi, W., & Gusmaneli, G. (2025). Strategi pembelajaran inkuiri dalam pendidikan agama Islam. Reflection: Islamic Education Journal, 2(2), 316-330.

Erni, E., Herpratiwi, H., & Handoko, H. (2023). The effect of inquiry-based physics E-LKPD on interests and learning outcomes of High School students in Bandar Lampung City. Inovasi Kurikulum, 20(2), 317-330.

Fatmawati, B., Jannah, B. M., & Sasmita, M. (2022). Students’ creative thinking ability through creative problem solving based learning. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(4), 2384-2388.

Fauzi, H., Farida, I., Sukmawardani, Y., & Irwansyah, F. S. (2019). The making of e-module based in inquiry on chemical bonding concept with representation ability oriented. Journal of Physics: Conference Series, 1402(5), 1-6.

Febrianingsih, F. (2022). Kemampuan berpikir kreatif siswa dalam memecahkan masalah matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 119-130.

Febrianti, K., & Mufit, F. (2024). Increasing students’ critical thinking skills through the inquiry learning model. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 10(1), 101-110.

Ginanjar, W. S., Utari, S., & Muslim, D. (2015). Penerapan model argument-driven inquiry dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan kemampuan argumentasi ilmiah siswa SMP. Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 20(1), 32-37.

Ibrahim, & Widodo, S. A. (2020). Advocacy approach with open-ended problems to mathematical creative thinking ability. Infinity Journal, 9(1), 93-102.

Kerans, G., Sanjaya, Y., Liliasari, L., & Ghanggo Ate, Y. (2024). Authentic-inquiry-project about Nyale on science teachers critical and creative thinking skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 13(4), 551-561.

Marfilinda, R., Nissa, A., Tulljanah, R., Rossa, R., Zuleni, E., Helmi, W. M., & Al-Mawla, M. A.-W. J. (2025). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap kreativitas belajar peserta didik pada pembelajaran IPA sekolah dasar. Journal of Education Research, 6(1), 34-42.

Maryani, N., Marlina, N., & Amelia, R. (2019). Upaya meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa SMK kelas X melalui pendekatan open ended pada materi trigonometri. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 21-27.

Munandar, W., & Palennari, M. (2024). Desain pembelajaran dengan tujuan untuk meningkatkan kreativitas siswa dengan inovatif dan aktif. Mutiara: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 3(1), 112-122.

Prasetiyo, M. B., & Rosy, B. (2020). Model pembelajaran inkuiri sebagai strategi mengembangkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(1), 109-120.

Putri, R. H., & Reinita. (2021). Perbedaan model inkuiri dan konvensional terhadap hasil belajar tema 3 di kelas V SD. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 237-246.

Putri, Y. A., & Zulyusri, Z. (2022). Meta-analisis pengaruh model project based learning terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada pembelajaran Biologi. Bioeduca: Journal of Biology Education, 4(2), 1-11.

Putri, Y. S., & Alberida, H. (2022). Keterampilan berpikir kreatif peserta didik kelas X tahun ajaran 2021/2022 di SMAN 1 Pariaman. Biodik, 8(2), 112-117.

Qomariyah, D. N., & Subekti, H. (2021). Analisis kemampuan berpikir kreatif: studi eksplorasi siswa di SMPN 62 Surabaya. Pensa: E-jurnal pendidikan sains, 9(2), 242-246.

Risti, Y., & Ain, S. Q. (2025). Pengaruh metode inkuiri terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada mata pelajaran IPA kelas V sekolah dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 227-235.

Rozali, D., Suyanti, R. D., & Dewi, R. (2024). Development of science LKPD based on inquiry training on HOTS-science literacy skills. Inovasi Kurikulum, 21(2), 1099-1112.

Suparmi, N. W. (2018). Hasil belajar pemahaman konsep dan berpikir kreatif siswa dalam pembelajaran inkuiri bebas dan inkuiri terbimbing. Journal of Education Technology, 2(4), 192-196.

Susilowati, Y., & Sumaji, S. (2021). Interseksi berpikir kritis dengan High Order Thinking Skill (HOTS) berdasarkan taksonomi Bloom. Jurnal Silogisme: Kajian Ilmu Matematika dan Pembelajarannya, 5(2), 62-71.

Torrance, E. (2023). God of the gaps or the god of “design and dominion”? Re-visiting Newton’S Theology. Zygon, 58(1), 64-78.

Wafa, A. S., Abdurrahmat, A. S., Nana, N., Hernawati, D., & Badriah, L. (2025). Profil keterampilan berpikir kreatif peserta didik pada pembelajaran Fisika. Edutech: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 5(1), 46-53.

Wahyuni, R., & Witarsa, R. (2023). Penerapan metode inkuiri untuk mengembangkan kemampuan berpikir kreatif siswa sekolah dasar. Journal of Education Research, 4(1), 203-209.

Warmadewi, I. A. P. (2022). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis literasi sains dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(2), 325-331.

Published

29-08-2025

How to Cite

Gea, S. H., & Manalu, K. (2025). Inquiry learning model effects on students’ creative thinking in sensory system material. Inovasi Kurikulum, 22(3), 1799-1810. https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.144

Similar Articles

1-10 of 57

You may also start an advanced similarity search for this article.