Analysis of elementary teachers’ challenges in implementing Kurikulum Merdeka in social studies

Authors

  • Rosvilani Saragih Universitas Negeri Medan Author
  • Restu Universitas Negeri Medan Author
  • Mulyono Universitas Negeri Medan Author

DOI:

https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.52

Keywords:

Kurikulum Merdeka, implementation, social studies learning, teacher challenges

Abstract

The implementation of the Kurikulum Merdeka in elementary schools requires teachers to have innovation and adaptation competencies, particularly in social studies learning. It emphasizes student-centered learning and allows teachers the freedom to choose learning methods and media. However, during its implementation, teachers face various challenges that need to be identified in order to improve the quality of learning. This study aims to describe the problems faced by teachers in implementing the Kurikulum Merdeka in social studies learning and examine the role of supervision at Gugus Dua Bintang Bayu Elementary School. The method used is a descriptive qualitative approach, with data collected through interviews, observations, questionnaires, and documentation involving teachers and the principal. The results indicate that the main challenges for teachers include low competency in learning innovation, limited understanding of the curriculum, lack of technology as a learning medium, difficulties in developing learning tools such as lesson plans and modules, and inadequate facilities and learning resources. Existing supervision is more administrative in nature and lacks ongoing practical guidance. These findings emphasize the importance of increasing teacher capacity and strengthening supervision for effective implementation of the Kurikulum Merdeka.

 

Abstrak

Penerapan Kurikulum Merdeka di sekolah dasar yang menuntut guru memiliki kompetensi inovasi dan adaptasi, khususnya dalam pembelajaran IPS menekankan pembelajaran berpusat pada murid dan memberi kebebasan pada guru dalam memilih metode dan media pembelajaran. Namun, pada pelaksanaannya guru dihadapi dengan berbagai tantangan yang perlu diidentifikasi untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan masalah yang dihadapi guru dalam implementasi Kurikulum Merdeka pada pembelajaran IPS serta mengkaji peran supervisi di SD Gugus Dua Bintang Bayu. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan pengumpulan data melalui wawancara, observasi, angket, dan dokumentasi yang melibatkan guru dan kepala sekolah. Hasil menunjukkan bahwa tantangan utama guru meliputi rendahnya kompetensi inovasi pembelajaran, pemahaman kurikulum yang terbatas, kekurangan teknologi sebagai media pembelajaran, kesulitan dalam menyusun perangkat pembelajaran seperti RPP dan modul, serta fasilitas dan sumber belajar yang kurang memadai. Supervisi yang ada lebih bersifat administratif dan kurang memberikan bimbingan praktis berkelanjutan. Temuan ini menegaskan pentingnya peningkatan kapasitas guru dan penguatan supervisi agar implementasi Kurikulum Merdeka berjalan efektif.

Kata Kunci: implementasi Kurikulum Merdeka; pembelajaran IPS; tantangan guru

References

Almarisi, A. (2023). Kelebihan dan kekurangan Kurikulum Merdeka pada pembelajaran sejarah dalam perspektif historis. Mukadimah: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(1), 111-117.

Alvarado, J. R., & Galigao, A. (2024). Assessing the effectiveness of curriculum implementation across selected countries. Pantao Journal, 3(4), 263-272.

Ananda, N., & Albina, M. (2025). Langkah-langkah efektif dalam penyusunan RPP dan modul ajar untuk pembelajaran yang berkualitas. Jurnal Media Akademik (JMA), 3(1). 1-17

Ariga, S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pasca pandemi COVID-19. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial dan Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2), 662-670.

Assyifa, T., & Hadi, M. S. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam pembelajaran bahasa Indonesia di SMP Muhammadiyah Al-Mujahidin Gunung Kidul. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(1), 12-25.

Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Rosdiana, S. P., & Fatirul, A. N. (2023). Pengembangan kurikulum merdeka dalam satuan pendidikan serta implementasi kurikulum merdeka pada pembelajaran abad 21. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 1(2), 56-67.

Damayanti, A. T., Pradana, B. E., Putri, B. P., & Laila, H. N. (2023). Literature review: Problematika kesiapan guru terhadap penerapan kurikulum merdeka. Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian, 1(1), 465-471.

Darlis, A., Sinaga, A. I., Perkasyah, M. F., Sersanawawi, L., & Rahmah, I. (2022). Pendidikan berbasis merdeka belajar. Journal Analytica Islamica, 11(2), 393-401

Elfira, E., Rasdiana, R., Fitrawati, F., Jasman, M. W., Reski, K., Anwar, A., & Enaldi, E. (2024). How does principal’s instructional leadership shape teacher performance mediated by teacher self-efficacy in Indonesian education context?. Frontiers in Education, 9(1), 1-14.

Erlistiana, D., Nawangsih, N., Aziz, F. A., Yulianti, S., & Setiawan, F. (2022). Penerapan kurikulum dalam menghadapi perkembangan zaman di Jawa Tengah. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 1-15.

Fatonah, S., Chasanah, U., & Lusiana, L. (2023). Implementation of the kurikulum merdeka in natural and social science learning to strengthen elementary students' independence. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 15(2), 243-266.

