Is education possible in the metaverse especially in Indonesia?

Authors

  • Nurul Hasannah Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Aghniya Faza Afina Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Popi Nuraeni Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Angga Hadiapurwa Universitas Pendidikan Indonesia Author https://orcid.org/0000-0002-2050-8480

DOI:

https://doi.org/10.64014/hipkin-jer.v1i1.4

Keywords:

metaverse, metaverse development, education

Abstract

Metaverse in education is one of the innovations in learning media based on three-dimensional virtual space technology whose implementation is currently being widely used. This article aims to determine the development and use of metaverses in education by reviewing the literature on using metaverses in learning. This research uses a systematic literature review method, namely reviewing literature in the form of relevant books and articles. Data collection was summarized from international journal articles, accredited and non-accredited national journals, proceedings, theses, and theses. From the results of the literature study, it is known that the metaverse in the world of education began to be effectively used during the Covid-19 pandemic, where the metaverse was able to overcome the limitations of distance and time to enter class and the acceleration of metaverse technology in the world of education has been seen with the existence of digital-based learning media applications: Augmented reality and virtual reality. With the virtual world concept, online learning can be done more interactively and innovatively. This flexible learning is an interesting and innovative learning method concept.

 

Abstrak

Metaverse dalam dunia pendidikan merupakan salah satu inovasi media pembelajaran berbasis teknologi ruang virtual tiga dimensi yang saat ini implementasinya mulai banyak digunakan. Artikel ini bertujuan untuk mengetahui perkembangan dan penggunaan metaverse dalam dunia pendidikan dengan meninjau literatur yang berkaitan dengan penggunaan metaverse dalam pembelajaran. Penelitian ini menggunakan metode systematic literature review, yaitu meninjau literatur, berupa buku dan artikel yang relevan. Pengumpulan data dirangkum dari artikel jurnal internasional, jurnal nasional terakreditasi dan non akreditasi, prosiding, tesis dan skripsi. Dari hasil literature review, diketahui bahwa metaverse dalam dunia pendidikan mulai efektif digunakan pada saat terjadinya pandemik COVID-19, dimana metaverse mampu untuk mengatasi keterbatasan jarak dan waktu untuk masuk kelas dan akselerasi teknologi metaverse di dunia pendidikan sudah terlihat dengan adanya aplikasi media pembelajaran digital berbasis augmented reality dan virtual reality. Dengan konsep dunia virtual, pembelajaran secara online dapat dilakukan dengan lebih interaktif dan inovatif, seperti terbentuknya ruang kelas meskipun tidak bertemu secara langsung, praktikum secara virtual, dan lain-lain. Pembelajaran yang bersifat fleksibel ini menjadi konsep metode pembelajaran menarik dan inovatif

Kata Kunci: metaverse; perkembangan metaverse; pendidikan

Author Biographies

  • Nurul Hasannah, Universitas Pendidikan Indonesia

    Educational Technology Study Program
    Fakultas Ilmu Pendidikan
    Universaitas Pendidikan Indonesia

  • Aghniya Faza Afina, Universitas Pendidikan Indonesia

    Educational Technology Study Program
    Fakultas Ilmu Pendidikan
    Universaitas Pendidikan Indonesia

  • Popi Nuraeni, Universitas Pendidikan Indonesia

    Educational Technology Study Program
    Fakultas Ilmu Pendidikan
    Universaitas Pendidikan Indonesia

  • Angga Hadiapurwa, Universitas Pendidikan Indonesia

    Curriculum Development Study Program
    Fakultas Ilmu Pendidikan
    Universaitas Pendidikan Indonesia

References

Aggarwal, R., & Ranganathan, P. (2019). Study designs: part 2-descriptive studies. Perspectives in Clinical Research, 10(1), 34-36.

Al Ardha, M. A. (2022). Inovasi digital learning pada mata pelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan (PJOK). Teknologi Metaverse dalam Ilmu Keolahragaan, 39-45.

Allam, Z., Sharifi, A., Bibri, S. E., Jones, D. S., & Krogstie, J. (2022). The metaverse as a virtual form of smart cities: Opportunities and challenges for environmental, economic, and social sustainability in urban futures. Smart Cities, 5(3), 771-801.

Apridar, S. E. (2022). Kampus sebagai lokomotif tranformasi digital. Era Metaverse, 1(1), 143.

Barlian, U. C., & Ismelani, N. (2022). Metaverse sebagai upaya menghadapi tantangan pendidikan di masa depan. Joel: Journal of Educational and Language Research, 1(12), 2133-2140.

Bibri, S. E. (2022). The social shaping of the metaverse as an alternative to the imaginaries of data-driven smart Cities: A study in science, technology, and society. Smart Cities, 5(3), 832-874.

Bojic, L. (2022). Metaverse through the prism of power and addiction: what will happen when the virtual world becomes more attractive than reality?. European Journal of Futures Research, 10(1), 22.

Duan, H., Li, J., Fan, S., Lin, Z., Wu, X., & Cai, W. (2021). Metaverse for social good: A university campus prototype. Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia. 153-161.

Endarto, I. A., & Martadi. (2022). Analisis potensi implementasi metaverse pada media edukasi interaktif. Jurnal Barik, 4(1), 37-51.

