The effect of using organ system board media on IPAS learning outcomes of 5th-grade elementary school

Authors

  • Fahda Bintang Maulidina Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka Author
  • Desak Made Darmawati Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka Author

DOI:

https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.139

Keywords:

IPAS, learning outcomes, organ system board

Abstract

The low learning outcomes of students in the topic of the human digestive system in the IPAS subject of grade 5 at SDN Jatimurni VI Bekasi serve as the background for this study. The use of the organ systems board as a learning medium is proposed to improve students' conceptual understanding and learning outcomes. This study aims to examine the effect of using the the organ systems board media on IPAS learning outcomes of 5th-grade students. The research employed a quantitative method with a quasi-experimental design involving two classes: an experimental class using the organ systems board media and a control class without it. Both groups were given pre-tests and post-tests. The results showed a significant difference in the average learning outcomes between the experimental and control classes. The post-test mean score of the experimental class was higher than that of the control class. It is concluded that the use of the the organ systems board media has a significant positive effect on the IPAS learning outcomes of 5th-grade students at SDN Jatimurni VI Bekasi.

 

Abstrak

Rendahnya hasil belajar peserta didik dalam materi sistem pencernaan manusia pada mata pelajaran IPAS kelas 5 SDN Jaimurni VI Bekasi menjadi latar belakang dalam penelitian ini. Untuk mengatasi permasalahan tersebut, media pembelajaran papan sistem organ diusulkan sebagai solusi untuk meningkatkan pemahaman konsep dan hasil belajar peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan media papan sistem organ terhadap hasil belajar IPAS peserta didik kelas 5 SDN Jatimurni VI Bekasi. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan desain quasi experimental design yang melibatkan dua kelas, yaitu kelas eksperimen yang menggunakan media papan sistem organ dan kelas kontrol yang tidak menggunakan papan sistem organ. Kedua kelas diberikan instrumen pretest dan post test. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan signifikan antara nilai rata-rata hasil belajar kelas eksperimen dan kelas kontrol. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa penggunaan media papan sistem organ memberikan pengaruh signifikan terhadap peningkatan hasil belajar IPAS peserta didik kelas 5 SDN Jatimurni VI Bekasi.

Kata Kunci: IPAS; hasil belajar; papan sisem organ

References

Afrilia, L., Neviyarni, Arief, D., & Amini, R. (2022). Efektivitas media pembelajaran berbasis video animasi untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik kelas IV sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 710-721.

Akmal & Syarifuddin, H. (2024). Penerapan media papan interaktif dalam meningkatkan minat belajar peserta didik pada mata pelajaran teks argumentasi di SMKN 3 Gowa. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(3), 519-530.

Anastasia, G. & Rindrayani, S. R. (2025). Metodologi penelitian quasi eksperimen. Adiba: Journal of Education, 5(2), 183-192.

Arsyad, M., Mujahiddin, M., & Syakhrani, A. W. (2024). The efficiency of using visual learning media in improving the understanding of science concepts in elementary school students. Indonesian Journal of Education (INJOE), 4(3), 775-787.

Astiti, N. D., Mahadewi, L. P. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor yang mempengaruhi hasil belajar IPA. Mimbar Ilmu, 26(2), 193-203.

Barkah, L., Rini, C. P., & Amaliyah, A. (2022). Analisis pemahaman konsep IPA siswa kelas IV SDN Kalideres 09 Pagi. Berajah Journal, 2(2), 287-292.

Cahyani, A. (2024). Improving science learning outcomes for class V students of SDN 2 Talesan with the implementation of the PJBL learning model through. Jurnal Jarlitbang: Jaringan Penelitian Pengembangan Penerapan Inovasi Pendidikan, 9(2), 137-144.

Daniyati, A., Saputri, I. B., Wijaya, R., Septiyani, S. A., & Setiawan, U. (2023). Konsep dasar media pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(1), 282-294.

Fadhila, N., Rezkita, S., & Djufri, E. (2024). Media board game “SICERIA ” dalam pembelajaran IPAS kelas V sekolah dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 11(1), 89-102.

Fadilah, A., & Kanya, N. A. (2023). Pengertian media, tujuan, fungsi, manfaat dan urgensi media pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1-7.

Fernando, Y., Andriani, P. & Syam, H. (2024). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Alfihris : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61-68.

Hafshari, N. D., & Arini, N. W. (2023). Pengembangan media papan sipat-siput pada pembelajaran matematika untuk siswa kelas III sekolah dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 467-479.

Husna, K., & Supriyadi, S. (2023). Peranan manajeman media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 4(1), 981-990.

