Development of digital books to improve Al-Qur’an reading fluency in high school students

Authors

  • Isnawati Amir Universitas Negeri Makassar Author
  • Nurhikmah H. Universitas Negeri Makassar Author
  • Abdul Hakim Universitas Negeri Makassar Author

DOI:

https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.131

Keywords:

Al-Qur’an, digital books, tajweed

Abstract

Technology is developing increasingly rapidly, both in terms of economics, tourism, social and even more so in the world of education. Technology can make it easier to do various things. Education in particular has made various efforts so that students can keep up with the times with developments in science, the provision of teaching materials, supportive learning media, and professional teaching staff. This research aims to identify the need for digital books, design digital books, and measure the level of validity, practicality, and effectiveness of digital books. The problem found during initial observations was that the books were used separately. Apart from that, the ability to read the Al-Qur'an in high school students is based on Islam, a memorization program with an easy method. Al-Qur’an learning has been carried out in previous schools but is still less effective for students' Al-Qur’an reading skills following the rules of good and correct recitation. This is because the time to study Tajwid material is limited. This research combines the Borg and Gall, Four-D, and ADDIE methods, which are focused on the development of digital books. The digital book developed was declared very valid by material and media experts. The level of practicality was measured from questionnaire responses by teachers and students, and from both assessments, it was stated to be very practical.

 

Abstrak

Teknologi yang semakin cepat mengalami perkembangan, baik dari segi ekonomi, pariwisata, sosial dan terlebih lagi dalam dunia pendidikan. Teknologi bisa membuat menjadi lebih mudah untuk melakukan berbagai hal. Pendidikan khususnya, telah melakukan berbagai upaya agar peserta didiknya bisa mengikuti zaman dengan perkembangan ilmu, penyediaan bahan ajar, media pembelajaran yang mendukung, serta tenaga pendidik yang profesional. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi kebutuhan buku digital, mendesain buku digital, mengukur tingkat validitas, kepraktisan dan keefektifan buku digital. Permasalahan yang ditemukan pada saat observasi awal adalah buku yang digunakan terpisah. Selain itu, kemampuan membaca Al-Qur’an pada peserta didik sekolah menengah atas yang berbasis Islam, program hafalan dengan metode yang mudah. Pembelajaran Al-Qur’an telah dilakukan di sekolah sebelumnya tetapi masih kurang efektif terhadap keterampilan membaca Al-Qur’an peserta didik yang sesuai dengan kaidah tajwid yang baik dan benar. Hal tersebut disebabkan karena waktu untuk mendalami materi tajwid terbatas. Penelitian ini menggabungkan metode Borg and Gall, Four-D, dan ADDIE yang difokuskan kepada pengembangan buku digital. Buku digital yang dikembangkan dinyatakan sangat valid oleh ahli materi dan media. Tingkat kepraktisannya diukur dari angket respons oleh guru dan peserta didik dan dari kedua penilaian dinyatakan sangat praktis.

Kata Kunci: Al-Qur’an; buku digital; tajwid

References

Amanullah, M. A. (2020). Pengembangan media pembelajaran flipbook digital guna menunjang proses pembelajaran di era revolusi industri 4.0. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 37-44.

Anis, M. Z. A., & Mardiani, F. (2022). Digitalisasi sumber belajar sejarah menyongsong pendidikan era 4.0. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, 7(2), 118-124.

Anisa, F. W., Fusilat, L. A., & Anggraini, I. T. (2020). Proses pembelajaran pada sekolah dasar. Nusantara, 2(1), 158-163.

Apriliyani S. W., & Mulyatna, F. (2021). Flipbook E-LKPD dengan pendekatan etnomatematika pada materi teorema phytagoras. Prosiding Seminar Nasional Sains, 2(1), 491-500.

Ashary, M. I. A., & Komara, D. A. (2022). Library human resources training through online-based service provider platform. Edulib, 12(1), 76-85.

