Exploring the potential of Metaverse: The transformation of social interaction in distance learning

Authors

  • Lisna Dwi Astuti Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Salma Ambar Sunni Syahbana Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Muhammad Nazuar Universitas Pendidikan Indonesia Author

Keywords:

distance learning, metaverse, social interaction

Abstract

Distance learning has become a new educational paradigm, especially with the ever-evolving technology. One of them is the metaverse, a virtual world that allows users to interact with virtual environments and objects and other users. This study aims to determine the use of metaverse for social interaction during distance learning (online) through a literature review. The method used in this research is a literature study. The existence of Metaverse in education is both an opportunity and a challenge. Learning using Metaverse can provide new experiences for students and is not limited by space and time. Metaverse can be used in distance learning to improve social interaction between students and teachers, as well as between students with each other. It is hoped that this article can provide insight into the potential of Metaverse in transforming social interaction in distance learning.

 

Abstrak

Pembelajaran jarak jauh telah menjadi suatu paradigma baru dalam dunia pendidikan, terutama dengan teknologi yang terus berkembang. Salah satunya Metaverse yang merupakan dunia virtual sehingga memungkinkan pengguna untuk berinteraksi dengan lingkungan dan objek virtual serta dengan pengguna lainnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan Metaverse terhadap interaksi sosial saat pembelajaran jarak jauh (online) melalui tinjauan literatur. Metode yang digunakan pada penelitian ini yaitu studi literatur. Keberadaan Metaverse dalam dunia pendidikan menjadi peluang sekaligus tantangan. Pembelajaran menggunakan Metaverse dapat memberikan pengalaman baru untuk peserta didik dan tidak terbatas oleh ruang serta waktu. Metaverse dapat digunakan dalam pembelajaran jarak jauh untuk meningkatkan interaksi sosial antara peserta didik dan guru, serta antara peserta didik satu sama lain. Diharapkan artikel ini dapat memberikan wawasan tentang potensi Metaverse dalam transformasi interaksi sosial dalam pembelajaran jarak jauh.

Kata Kunci: interaksi sosial; Metaverse; pembelajaran jarak jauh

References

Alderbashi, K. (2023). The use of metaverse for delivering school education in the future in UAE: Advantages and challenges. Journal of Curriculum and Teaching, 12(6), 265-282.

Atikah, R., Prihatin, R. T., Hernayanti, H., & Misbah, J. (2021). Pemanfaatan Google Classroom sebagai media pembelajaran di masa pandemi COVID-19. Petik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 7(1), 7-18.

Cahyani, D. A., Sari, D. M., & Rahma, D. F. (2024). Literature review study: Effectiveness of using GoMeta for Metaverse learning media. Hipkin Journal of Educational Research, 1(2), 127-138.

Cai, S., Jiao, X., & Song, B. (2022). Open another door to education—applications, challenges and perspectives of the educational Metaverse. Metaverse, 3(1), 1-12.

Cecere, L., Colace, F., Gupta, B. B., Lorusso, A., Messina, B., & Valentino, C. (2024). Metaverse and museum: A case study. Procedia Structural Integrity, 64(1), 2189-2196.

Chang, C. Y., Kuo, H. C., & Du, Z. (2023). The role of digital literacy in augmented, virtual, and mixed reality in popular science education: A review study and an educational framework development. Virtual Reality, 27(3), 2461-2479.

Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. H. (2019). Interaksi sosial dalam proses pembelajaran. Palapa, 7(1), 149-166.

Fauzian, R. (2022). Metaverse dan pembelajaran sejarah kebudayaan Islam di madrasah: Tantangan dan peluang. Madaris: Jurnal Guru Inovatif, 2(1), 27-37.

Guillén-Yparrea, N., & Ramírez-Montoya, M. S. (2023). The use of Metaverse for intercultural collaboration in higher education. Proceedings of the 22nd International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia, 1(1), 580-582.

Hambali, Y. A., Putra, R. R. J., & Wahyudin, W. (2023). Implementasi Metaverse menggunakan aplikasi Gather Town untuk Pendidikan jarak jauh dengan pendekatan virtual learning environment. Information System for Educators and Professionals: Journal of Information System, 7(2), 163-172.

Hapidz, F., Akbar, F. M., Maulidi, W. K., Siburian, R. M., & Puspitasari, H. (2022). Pemberdayaan teknologi Metaverse bagi kelangsungan dunia pendidikan. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1738-1747.

Hariyono, H. (2023). Penggunaan teknologi augmented reality dalam pembelajaran ekonomi: Inovasi untuk meningkatkan keterlibatan dan pemahaman siswa. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 9040-9050.

Hennig-Thurau, T., Aliman, D. N., Herting, A. M., Cziehso, G. P., Linder, M., & Kübler, R. V. (2023). Social interactions in the metaverse: Framework, initial evidence, and research roadmap. Journal of the Academy of Marketing Science, 51(4), 889-913.

