Development of a science literacy-based e-module for elementary school students

Authors

  • Rani Ardianti Universitas Islam Riau Author
  • Putri Octa Hadiyanti Universitas Islam Riau Author

DOI:

https://doi.org/10.64014/jik.v22i4.182

Keywords:

e-module, elementary school, science literacy

Abstract

Students’ understanding of science concepts often encounters difficulties due to their abstract nature, including the topic of the respiratory system, which impacts students’ low interest in learning and their science literacy skills. To overcome these challenges, innovative, communicative, and child-friendly learning media are needed. This study aims to develop a science literacy-based e-module on the respiratory system that can serve as an alternative medium for science learning among fifth-grade elementary school students. The research method employed was a research and development approach, utilizing the ADDIE model, with a primary focus on the development stage. The research subjects consisted of a material expert, a language expert, a media expert, one teacher, and six students in a limited trial. Data collection instruments included validation sheets and response questionnaires. The analysis technique employed a descriptive approach, utilizing both qualitative and quantitative methods. The results showed that the developed science literacy-based e-module is feasible for use in learning. Teachers and students provided positive responses, stating that the e-module helped explain the concept of the respiratory system more clearly, systematically, and understandably. Thus, the science literacy-based e-module on the respiratory system is considered effective as a learning medium that supports the strengthening of science literacy while enhancing students’ understanding of scientific concepts in elementary school.

 

Abstrak

Pemahaman murid terhadap materi sains seringkali menghadapi kendala karena sifatnya yang abstrak, termasuk pada materi sistem pernapasan, sehingga berdampak pada rendahnya minat belajar dan keterampilan literasi sains murid. Untuk mengatasi permasalahan tersebut, diperlukan media pembelajaran yang inovatif, komunikatif, dan sesuai dengan karakteristik anak. Penelitian ini bertujuan mengembangkan e-modul berbasis literasi sains pada materi sistem pernapasan yang dapat digunakan sebagai media alternatif dalam pembelajaran IPA di kelas V sekolah dasar. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan dengan model ADDIE yang dibatasi sampai tahap pengembangan. Subjek penelitian terdiri atas ahli materi, ahli bahasa, ahli media, seorang guru, serta enam murid pada uji coba terbatas. Instrumen pengumpulan data berupa lembar validasi dan angket respons, sedangkan teknik analisis dilakukan secara deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa e-modul berbasis literasi sains yang dikembangkan layak digunakan dalam pembelajaran. Guru dan murid memberikan respons positif karena e-modul ini membantu menjelaskan konsep sistem pernapasan secara lebih jelas, sistematis, dan mudah dipahami. Dengan demikian, e-modul berbasis literasi sains pada materi sistem pernapasan dinyatakan efektif sebagai salah satu media pembelajaran yang mendukung penguatan literasi sains sekaligus meningkatkan pemahaman murid terhadap konsep-konsep sains di sekolah dasar.

Kata Kunci: e-modul; literasi sains; sekolah dasar

References

Abrori, F. M., Lavicza, Z., & Anđić, B. (2023). Constructing socio-scientific issue literacy through comics in learning apperception for elementary school students. Studies in Comics, 14(2), 281-310.

Ashary, M. I. A., & Komara, D. A. (2022). Library human resources training through online-based service provider platform. Edulib, 12(1), 76-85.

Azizah, L. N., & Irianto, S. (2024). Analisis profiling dan gaya belajar peserta didik kelas v Sekolah Dasar Negeri 2 Bojongsari. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(3), 310-323.

Bantani, R. A., Berlian, L., & Kurniasih, S. (2024). Pengembangan e-modul tema kemagnetan dan pemanfaatannya dalam produk teknologi untuk melatih kemampuan berpikir kreatif siswa. Eduproxima (Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA), 6(3), 1053-1066.

Efendi, R., Filahanasari, E., & Gunawan, M. (2024). Pengembangan e-modul berbasis literasi sains IPAS materi harmoni dalam ekositem di kelas V SDN 11 Sitiung. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(3), 313-329.

Eryuni, E. R. (2023). Pentingnya literasi dalam menumbuhkan nilai-nilai karakter di era digital. Jurnal Kependidikan, 7(2), 67-73.

Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108-116.

Herdiana, L. E., Sunarno, W., & Indrowati, M. (2021). Studi analisis pengembangan e-modul IPA berbasis inkuiri terbimbing dengan sumber belajar potensi lokal terhadap kemampuan literasi sains. Inkuiri: Jurnal Pendidikan IPA, 10(2), 89-98.

Herlina, E., & Abidin, Z. (2024). Development of interactive e-modules to improve students’ scientific literacy abilities: A literature review. Jurnal Mangifera Edu, 8(2), 74-87.

Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi hasil PISA (the programme for international student assesment): Upaya perbaikan bertumpu pada pendidikan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 4(1), 30-41.

Humairah, L. P., & Wahyuni, S. (2024). Pengembangan e-modul IPA berbasis flipbook digital untuk meningkatkan literasi sains siswa SMP. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 14(1), 26-34.

