Metaverse as transformation and innovation in education in the digital era
Keywords:
digital era, digital transformation, educational innovation, metaverseAbstract
In overcoming a learning process that students are less interested in, it is necessary to have learning media that attracts students' interest through existing developments, one of which is the Metaverse. The development of the Metaverse has contributed a lot to the progress of information and communication technology in the educational context, so this indirectly directly encourages transformation and adaptation of more exciting and innovative learning. This research aims to identify the use of the Metaverse as innovation and transformation in education. The method used in this research is a systematic literature review to identify, evaluate, and interpret studies related to the Metaverse, such as educational transformation and innovation in the digital era. The manuscripts reviewed in this research were 11 studies that focused on the Metaverse in learning. Based on the literature review, the research results show several positive implications of implementing the Metaverse in a learning context. Overall, the use of the Metaverse in education has had consequences for the development process of students, from increasing understanding to developing skills, as well as stimulating motivation and social interaction.
Abstrak
Dalam mengatasi proses pembelajaran yang kurang diminati peserta didik, diperlukan adanya media pembelajaran yang menarik minat peserta didik dan sesuai dengan perkembangan yang ada, salah satunya adalah Metaverse. Perkembangan Metaverse telah banyak memberikan kontribusi terhadap kemajuan teknologi informasi dan komunikasi pada konteks pendidikan, sehingga hal ini secara tidak langsung mendorong untuk melakukan transformasi dan adaptasi pembelajaran yang lebih menarik dan inovatif. Tujuan penelitian ini adalah mengidentifikasi penggunaan Metaverse sebagai inovasi dan transformasi dalam pendidikan. Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Systematic Literature Review untuk mengenali, mengevaluasi, dan menginterpretasikan studi yang terkait dengan Metaverse sebagai transformasi dan inovasi pendidikan di era digital. Naskah yang ditelaah dalam penelitian ini adalah 11 studi yang mana berfokus pada Metaverse dalam pembelajaran. Berdasarkan kajian literatur yang telah dilakukan, hasil penelitian menunjukkan beberapa implikasi positif dari penerapan Metaverse dalam konteks pembelajaran. Secara keseluruhan, penggunaan Metaverse dalam pendidikan telah memberikan implikasi proses perkembangan peserta didik, mulai dari peningkatan pemahaman hingga pengembangan keterampilan, serta merangsang motivasi dan interaksi sosial.
Kata Kunci: era digital; inovasi pendidikan; metaverse; transformasi digital
References
Afrianto, A. (2018). Being a professional teacher in the era of industrial revolution 4.0: Opportunities, challenges and strategies for innovative classroom practices. English Language Teaching and Research, 2(1), 1-13.
Buchari, A. (2018). Peran guru dalam pengelolaan pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra', 12(2), 106-124.
Dahan, N. A., Al-Razgan, M., Al-Laith, A., Alsoufi, M. A., Al-Asaly, M. S., & Alfakih, T. (2022). Metaverse framework: A case study on E-Learning Environment (ELEM). Electronics, 11(10), 1-13.
Endarto, I. A., & Martadi, M. (2022). Analisis potensi implementasi Metaverse pada media edukasi interaktif. Barik, 4(1), 37-51.
Fauzan, M. A. N., & Priowirjanto, E. S. (2023). Metaverse dalam pembuatan dan penggunaannya: Kegiatan Metaverse di bidang bisnis online dan pengaturannya di Indonesia. Comserva: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 3(1), 48-54.
Fauzian, R. (2022). Metaverse dan pembelajaran sejarah kebudayaan Islam di madrasah: Tantangan dan peluang. Madaris: Jurnal Guru Inovatif, 2(1), 27-37.
Girvan, C. (2018). What is a virtual world? Definition and classification. Educational Technology Research and Development, 66(5), 1087-1100.
Hadi, D. S., Jentama, G., Adisty, M. H., & Sutabri, T. (2024). Aspek keamanan dan privasi dalam lingkungan Metaverse. Kohesi: Jurnal Sains dan Teknologi, 2(2), 1-10.
Hambali, Y. A., Putra, R. R. J., & Wahyudin, W. (2023). Implementasi Metaverse menggunakan aplikasi Gather Town untuk pendidikan jarak jauh dengan pendekatan virtual learning environment. Information System For Educators And Professionals: Journal of Information System, 7(2), 163-172.
Hapidz, F., Akbar, F. M., Maulidi, W. K., Siburian, R. M., & Puspitasari, H. (2022). Pemberdayaan teknologi Metaverse bagi kelangsungan dunia pendidikan. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1738-1747.
Hasriadi, H. (2022). Metode pembelajaran inovatif di era digitalisasi. Jurnal Sinestesia, 12(1), 136-151.
Herlim, L. D. (2023). Praktik Metaverse dalam pendidikan agama Kristen. Manthano: Jurnal Pendidikan Kristen, 2(2), 94-106.
