Utilization of the metaverse in the context of interactive learning

Authors

  • Miftahul Khaira Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Dimas Chandrasekha Lesmana Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Putri Agustina Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Dimas Saputra Universitas Pendidikan Indonesia Author

Keywords:

educational transformation, interactive learning, interactive learning media, metaverse

Abstract

In the rapidly developing digital era, the metaverse is increasingly becoming an integral part of human life, including in the world of education. Metaverse, as a three-dimensional virtual world, has great potential to change the learning paradigm into immersive and engaging interactive experiences. The use of the metaverse in interactive learning has become an interesting focus of exploration, along with advances in virtual reality and augmented reality technology. This opens the door to the exploration of new concepts through simulations, educational games, and global collaboration, freeing learning from the limitations of the conventional classroom. Engaging learning experiences, hands-on simulations in virtual environments, and global collaboration are the advantages of interactive learning through the metaverse. The literature review covers various types of metaverses, their potential in learning, their implementation in economic education, and interactive learning media based on Articulate Storyline 3. Although metaverses have a positive impact in improving the learning experience, ethical challenges such as accessibility, data security, and inclusivity need to be considered. The research results show that, although the metaverse opens a dynamic and exciting new era in digital education, certain limitations must be carefully addressed to ensure that the use of the metaverse in education provides maximum benefits for all students.

 

Abstrak

Dalam era digital yang berkembang pesat, metaverse semakin menjadi bagian integral dari kehidupan manusia, termasuk dalam dunia pendidikan. Metaverse, sebagai dunia maya tiga dimensi, memiliki potensi besar untuk mengubah paradigma pembelajaran menjadi pengalaman interaktif yang mendalam dan menarik. Pemanfaatan metaverse dalam pembelajaran interaktif menjadi fokus eksplorasi yang menarik, seiring dengan kemajuan teknologi virtual reality dan augmented reality. Ini membuka pintu untuk eksplorasi konsep baru melalui simulasi, permainan edukatif, dan kolaborasi global, membebaskan pembelajaran dari keterbatasan ruang kelas konvensional. Pengalaman pembelajaran yang menarik, simulasi praktik langsung dalam lingkungan virtual, dan kolaborasi global menjadi keuntungan pembelajaran interaktif melalui metaverse. Tinjauan literatur mencakup berbagai jenis metaverse, potensinya dalam pembelajaran, implementasinya dalam pendidikan ekonomi, dan media pembelajaran interaktif berbasis Articulate Storyline 3. Meskipun metaverse memberikan dampak positif dalam meningkatkan pengalaman belajar, tantangan etika seperti aksesibilitas, keamanan data, dan inklusivitas perlu diperhatikan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, meskipun metaverse membuka era baru dalam pendidikan digital yang dinamis dan menarik, keterbatasan tertentu harus diatasi dengan cermat untuk memastikan bahwa penggunaan metaverse dalam pendidikan memberikan manfaat yang maksimal bagi seluruh peserta didik.

Kata Kunci: media pembelajaran interaktif; metaverse; pembelajaran interaktif; transformasi pendidikan

References

Agustini, K., Putrama, I. M., Wahyuni, D. S., & Mertayasa, I. N. E. (2023). Applying gamification technique and virtual reality for prehistoric learning toward the metaverse. International Journal of Information and Education Technology, 13(2), 247-256.

Anyan, A. (2023). Implementasi pembelajaran jarak jauh dengan teknologi augmented reality di sekolah menengah. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 1215-1221.

Ariandini, N., & Hidayati, A. (2023). Pembelajaran adaptif dalam Kurikulum Merdeka: Integrasi teori behavioristik, kognitif, dan konstruktivis dalam teknologi pendidikan. Jurnal Kependidikan Media, 12(3), 158-164.

Aulia, B. W., Rizki, M., Prindiyana, P., & Surgana, S. (2023). Peran krusial jaringan komputer dan basis data dalam era digital. Jurnal Sistem Informasi dan Teknologi Informasi, 1(1), 9-20.

Chua, H. W., & Yu, Z. (2024). A systematic literature review of the acceptability of the use of Metaverse in education over 16 years. Journal of Computers in Education, 11(2), 615-665.

Firmansyah, W., Yanti, D. D., Pratiwi, N. A., & Sutabri, T. (2024). Analisis peluang dan tantangan pemanfaatan Metaverse sebagai pemasaran digital. Jurnal Penelitian Sistem Informasi (JPSI), 2(1), 1-11.

Hadiapurwa, A., Joelene, E. N., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). Social media usage for language literacy development in Indonesia. Jurnal Kajian Informasi dan Perpustakaan, 11(1), 109-126.

Hasannah, N., Afina, A. F., Nuraeni, P., & Hadiapurwa, A. (2024). Is education possible in the metaverse especially in Indonesia?. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 13-24.

Hidayat, F. H. F., & Mulyawati, I. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif menggunakan smart apps creator untuk mata pelajaran Matematika pada materi pecahan kelas 4 SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(1), 112-120.

Humaira, A., Haq, M. J., & Fitri, T. N. (2024). Metaverse in higher education. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 87-100.

Iswanto, N. I. P., Widhiantoro, D., Munawar, Z., & Komalasari, R. (2022). Pemanfaatan Metaverse di bidang pendidikan. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi (e-Journal), 9(1), 44-52.

Kamaruddin, I., Suarni, E., Rambe, S., Sakti, B. P. S., Rachman, R. S., & Kurniadi, P. (2023). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek dalam pendidikan: Tinjauan literatur. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2742-2747.