Ismaniati, C., & Iskhamdhanah, B. (2023). Development of interactive E-modules to increase learning motivation and science literacy in elementary school students. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 8(1), 156-173.

Juliana, R., Witarsa, R., & Masrul, M. (2023). Penerapan gerakan literasi terhadap kemampuan literasi sains dan literasi membaca di sekolah dasar. Journal of Education Research, 4(3), 951-956.

Kaniyah, Y., Purnamasari, I., & Siswanto, J. (2022). Pengembangan E-Modul pembelajaran IPA berbasis problem based learning untuk meningkatkan kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Kualita Pendidikan, 3(2), 101-108.

Kem, D. (2022). Personalised and adaptive learning: Emerging learning platforms in the era of digital and smart learning. International Journal of Social Science and Human Research, 5(2), 385-391.

Khaira, H. S., Al Hafizh, M. F., Darmansyah, P. S. A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). Analysis of needs and teachers' perception towards business teaching materials at SMA Labschool UPI. Curricula: Journal of Curriculum Development, 2(2), 299-314.

Komara, D. A., & Hadiapurwa, A. (2023). Improving literacy of junior high school students through revitalization of library in kampus mengajar IV activities. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 7(1), 143-152.

Kristina, H., Vitasari, M., & Taufik, A. N. (2022). Pengembangan e-modul berbasis literasi sains tema ayo siaga bencana untuk melatih kemandirian belajar siswa SMP. Pendipa Journal of Science Education, 6(3), 754-763.

Kumbar, S., Pursnani, V. K., Patil, A. T., Paranna, S., Bhurke, R. R., & Prakash, A. (2023). Evaluate the perspective of the concrete operational stage of Piaget’s theory and its correlation with tell–show–do: A comparative study. Journal of Scientific Dentistry, 13(2), 41-44

Kurniawati, T. D., Akhdinirwanto, R. W., & Fatmaryanti, S. D. (2021). Pengembangan e-modul menggunakan aplikasi 3d pageflip professional untuk meningkatkan kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (JIPS), 2(1), 32-41.

Laili, I. (2019). Efektivitas pengembangan e-modul project based learning pada mata pelajaran instalasi motor listrik. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3), 306-315.

Lapebridinsi, C., & Mustika, D. (2025). Development of science literacy-based animated video media for IPAS. Inovasi Kurikulum, 22(3), 1619-1634.

Lastri, Y. (2023). Pengembangan dan pemanfaatan bahan ajar e-modul dalam proses pembelajaran. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1139-1146.

Latip, A. (2022). Penerapan model ADDIE dalam pengembangan multimedia pembelajaran berbasis literasi sains. Diksains: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains, 2(2), 102-108.

Mahendri, R. P., Amanda, M., Latifah, U., & Rawas, S. (2023). Development of interactive flipbook-based e-module for teaching algorithms and basic programming in higher education. Journal of Hypermedia and Technology-Enhanced Learning, 1(1), 1-17.

Muntari, M., Rahmayanti, B. F., & Andayani, Y. (2024). Effectiveness of Socio-Scientific Issue (SSI) based science e-modules to increase students' scientific literacy. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(4), 1901-1906.

Muzijah, R., Wati, M., & Mahtari, S. (2020). Pengembangan e-modul menggunakan aplikasi exe-learning untuk melatih literasi sains. Jurnal ilmiah pendidikan fisika, 4(2), 89-98.

Nuriana, R., & Hotimah, I. H. (2023). Penerapan meaningful learning dalam pembelajaran sejarah. Jambura History and Culture Journal, 5(1), 1-15.

Nuro, F. R. M. A., Suwandayani, B. I., & Majid, I. N. (2020). Penerapan literasi sains di kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 8(2), 179-187.

Qorib, M. (2024). Analysis of differentiated instruction as a learning solution in student diversity in inclusive and moderate education. International Journal Reglement and Society (IJRS), 5(1), 43-55.

Rani, A., & Budiarso, A. S. (2025). Pengembangan e-modul berbasis literasi sains kolaboratif untuk siswa di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 12(2), 153-166.

Safitri, D., & Sari, P. M. (2023). Pengembangan e-modul berbasis kemampuan literasi sains pada pembelajaran IPA bagi siswa kelas v sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1571-1585.

Satriani, E., Idayani, A., & Kadar, D. P. (2025). EFL lecturers’ method for synchronous and asynchronous learning through moodle on intensive reading course. J-SHMIC: Journal of English for Academic, 12(1), 31-44.

Sesanti, N. R., & Wahyuningtyas, D. T. (2022). Inovasi e-modul berbasis literasi sains dan numerasi. Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar, 2(2), 109-119.

Sidiq, R. (2020). Pengembangan e-modul interaktif berbasis android pada mata kuliah strategi belajar mengajar. Jurnal pendidikan sejarah, 9(1), 1-14.

Published

28-11-2025

Similar Articles

21-30 of 64

You may also start an advanced similarity search for this article.