Herlambang, Y. T., & Abidin, Y. (2023). Pendidikan Indonesia dalam menyongsong dunia Metaverse: Telaah filosofis semesta digital dalam perspektif pedagogik futuristik. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1630-1640.

Humaira, A., Haq, M. J., & Fitri, T. N. (2024). Metaverse in higher education. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 87-100.

Hussain, S. (2023). Metaverse for education-Virtual or real?. Frontiers in Education, 8(1), 1-4.

Iswanto, N. I. P., Widhiantoro, D., Munawar, Z., & Komalasari, R. (2022). Pemanfaatan Metaverse di bidang pendidikan utilization of metaverse in education. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi, 9(1), 44-52.

Kurdi, M. S. (2021). Realitas virtual dan penelitian pendidikan dasar: Tren saat ini dan arah masa depan. Cendekia: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 1(4), 60-85.

Lee, H., & Hwang, Y. (2022). Technology-enhanced education through VR-making and metaverse-linking to foster teacher readiness and sustainable learning. Sustainability, 14(8), 1-21.

Lee, H., Woo, D., & Yu, S. (2022). Virtual reality metaverse system supplementing remote education methods: Based on aircraft maintenance simulation. Applied Sciences, 12(5), 1-15.

Lee, H. K., Park, S., & Lee, Y. (2022). A proposal of virtual museum metaverse content for the MZ generation. Digital Creativity, 33(2), 79-95.

Muis, A. A. (2021). Peranan internet sebagai sumber belajar dalam meningkatkan minat belajar Pendidikan Agama Islam peserta didik kelas XI di SMA Muhammadiyah Parepare. Jurnal Al-Ibrah, 10(1), 189-222.

Nugraha, R., & Purwati, A. (2023). Peluang pasar Metaverse tourism pada objek wisata museum di Jakarta. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(11), 486-503.

Prakash, A., Haque, A., Islam, F., & Sonal, D. (2023). Exploring the potential of Metaverse for higher education: Opportunities, challenges, and implications. Metaverse Basic and Applied Research, 2(1), 1-11.

Prawiyogi, A. G., Purwanugraha, A., Fakhry, G., & Firmansyah, M. (2020). Efektivitas pembelajaran jarak jauh terhadap pembelajaran siswa di SDIT Cendekia Purwakarta. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 94-101.

Rewara, N., Faridah, N. A., & Wijay, T. T. (2024). Inhibiting factors of metaverse adoption in Indonesian education: A literature review. Hipkin Journal of Educational Research, 1(1), 75-86.

Salloum, S., Al Marzouqi, A., Alderbashi, K. Y., Shwedeh, F., Aburayya, A., Al Saidat, M. R., & Al-Maroof, R. S. (2023). Sustainability model for the continuous intention to use metaverse technology in higher education: A case study from Oman. Sustainability, 15(6), 1-19.

Santoso, A. B. (2023). Peran teknologi informasi terhadap peningkatan pengetahuan perempuan: Studi Kasus mahasiswa IAIN Manado. Spectrum: Journal of Gender and Children Studies, 3(1), 1-16.

Setyaningsih, K. D. (2020). Analisis pelaksanaan pembelajaran jarak jauh di SD Negeri Karangrena 03. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(2), 19-27.

Siahaya, S. R. (2024). Literatur review: Penerapan virtual reality sebagai media pembelajaran interaktif. Buletin Ilmiah Ilmu Komputer dan Multimedia (BIIKMA), 2(2), 313-319.

Suryati, L., Maksum, H., & Rahmadhani, S. (2022). Manajemen kepemimpinan kepala sekolah dalam upaya meningkatkan kompetensi guru menghadapi era revolusi 4.0. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 6(3), 632-642.

Yusup, A. H., Azizah, A., Rejeki, E. S., Silviani, M., Mujahidin, E., & Hartono, R. (2023). Literature Review: Peran media pembelajaran berbasis augmented reality dalam media sosial. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, dan Inovasi, 3(5), 1-9.

Zonaphan, L., Northus, K., Wijaya, J., Achmad, S., & Sutoyo, R. (2022). Metaverse as a future of education: A systematic review. International HCI and UX Conference in Indonesia (CHIuXiD), 1(1), 77-81.

Published

30-12-2024

How to Cite

Astuti, L. D., Syahbana, S. A. S., & Nazuar, M. (2024). Exploring the potential of Metaverse: The transformation of social interaction in distance learning. Hipkin Journal of Educational Research, 1(3), 287-298. https://ejournal-hipkin.or.id/index.php/hipkin-jer/article/view/27

Similar Articles

1-10 of 35

You may also start an advanced similarity search for this article.