Gusteti, M. U., Jamna, J., & Marsidin, S. (2023). Pemikiran digitalisme dan implikasinya pada guru penggerak di era metaverse. Jurnal Basicedu, 7(1), 317-325.

Han, D.D., Bergs, Y., & Moorhouse, N. (2022). Virtual reality consumer experience escapes: Preparing for the Metaverse. Virtual Reality, 1(1), 1-16.

Huang, J., Sun, P., & Zhang, W. (2022, March). Analysis of the future prospects for the metaverse. 7th International Conference on Financial Innovation and Economic Development (ICFIED 2022), 1(1), 1899-1904.

Indarta, Y., Ambiyar, A., Samala, A. D., & Watrianthos, R. (2022). Metaverse: Tantangan dan peluang dalam pendidikan. Jurnal Basicedu, 6(3), 3351-3363.

Indrabayu, I., Zainuddin, Z., Nurtanio, I., Ilham, A. A., Niswar, M., Adnan, A., ... & Darnilasari, A. (2022). Strategi pembelajaran menggunakan metaverse bagi guru di Madrasah Aliyah Al Hidayah. Jurnal Tepat: Teknologi Terapan untuk Pengabdian Masyarakat, 5(2), 254-262.

Istianah, A. (2021). Pendidikan kewarganegaraan di era metaverse. Jurnal Gatranusantara, 19(1), 148-155.

Kye, B., Han, N., Kim, E., Park, Y., & Jo, S. (2021). Educational applications of metaverse: Possibilities and limitations. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18(32), 1-13.

Lee, H., Woo, D., & Yu, S. (2022). Virtual reality metaverse system supplementing remote education methods: Based on aircraft maintenance simulation. Applied Sciences, 12(5), 2667.

Mudjiyanto, B. (2018). Tipe penelitian eksploratif komunikasi. Jurnal Studi Komunikasi dan Media, 22(1), 65-74.

Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486-497.

Nursyam, A. (2019). Peningkatan minat belajar siswa melalui media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum dan Pendidikan, 18(1), 811- 819.

Pangestu, D. M., & Rahmi, A. (2022). Metaverse: Media pembelajaran di era society 5.0 untuk meningkatkan kualitas pendidikan indonesia. Journal of Pedagogy and Online Learning, 1(2), 52-61.

Puspianto, A. (2022). Peran media baru dalam membentuk cyber society. An-Nida': Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 11(1), 98-123.

Putri, P. A. (2022). Transformasi sistem pendidikan madrasah dalam wacana metaverse pada program kemenag RI. Muẚṣarah: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 4(2), 67-78.

Rasyida, R., Nurdin, E. A., & Rasim, R. (2023). Pembelajaran berbasis metaverse–virtual reality menggunakan spatial. io dengan model discovery learning untuk meningkatkan minat dan pemahaman siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 15875-15882.

Rizal, M. R., Fikriah, F. K., & Hidayat, H. (2022). Pengenalan augmented reality (AR) sebagai media pembelajaran di SMK NU Kesesi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tekno, 3(2), 77-83.

Séjourné, N., Sanchez-Rodriguez, R., Leboullenger, A., & Callahan, S. (2018). Maternal burn-out: an exploratory study. Journal of reproductive and infant psychology, 36(3), 276-288.

Siyaev, A., & Jo, G. S. (2021). Towards aircraft maintenance metaverse using speech interactions with virtual objects in mixed reality. Sensors, 21(6), 1-21.

Sulistianingsih, D., Ihwan, M., Setiawan, A., & Prabowo, M. S. (2023). Tata kelola perlindungan data pribadi di era metaverse (telaah yuridis undang-undang perlindungan data pribadi). Masalah-Masalah Hukum, 52(1), 97-106.

Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-jenis penelitian dalam penelitian kuantitatif dan kualitatif. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 13-23.

Ulum, F. B., Anwar, K., Susanti, L., & Anggraheni, U. S. (2023). Inovasi media pembelajaran berbasis teknologi era reformasi 4.0 di madrasah. JSG: Jurnal Sang Guru, 2(3), 8-17.

Visconti, R. M. (2022). From physical reality to the Metaverse: a Multilayer Network Valuation. Journal of Metaverse, 2(1), 16-22.

Wang, M., Yu, H., Bell, Z., & Chu, X. (2022). Constructing an edu-metaverse ecosystem: A new and innovative framework. IEEE Transactions on Learning Technologies, 15(6), 685-696.

Yuda, U. W., Rhamadani, M., Pratama, M. B., & Sutabri, T. (2024). Implementasi metaverse pada proses pembelajaran. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 2(1), 115-121.

Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe penelitian deskripsi dalam ilmu komunikasi. Diakom: Jurnal Media dan Komunikasi, 1(2), 83-90.

Zukhrufillah, I. (2018). Gejala media sosial twitter sebagai media sosial alternatif. Al-I'lam: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 1(2), 102-109.

Published

19-04-2024

How to Cite

Hasannah, N., Afina, A. F., Nuraeni, P., & Hadiapurwa, A. (2024). Is education possible in the metaverse especially in Indonesia?. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 13-24. https://doi.org/10.64014/hipkin-jer.v1i1.4

Similar Articles

1-10 of 34

You may also start an advanced similarity search for this article.