Khaira, H. S., Al Hafizh, M. F., Darmansyah, P. S. A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). Analysis of needs and teachers' perception towards business teaching materials at SMA Labschool UPI. Curricula: Journal of Curriculum Development, 2(2), 299-314.

Ksibi, A., Alluhaidan, A. S. D., Salhi, A., & El-Rahman, S. A. (2021). Overview of lifelogging: Current challenges and advances. IEEE Access, 9, 62630-62641.

Kurdi, M. S. (2021). Realitas virtual dan penelitian pendidikan dasar: Tren saat ini dan arah masa depan. Cendekia: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 1(4), 60-85.

Kye, B., Han, N., Kim, E., Park, Y., & Jo, S. (2021). Educational applications of metaverse: Possibilities and limitations. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18(1), 1-12.

Laksito, J., & Wibowo, A. (2022). Mengubah budaya pendidikan hukum menggunakan pembelajaran simulasi Metaverse. Jurnal Hukum, Politik dan Ilmu Sosial, 1(2), 95-117.

Leinonen, T., Brinck, J., Vartiainen, H., & Sawhney, N. (2021). Augmented reality sandboxes: Children’s play and storytelling with mirror worlds. Digital Creativity, 32(1), 38-55.

Liriwati, F. Y. (2023). Transformasi kurikulum; Kecerdasan buatan untuk membangun pendidikan yang relevan di masa depan. Ihsan: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 62-71.

Mulati, Y. (2023). Analisis penggunaan teknologi Metaverse terhadap pembentukan memori pada proses belajar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 120-128.

Musyafak, M., & Subhi, M. R. I. (2023). Strategi pembelajaran pendidikan agama Islam dalam menghadapi tantangan di era revolusi industri 5.0. Asian Journal of Islamic Studies and Da'wah, 1(2), 373-398.

Nego, F. A., & Setiaji, D. (2022). Gameland: Desain pengembangan pertunjukan karawitan berbasis virtual digital online Metaverse sebagai upaya pemajuan kebudayaan. Keteg: Jurnal Pengetahuan, Pemikiran dan Kajian Tentang Bunyi, 22(2), 180-192.

Pensieri, C., & Pennacchini, M. (2014). Overview: Virtual reality in medicine. Journal for Virtual Worlds Research, 7(1), 1-32.

Pristiwanto, P., Sunandar, H., & Nadeak, B. (2023). Penerapan metode MAUT terhadap perkembangan Metaverse untuk media pembelajaran daring dengan pembobotan ROC. Komik (Konferensi Nasional Teknologi Informasi dan Komputer), 6(1), 100-107.

Putri, M. R., Farhan, A. A., & Hanif, S. M. (2024). Use of Metaverse as innovation into educational technology to drive curriculum progress. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 25-36.

Putri, N. I., Widhiantoro, D., Munawar, Z., & Komalasari, R. (2022). Pemanfaatan Metaverse di bidang pendidikan. Tematik, 9(1), 44-52.

Putri, N. W. E. (2019). Peran psikologi komunikasi dalam mengatasi permasalahan peserta didik: Studi kasus proses bimbingan konseling di SMK Kesehatan Widya Dharma Bali. Calathu: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 52-67.

Rewara, N., Faridah, N. A., & Wijay, T. T. (2024). Inhibiting factors of Metaverse adoption in Indonesian education: A literature review. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 75-86.

Ribeiro, R., Trifan, A., & Neves, A. J. (2022). Lifelog retrieval from daily digital data: Narrative review. JMIR mHealth and uHealth, 10(5), 1-17.

Rosyiddin, A. A. Z., Fiqih, A., Hadiapurwa, A., Nugraha, H., & Komara, D. A. (2023). The effect of interactive PowerPoint media design on student learning interests. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 8(1), 12-24.

Salim, B. S., Ivander, F., & Cahyadi, A. (2023). Kesiapan dan dampak penggunaan teknologi Metaverse dalam pendidikan. Kesatria: Jurnal Penerapan Sistem Informasi (Komputer dan Manajemen), 4(1), 48-57.

Syafi'i, M. I. (2024). Eksplorasi pendekatan pembelajaran berpusat pada siswa dalam pembelajaran jarak jauh: Peluang dan tantangan. Lubna: Journal of Islamic Elementary Education, 1(1), 14-28.

Wahyudin, A. Y., Santosa, A., & Febryansyah, R. (2023). Penerapan teknologi virtual reality Metaverse pada pendidikan anak usia dini. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 4(2), 290-295.

Wiharjokusumo, P., Saragih, N. R., Karo-Karo, S., & Siringoringo, P. (2022). Memahami realitas Metaverse berdasarkan teologi kontekstual. Jurnal Darma Agung, 30(3), 239-252.

Xu, W., Zhang, N., & Wang, M. (2024). The impact of interaction on continuous use in online learning platforms: a Metaverse perspective. Internet Research, 34(1), 79-106.

Yu, J. E. (2022). Exploration of educational possibilities by four metaverse types in physical education. Technologies, 10(5), 1-11.

Yuda, U. W., Rhamadani, M., Pratama, M. B., & Sutabri, T. (2024). Implementasi Metaverse pada proses pembelajaran. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 2(1), 115-121.

Published

30-08-2024

How to Cite

Khaira, M., Chandrasekha Lesmana, D., Agustina, P., & Saputra, D. (2024). Utilization of the metaverse in the context of interactive learning. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 151-162. https://ejournal-hipkin.or.id/index.php/hipkin-jer/article/view/15

Similar Articles

1-10 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.