Budiaman, B., Komarudin, K., Nuruddin, N., & Kustandi, C. (2021). Learning design on social studies through digital book in senior high school. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15(9), 154-166.

Chen, T. H. (2023). Is a video worth a thousand words? Enhancing second language reading comprehension through video-based e-book design and presentation. English Teaching and Learning, 47(1), 69-93.

Damayanti, A., & Yuliani, Y. (2023). The development of interactive e-book on plants growth and development materials to train digital literacy of students. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 12(3), 824-831.

Efendy, T. (2023). Konsep sistem among dalam pendidikan menurut Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1231-1242.

Fatah, A., & Hidayatullah, M. (2021). Penerapan metode yanbu’a dalam meningkatkan kefasihan membaca Al-Qur’an di Pondok Pesantren Darul Rachman Kudus. Jurnal Penelitian, 15(1), 169-206.

Fatma, H. (2021). Kreativitas peserta didik dalam pembelajaran dengan PJBL berbasis STEAM. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 7-14

Fitria, D., & Marlina, M. (2022). Implementasi metode qiro’ati dalam meningkatkan ketepatan membaca Al-Qur’an di TPQ Manba’ul Ulum Desa Sukaraja tahun 2022. Jupin (Jurnal Pendidikan Islam Nusantara), 1(1), 1-17

Hadiapurwa, A., Listiana, A., & Efendi, E. E. (2021). Digital flipbook as a learning media to improve visual literacy for 4th grade students at SDN Abdi Negara. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan, 10(1), 8-13.

Hsbollah, H. M., & Hassan, H. (2022). Creating meaningful learning experiences with active, fun, and technology elements in the problem-based learning approach and its implications. Malaysian Journal of Learning and Instruction (MJLI), 19(1), 147-181.

Ikrimah, A. L. M., Hadiapurwa, A., Rullyana, G., & Komara, D. A. (2023). The role of library facilities and infrastructure in increasing visitor visits. Literatify: Trends in Library Developments, 4(2), 94-110.

Khaira, H. S., Al Hafizh, M. F., Darmansyah, P. S. A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). Analysis of needs and teachers' perception towards business teaching materials at SMA Labschool UPI. Curricula: Journal of Curriculum Development, 2(2), 299-314.

Lee, S., Lee, J. H., & Jeong, Y. (2023). The effects of digital textbooks on students’ academic performance, academic interest, and learning skills. Journal of Marketing Research, 60(4), 792-811.

Maknum, J., Wahyudin, D., Rahmawati, Y., & Maosul,A. (2023). Development of a mobile learning-based digital flipbook for professional teacher education vocation programs. Jiptek: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik dan Kejuruan, 16(1), 37-44.

Martatiyana, D. R., Novita, L., & Purnamasari, R. (2022). Pengembangan bahan ajar flipbook manfaat energi kelas IV di sekolah dasar. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 44-57.

Meliyani, K., & Tirtayani, L. A. (2022). Buku digital berbasis literasi pada tema binatang untuk anak kelompok B taman kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10(1), 99-110.

Mustafa, P.S. & Roesdiyanto, R. 2021. Penerapan teori belajar konstruktivisme melalui model PAKEM dalam permainan bolavoli pada sekolah menengah pertama. Jendela Olahraga, 6(1), 50-65.

Nadawiyyah, H., & Anggraeni, D. (2021). Pengembangan media pembelajaran tajwid berbasis aplikasi Android. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1), 26-40.

Nasrul, N., Gani, H. A., & Hakim, A. (2024). An animated videos based on tajweed science to improve students' ability to read the Al-Qur'an. Journal of Research in Instructional, 4(2), 380-393.

Nasution, F., Anggraini, L. Y., & Putri, K. (2022). Pengertian pendidikan, sistem pendidikan sekolah luar biasa, dan jenis-jenis sekolah luar biasa. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 422-427.