Intan, N., Dani, R., Suryati, S., & Adiansha, A. A. (2025). Analisis peran guru dalam pembelajaran berdiferensiasi di sekolah dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 4(1), 158-166.

Julaeha, S., Hadiana, E., & Zaqiah, Q. Y. (2021). Manajemen inovasi kurikulum: Karakteristik dan prosedur pengembangan beberapa inovasi kurikulum. Muntazam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 1-26.

Maulidia, L., Nafaridah, T., Ahmad, G., Ratumbuysang, M. F. N., & Sari, E. M. (2023). Analisis keterampilan abad ke-21 melalui implementasi kurikulum merdeka belajar di SMA Negeri 2 Banjarmasin. Prospek, 2(2), 127-133.

Mutia, N. B., & Admawati, H. (2023). Teachers' readiness to implement the kurikulum merdeka in the natural and social science learning. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 15(2), 267-290.

Nengsih, D., Febrina, W., Maifalinda, M., Junaidi, J., Darmansyah, D., & Demina, D. (2024). Pengembangan modul ajar kurikulum merdeka. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Pelatihan, 8(1), 150-158.

Nissa, A. A., & Suastra, I. W. (2023). Kurikulum merdeka dari perspektif filsafat pendidikan dan filosofi Ki Hajar Dewantara. Empiricism Journal, 4(2), 456-463.

Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk pemulihan krisis pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(2), 251-262.

Oktavia, F. T. A., & Qudsiyah, K. (2023). Problematika penerapan kurikulum merdeka belajar pada pembelajaran Matematika di SMK Negeri 2 Pacitan. Jurnal Edumatic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 14-23.

Pebriani, A. R., Diniyati, A. I., Aufa, M. F. N., & Mardiant, A. (2025). Enhancing accounting education through the Kurikulum Merdeka: Opportunities and challenges. Curricula: Journal of Curriculum Development, 4(1), 83-98.

Prasetia, I., Pratiwi, N., Harfiani, R., Sugesti, T., & Siregar, A. N. (2024). Teacher mobilisers: The power of leading learning and mobilising teacher communities. Frontiers in Education, 9(1), 1-12.

Purwati, E., & Arifin, Z. (2024). Evaluative study of the kurikulum merdeka learning system in Bandung Private Elementary Schools. Curricula: Journal of Curriculum Development, 2(2), 167-182.

Putri, Y. S., & Arsanti, M. (2022). Kurikulum Merdeka sebagai upaya pemulihan pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung IV, 4(1), 21-26.

Rizaldi, D. R., & Fatimah, Z. (2023). Merdeka curriculum: Characteristics and potential in education recovery after the COVID-19 pandemic. International Journal of Curriculum and Instruction, 15(1), 260-271.

Salsabila, N., Ihtisani, A. F., & Mufidah, I. Z. (2024). The future of education:“Freedom” as the foundation of the curriculum. Curricula: Journal of Curriculum Development, 3(1), 173-186.

Saputra, B., Simorangkir, G. V., Habibah, S., Chan, F., & Noviyanti, S. (2024). Konsep dasar ilmu pengetahuan sosial di sekolah dasar. Ainara Journal, 5(1), 50-56.

Sari‎, I., & Gumiandari, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka belajar pasca pembelajaran daring ‎di SMKN 2 Cirebon‎. Journal of Education and Culture, 2(3), 1-11.

Sephiawardani, N. A. (2024). Review of teacher readiness in implementing merdeka curriculum at public elementary schools. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 56(3), 533-542.

Septiana, W., Yahya, M., & Ernawati, E. (2024). Transformasi pembelajaran melalui implementasi kurikulum merdeka di era Society 5.0. Genius: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 33-40.

Sulianti, A., Hasanah, U., & Saila, N. (2024). Pengaruh perubahan kurikulum pendidikan terhadap motivasi belajar siswa. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(5), 6168-6176.

Sullanmaa, J. (2024). Relationships between change management, knowledge sharing, and teachers’ perceptions of national core curriculum reform. Journal of Educational Change, 25(2), 215-236.

Sulton, M. S. B., & Maunah, B. (2022). Problematika guru di sekolah. Nusra: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 226-246.

Tarso, T., Surya, P., Efendi, R. A., & Mala, R. (2025). Principal supervision in enhancing middle school teachers' professionalism. Curricula: Journal of Curriculum Development, 4(1), 341-356.

Trisdiono, H. (2023). Pembelajaran aktif dan berpusat pada siswa sebagai jawaban atas perubahan kurikulum dan pelaksanaan pembelajaran di sekolah dasar. Widyaiswara LPMP D.I. Yogyakarta, 1(1), 1-13.

Ulfadhilah, K. (2024). Inovasi pembelajaran dalam penerapan kurikulum merdeka di sekolah dasar negeri. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 3(1), 29-35.

Wulandari, T., & Nawangsari, N. A. F. (2024). Project-based learning in the merdeka curriculum in terms of primary school students’ learning outcomes. Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 31-42.

Yogi, Y. I. (2025). Analisis kesulitan guru dalam menerapkan pembelajaran berdiferensiasi di kelas inklusif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 97-108.

Published

28-11-2025

Similar Articles

21-30 of 84

You may also start an advanced similarity search for this article.