Hollensen, S., Kotler, P., & Opresnik, M. O. (2022). Metaverse–the new marketing universe. Journal of Business Strategy, 44(3), 119-125.
Hwang, G. J., & Chien, S. Y. (2022). Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3(1), 1-6.
Inceoglu, M. M., & Ciloglugil, B. (2022, July). Use of Metaverse in education. In International conference on computational science and its applications (pp. 171-184). Cham: Springer International Publishing.
Iriansyah, H. S. (2020). Penerapan model pembelajaran project citizen untuk meningkatkan critical thinking mahasiswa. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 4(1), 62-72.
Isnain, A. R., Putra, A. D., & Setiawansyah, S. (2023). Pengenalan teknologi Metaverse untuk siswa SMK Budi Karya Natar. Journal of Engineering and Information Technology for Community Service, 1(3), 132-136.
Iswanto, N. I. P., Widhiantoro, D., Munawar, Z., & Komalasari, R. (2022). Pemanfaatan Metaverse di bidang pendidikan utilization of Metaverse in education. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi (e-Journal), 9(1), 44-52.
Kauchak, D., & Eggen, P. (2012). Learning and teaching. Pearson
Larasati, I., Yusril, A. N., & Al Zukri, P. (2021). Systematic literature review analisis metode agile dalam pengembangan aplikasi mobile. Sistemasi, 10(2), 369-380.
Lin, H., Wan, S., Gan, W., Chen, J., & Chao, H. C. (2022, December). Metaverse in education: Vision, opportunities, and challenges. In 2022 IEEE International Conference on Big Data (Big Data) (pp. 2857-2866). IEEE.
Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486-497.
Nugraha, R., & Purwati, A. (2023). Peluang pasar metaverse tourism pada objek wisata museum di Jakarta. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(11), 486-503.
Pustikayasa, I. M., Permana, I., Kadir, F., Zebua, R. S. Y., Karuru, P., Husnita, L., ... & Suryani, I. (2023). Transformasi pendidikan: Panduan praktis teknologi di ruang belajar. Sonpedia Publishing Indonesia.
Rachmadtullah, R., Setiawan, B., Wasesa, A. J. A., & Wicaksono, J. W. (2022). Monograf pembelajaran interaktif dengan Metaverse. Eureka Media Aksara.
Riyanto, R. (2023). Metaverse learning design in increasing student understanding in distance education programs. Indonesian Journal of Cyber Education, 1(2), 1-14.
Roy, R., Babakerkhell, M. D., Mukherjee, S., Pal, D., & Funilkul, S. (2023). Development of a framework for Metaverse in education: A systematic literature review approach. IEEE Access.
Said, S. (2023). Peran teknologi digital sebagai media pembelajaran di era abad 21. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan dan Ekonomi, 6(2), 194-202.
Setiadi, A., Yuliatmojo, P., & Nurhidayat, D. (2018). Pengembangan aplikasi android untuk pembelajaran Pneumatik. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Elektronika (JVoTE), 1(1), 1-5.
Setiawan, D. (2022). Analisis potensi Metaverse pada dunia pendidikan di Indonesia. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 4606-4610.
Siswanto, S. (2010). Systematic review sebagai metode penelitian untuk mensintesis hasil-hasil penelitian (sebuah pengantar). Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 13(4), 326-333.
Sulistianingsih, A. S., Rohman, M., & Sutadji, E. (2022). Pengalaman game yang menyenangkan untuk mengidentifikasi tipe dunia Metaverse sebagai model pembelajaran yang inovatif. Steam Engineering, 4(1), 44-54.
Sutopo, A. H. (2023). Metaverse dalam pendidikan. Topazart.
Syahrul, M., & Baidarus, B. (2023). Potensi dan hambatan Metaverse di era terkini. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 7(3), 1452-1460.
Trisnawati, T. (2024). Meningkatkan pemahaman materi text berita (news item text) melalui model penyiaran metaverse di kelas XII. Nusantara Science and Technology Proceedings, 14(1), 220-232
Yang, W. (2022). Artificial intelligence education for young children: Why, what, and how in curriculum design and implementation. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3(1), 1-7.
Yuda, U. W., Rhamadani, M., Pratama, M. B., & Sutabri, T. (2024). Implementasi Metaverse pada proses pembelajaran. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 2(1), 115-121.
Yulia, A., Juwandani, E., & Mauliddya, D. (2020). Model pembelajaran kooperatif learning. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multi Disiplin, 3(1), 223 - 227
Yuniansyah, Y., & Handayani, F. S. (2023). Analisis user experience terhadap ruang kelas berbasis Metaverse menggunakan spatial.io. JSR: Jaringan Sistem Informasi Robotik, 7(2), 263-269.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Natasya Fitria Gunawan, Aldi Septian Parhana, Rifan Miftahul Fazri (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.