Analysis of the effectiveness and potential of the as a learning media tool in the modern era
Keywords:
learning media, Metaverse, modern era, technologyAbstract
Education is changing rapidly along with developments in science and technology. Metaverse, an interactive 3D virtual space concept, offers excellent potential as an effective learning medium. However, challenges such as lack of interaction between students and teachers and commitment to aligning technology with actual learning needs also arise. To overcome this challenge, collaboration is needed between various parties, including educational institutions, the government, the technology industry, teachers, and parents. Proper training, equitable access, careful planning, and technology security awareness are essential to integrating Metaverse into learning. The potential of Metaverse in education is enormous, especially in improving critical thinking skills, communication abilities, and the use of technology for students in the modern era. However, to utilize this potential optimally, a deep understanding is needed from teaching staff and related parties in designing and implementing metaverse-based learning. Metaverse has a significant role in advancing education and achieving a better future. The research results show that the metaverse is very useful in the continuity of education, where students play a direct active role in more creative and innovative activities; this adapts to the current curriculum and is implemented directly in the metaverse.
Abstrak
Pendidikan mengalami perubahan dengan cepat seiring dengan perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi. Sebuah konsep ruang virtual 3D yang interaktif, menawarkan potensi besar sebagai media pembelajaran yang efektif. Namun, tantangan seperti kurangnya interaksi antara peserta didik dan pendidik serta komitmen dalam menyelaraskan teknologi dengan kebutuhan pembelajaran sebenarnya juga muncul. Untuk mengatasi tantangan ini, diperlukan kolaborasi antara berbagai pihak, termasuk lembaga pendidikan, pemerintah, industri teknologi, pendidik, dan orang tua. Pelatihan yang tepat, akses yang merata, perencanaan yang matang, dan kesadaran akan keamanan teknologi menjadi langkah penting dalam mengintegrasikan dalam pembelajaran. Potensi dalam pendidikan sangat besar, terutama dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis, kemampuan komunikasi, dan pemanfaatan teknologi bagi peserta didik di era modern. Namun, untuk memanfaatkan potensi ini secara optimal, diperlukan pemahaman yang mendalam dari tenaga pendidik dan pihak terkait dalam merancang dan mengimplementasikan pembelajaran berbasis .memiliki peran yang signifikan dalam memajukan pendidikan menuju masa depan yang lebih baik. Hasil dari penelitian yang dilakukan menunjukkan bahwa metaverse sangatlah berguna dalam keberlangsungan pendidikan dimana peserta didik berperan aktif secara langsung dalam kegiatan yang lebih kreatif dan inovatif, hal ini menyesuaikan bagaimana kurikulum yang ada pada saat ini dan diimplementasikan secara langsung bagaimana metaverse tersebut.
Kata Kunci: era modern; media pembelajaran; Metaverse; teknologi
References
Abdulrahaman, M. D., Faruk, N., Oloyede, A. A., Surajudeen-Bakinde, N. T., Olawoyin, L. A., Mejabi, O. V., ... & Azeez, A. L. (2020). Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review. Heliyon, 6(11), 1-14.
Aditya, R., Wijayanto, R., Danuarta, B., & Sutanri, T. (2024). Media pembelajaran Metaverse sebagai tujuan meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Sistem Informasi dan Komputer, 2(1), 175-179.
Alfaridzi, B. A., Mahfudillah, C. T., Sangadah, R. Y., & Taqiuddin, A. I. (2023). The metaverse media analysis in a future of instructional strategy. Al-Wijdãn Journal of Islamic Education Studies, 8(2), 321-334.
Amalia, S. R., Arindawati, W. A., & Kusumaningrum, R. (2023). Proses adopsi metaverse melalui augmented reality yang diterapkan oleh Museum Digital Bekasi. Innovative, 3(3), 529-542.
An, Y. (2021). A history of instructional media, instructional design, and theories. International Journal of Technology in Education, 4(1), 1-21.
Aspi, M., & Syahrani. (2022). Profesional guru dalam menghadapi tantangan perkembangan teknologi pendidikan. Adiba: Journal of Education, 2(1), 64-73.
Ayuningtyas, T., Aeni, A. N., & Syahid, A. A. (2022). Meningkatkan kemampuan pendidik dalam penggunaan teknologi melalui workshop adaptasi teknologi. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(2), 149-159.