Ningsih, N. P. D. U., Soenarto, S., & Sugiyono, S. (2020). Pengembangan dan pemberdayaan masyarakat Desa Temukus-Besakih, Karangasem, Bali untuk mendukung pariwisata berbasis desa wisata. Tataloka, 22(2), 212-221.

Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum merdeka untuk pemulihan krisis pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(2), 251-262.

Nuradni, N., Ibrahim, M. M., Syahriani, S., & Syamsul, S. (2023). Daya ingat belajar dengan teknik CAWAN PETRI (Catatan Warna-Warni Petunjuk Ringkasan) dan teknik catatan linear materi sistem pencernaan. Quagga: Jurnal Pendidikan dan Biologi, 15(1), 38-45.

Nurhikmah, N., Arnidah, A., & Hasfat, H. (2021). The development of multimedia-based digital simulation e-book for vocational schools. Journal of Educational Science and Technology (EST), 7(1), 84-96.

Prahani, B. K., Rizki, I. A., Nisa, K., Citra, N. F., Alhusni, H. Z., & Wibowo, F. C. (2022). Implementation of online problem-based learning assisted by digital book with 3D animations to improve student's physics problem-solving skills in magnetic field subject. JOTSE, 12(2), 379-396.

Rambe, A. A., & Rahma, F. (2020). Program pengenalan ilmu tajwid melalui media pembelajaran pohon ilmu. Maslahah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 105-115.

Realita, R., & Muzfira, I. (2021). Kefasihan membaca Al-Qur’an melalui kolaborasi metode iqra’ dan cantolan. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(3), 563-574.

Roemintoyo, R., & Budiarto, M. K. (2021). Flipbook as innovation of digital learning media: Preparing education for facing and facilitating 21st century learning. Journal of Education Technology, 5(1), 8-13.

Rosyiddin, A. A. Z., Fiqih, A., Hadiapurwa, A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). The effect of interactive PowerPoint media design on student learning interests. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 8(1), 12-24.

Setiani, N., Irbathy, S. A., Fahma, N., Purwanti, R. E., Roselani, S. A., & Wati, U. K. (2024). The dynamics of puberty and motivation to learn the Qur'an: A case study of adolescents at TPQ Ar Rosyid, Central Java. Bulletin of Pedagogical Research, 4(1), 119-127.

Setiawan, K., Nomi, A. S., & Winata, W. (2022). Pengembangan desain media pembelajaran berbasis Google Sites kepada guru pada pembelajaran daring di SMP Islam Harapan Ibu Jakarta-Selatan. Instruksional, 4(1), 73-82.

Sinaga, A. I., & Anas, N. (2023). Pengembangan media pembelajaran tajwid berbasis web untuk meningkatkan keterampilan membaca Al-Qur’an siswa. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 218-235.

Sinaga, N. N., & Qorib, M. (2023). Penerapan ilmu tajwid Al-Qur’an kepada siswa kelas VII di sekolah MTs Al-Jam’iyatul Washliyah Tembung. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 2(4), 439-443.

Suryana, E., Aprina, M. P., & Harto, K. (2022). Teori konstruktivistik dan implikasinya dalam pembelajaran. JIIP – Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7) 2070-2080.

Syafawani, U. R., & Prasetyo, T. (2024). Urgensi inovasi penggunaan teknologi dalam pendidikan: Analisis berdasarkan kajian literatur. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 3(2), 214-230.

Zein, D. N., Hadiapurwa, A., Wulandari, Y., & Komara, D. A. (2023). Implementation of monitoring and evaluation of BPI Bandung high school library. Tibanndaru: Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 7(2), 156-167.

Zuhri, M. S., Chusniyah, T., & Muslihati. (2023). Buku digital untuk pembelajaran di era society 5.0. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 95-105.

Published

29-08-2025

How to Cite

Amir, I., H., N., & Hakim, A. (2025). Development of digital books to improve Al-Qur’an reading fluency in high school students. Inovasi Kurikulum, 22(3), 1825-1838. https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.131

Similar Articles

11-20 of 51

You may also start an advanced similarity search for this article.