Istidah, A., Suherman, U., & Holik, A. (2022). Peningkatan hasil belajar IPA tentang materi sifat-sifat cahaya melalui metode discovery learning. Jurnal Pendiidkan Indonesia: Teori, Penelitian dan Inovasi, 2(1), 31-40.

Kusumasari, P. R., Margunayasa, I. G., & Lasmawan, I. W. (2024). Game edukasi berbasis pembelajaran berdiferensiasi pada materi sistem pencernaan manusia kelas V SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 7(1), 172-184.

Lubis, L. H., Febriani, B., Yana, R. F., Azhar, A., & Darajat, M. (2023). The use of learning media and its effect on improving the quality of student learning outcomes. International Journal Of Education, Social Studies, And Management (IJESSM), 3(2), 7-14.

Masithoh, A. (2022). Pengaruh model pembelajaran jigsaw menggunakan media flipbook terhadap hasil belajar IPS kelas V SD. Jurnal Belaindika (Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan), 4(1), 21-27.

Muryaningsih, S. (2021). Media pembelajaran berbahan loose part dalam pembelajaran eksak di MI Kedungwuluh Lor. Jurnal Khazanah Pendidikan, 15(1), 84-91.

Ningsih, N. F., Suharni, S., Nial, P., Nasharuddin, N. (2025). Pengembangan media papan tempel pada materi struktur dan fungsi organ hewan dan tumbuhan untuk siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Inovasi Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 2(2), 132-138.

Nurhasanah, S. (2022). Pengembangan media pembelajaran papan pintar pada mata pelajaran IPA kelas IV SD negeri rejosari. Linggau Journal Science Education (LJSE), 2(2), 174-183.

Puspa, K. C. D & Suniasih, N. W. (2022). Media pembelajaran game edukasi berbasis website pada muatan IPA materi sistem pencernaan manusia kelas V SD. Jurnal Media dan Teknologi Pendidikan, 2(1), 32-40.

Putra, R. P., & Surakarta, U. (2024). Objek evaluasi hasil belajar pendidikan agama Islam analisis taksonomi Bloom (kognitif, afektif, psikomotorik). Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 18-26.

Qasserras, L. (2024). The role of visual learning aids across diverse learning styles in high school education. European Journal of Applied Linguistics Studies, 7(2). 68-81.

Ramadhan, R., Rezki, B., & Prasetyo, T. (2024). Pembelajaran IPAS pada proses belajar sekolah dasar kelas 4. Karimah Tauhid, 3(7), 7457-7464.

Rohima, N. (2023). Penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan belajar pada siswa. Seri Publikasi Pembelajaran, 1(1), 1-12.

Rosyiddin, A. A. Z., Fiqih, A., Hadiapurwa, A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). The effect of interactive PowerPoint media design on student learning interests. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 8(1), 12-24.

Sa’diyah, H., Aini, S., & Fajari, L. E. W. (2023). The effect of disciplinary board learning media based on the problem-based learning on the students' discipline and responsibility character improvement. International Journal of Education, Information Technology and Others (IJEIT), 6(2), 427-437.

Salsabila, U. H., Nabil, S. M., Arrashid, M. R., & Sari, R. (2023). Optimasi google drive sebagai media pembelajaran pendidikan agama islam. Jurnal Wahana Pendidikan, 10(1), 105-116.

Sulhan, S. (2020). Penerapan model pembelajaran make a match untuk meningkatkan hasil belajar IPA materi organ peredaran darah dan fungsinya. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 1-8.

Syavira, N. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis PowerPoint interaktif materi sistem pencernaan manusia untuk siswa kelas V SD. Optika: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 84-93.

Wahyuni, R., & Nasution, H. A. (2024). Penggunaan media papan pintar terhadap hasil belajar matematika peserta didik SD. Algoritma Journal of Mathematics Education (AJME), 6(2), 165-175.

Wasiyah, W., Mariati, M., Fitriana, Y., & Bakara, T. (2023). Efektivitas penggunaan media pembelajaran terhadap aktivitas mengajar guru di kelas. Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 205-212.

Winda, P., Pangestu, W. T., & Malaikosa, Y. M. L. (2022). Pengaruh penggunaan media pop-up book terhadap hasil belajar siswa kelas V di sekolah dasar. Jurnal Holistika, 6(1), 1-7.

Published

29-08-2025

How to Cite

Maulidina, F. B., & Darmawati, D. M. (2025). The effect of using organ system board media on IPAS learning outcomes of 5th-grade elementary school. Inovasi Kurikulum, 22(3), 1447-1458. https://doi.org/10.64014/jik.v22i3.139

Similar Articles

41-50 of 56

You may also start an advanced similarity search for this article.