Chairunissa, D., Maharani, S., Maulida, L., Alviandrico, M. J., Pitnawati, P., & Arthur, R. (2022). Konsep Pengaplikasian metaverse ke dalam pelaksanaan praktik kayu digital di masa depan. Risenologi, 7(2), 25-30.
Cairncross, S., & Mannion, M. (2001). Interactive multimedia and learning: Realizing the benefits. Innovations in Education and Teaching International, 38(2), 156-164.
Dewi, K. S. (2024). Pendidikan di era metaverse: Tantangan dan solusi. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(6), 153-163.
Faqih, M. (2020). Efektivitas penggunaan media pembelajaran mobile learning berbasis android. Jurnal Konfiks, 7(2), 27-34.
Febriyanti, E., Kusmarni, Y., & Ma'mur, T. (2021). Kreativitas guru dalam mengembangkan media pembelajaran digital pada pembelajaran Sejarah daring (studi deskriptif terhadap guru Sejarah SMA di Kota Bandung). Factum: Jurnal Sejarah dan Pendidikan Sejarah, 10(2), 147-154.
Göçen, A. (2022). Metaverse in the context of education. International Journal of Western Black Sea Social and Humanities Sciences, 6(1), 98-122.
Hasannah, N., Afina, A. F., Nuraeni, P., & Hadiapurwa, A. (2024). Is education possible in the metaverse especially in Indonesia?. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 13-24.
Inceoglu, M. M., & Ciloglugil, B. (2022, July). Use of Metaverse in education. In International conference on computational science and its applications (pp. 171-184). Cham: Springer International Publishing.
Kartini, K. (2023). Program pendampingan literasi, numerasi, adaptasi teknologi dan administrasi di SD Inpres Mauloo. Abdimas Mandalika, 2(2), 106-111.
Kim, H., & Kim, M. (2023). Presence and effectiveness of online learning using a metaverse platform: Gather. town. International Journal of Information and Education Technology, 13(4), 690-695.
Kurnia, F. (2022). Pendidikan berbasis teknologi: Permasalahan dan tantangan. Tarbawi: Jurnal Studi Pendidikan Islami, 10(2), 205-221.
Kye, B., Han, N., Kim, E., Park, Y., & Jo, S. (2021). Educational applications of metaverse: possibilities and limitations. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18(1), 1-13.
Lin, H., Wan, S., Gan, W., Chen, J., & Chao, H. C. (2022, December). Metaverse in education: Vision, opportunities, and challenges. In 2022 IEEE International Conference on Big Data (Big Data) (pp. 2857-2866). IEEE.
Mo, J., & Mo, F. (2023). A study of online learning context optimization strategies under the metaverse perspective. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 36(1), 30-42.
Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486-497.
Panjaitan, R. G. P., Titin, T., & Putri, N. N. (2020). Multimedia interaktif berbasis game edukasi sebagai media pembelajaran materi sistem pernapasan di kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 141-151.
Putri, M. R., Farhan, A. A., & Hanif, S. M. (2024). Use of metaverse as innovation into educational technology to drive curriculum progress. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 25-36.
Setiawan, D. (2022). Analisis potensi metaverse pada dunia pendidikan di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 4606-4610.
Siyaev, A., & Jo, G. S. (2021). Towards aircraft maintenance metaverse using speech interactions with virtual objects in mixed reality. Sensors, 21(6), 1-21.
Stanoevska-Slabeva, K. (2022). Opportunities and challenges of metaverse for education: A literature review. Edulearn22 Proceedings, 10401-10410.
Sumayah, S., Sembiring, F., & Jatmiko, W. (2023). Analysis of sentiment of Indonesian community on metaverse using support vector machine algorithm. Jurnal Teknik Informatif, 4(1), 143-150.
Suparyati, A., Tamrin, A. G., & Cahyono, B. T. (2024). Implementasi metaverse untuk optimalisasi pembelajaran di era Kurikulum Merdeka. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 1928-1934.
Zhang, X., Chen, Y., Hu, L., & Wang, Y. (2022). The metaverse in education: Definition, framework, features, potential applications, challenges, and future research topics. Frontiers in Psychology, 13(1), 1-13.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ditha Puteri Noer Fauziah, Muhammad Dito Yulianto, Siti Amelia Fasha (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.